Har plöjt igenom forumet,tror jag, i jakt på svar men..

Kommer bygga själv, enplans runt 160 kvm.

Hade helst byggt med traditionell regelstomme, men då är vi där med organiskt i väggen. Hur ser en sådan vägg ut ex från en husfabrik, vad har dom ytterst? Finns det risk att stommen rör sig så putsen lossnar med tid..?

Sen har jag tittat på tyd dorocell block, men det finns ju oroade här på forumet, med tanke på att det är frivolitet på bägge sidor om kärnan.

Vet inte vad som man gör som bäst? I vågskålen ska även läggas pris, känns som att den traditionella väggen blir klart billigast. Jag kommer att bygga energisnålt, nära nog passivhus.

Tacksam för era smarta svar!

Jaz
 
Jaz skrev:
Har plöjt igenom forumet,tror jag, i jakt på svar men..

Kommer bygga själv, enplans runt 160 kvm.

Hade helst byggt med traditionell regelstomme, men då är vi där med organiskt i väggen. Hur ser en sådan vägg ut ex från en husfabrik, vad har dom ytterst? Finns det risk att stommen rör sig så putsen lossnar med tid..?

Sen har jag tittat på tyd dorocell block, men det finns ju oroade här på forumet, med tanke på att det är frivolitet på bägge sidor om kärnan.

Vet inte vad som man gör som bäst? I vågskålen ska även läggas pris, känns som att den traditionella väggen blir klart billigast. Jag kommer att bygga energisnålt, nära nog passivhus.

Tacksam för era smarta svar!

Jaz
Frivolitet :D


Tyvärr blir kanske inte det här svaret så smart. Man är som man är.

Men puts är väl en behandling/ytskikt som lämpar sig för murade hus, stenhus, lättbetonghus.

På trähus är det lite artfrämmande med puts, där passar träpanel bäst.

Det byggdes ett tag hus med s.k. reveterad fasad, dvs man klädde en plankvägg med vassmattor eller liknande och stänkputsade sedan för att få en "stenliknande" yta. Jag vet inte hur bra detta har stått sig med tiden.
men ursprungligen var det hus med minimal eller ingen isolering, så putsen hölls varm av värmeläckaget inifrån.

Vill du ha ett "lågenergihus" skulle jag snarast rekommendera en träregelstomme, helst med lättviktsreglar och/eller korsade reglar för att minimera köldbryggor, och utanpå det träpanel.

Det finns nog ingen husfabrik som levererar färdiga putsade väggblock.
De skulle nog inte klara transporten.
 
Eksjöhus och trivselhus kör med standardstomme i trä med vindpapp ytterst, sedan reglar man på med gles så att man får en luftspalt. Sedan kläs fasaden med skivor typ fibergips (stod Eternit på det senaste paketet jag såg) på vilka man sedan lägger ett tunt putslager.
Var och åtgärdade lite småsaker på en tvåårsbesiktning på ett hus och där såg fasaden fortafarande ny och fräsch ut, så rörelsesprickor behöver man nog inte oroa sig för om inte huset i sig är dåligt byggt.
 
KnockOnWood skrev:
Frivolitet :D


Tyvärr blir kanske inte det här svaret så smart. Man är som man är.

Men puts är väl en behandling/ytskikt som lämpar sig för murade hus, stenhus, lättbetonghus.

På trähus är det lite artfrämmande med puts, där passar träpanel bäst.

Det byggdes ett tag hus med s.k. reveterad fasad, dvs man klädde en plankvägg med vassmattor eller liknande och stänkputsade sedan för att få en "stenliknande" yta. Jag vet inte hur bra detta har stått sig med tiden.
men ursprungligen var det hus med minimal eller ingen isolering, så putsen hölls varm av värmeläckaget inifrån.

Vill du ha ett "lågenergihus" skulle jag snarast rekommendera en träregelstomme, helst med lättviktsreglar och/eller korsade reglar för att minimera köldbryggor, och utanpå det träpanel.

Det finns nog ingen husfabrik som levererar färdiga putsade väggblock.
De skulle nog inte klara transporten.
Mmm, jag är med. Att det lämpar sig bäst är taget, men hufabrikerna levererar ju fortfarande för putsad fasad(ej färdig), är kanske metoden som beskrivs nedan sim används.

Hade ju varit skönt att göra stommen i trä, om man bara kunde lita på att det blir en problemfri fasad senare.
 
Som påpekats så är det väl med dagens krav på energisnålhet osv inte så lämpligt att bygga trästomme med reverterad fasad men visst tusan håller det. På vår kåk tex sitter fortfarande originalputsen från -45 på (sen att den drar i smutsgul till beige/brun är en annan sak :) )

Sen är vår gamla stomme byggd av spontat virke ~100x100 och inte som idag med en uppreglad konstruktion. Detta kanske också påverkar hållbarheten för en revertering?
 
Det är inget problem att bygga ett putsat hus med trästomme idag. Det finns utvändig gips utav samma typ som används i badrum som inte möglar att använda som vindskydd. Kolla med dom olika leverantörerna dom har olika lösningar på hur du ska lösa det.
 
motives skrev:
Som påpekats så är det väl med dagens krav på energisnålhet osv inte så lämpligt att bygga trästomme med reverterad fasad men visst tusan håller det. På vår kåk tex sitter fortfarande originalputsen från -45 på (sen att den drar i smutsgul till beige/brun är en annan sak :) )

Sen är vår gamla stomme byggd av spontat virke ~100x100 och inte som idag med en uppreglad konstruktion. Detta kanske också påverkar hållbarheten för en revertering?
Men angående energisnålhet måste väl det bästa vara att bygga med trästomme, helst då med förskjutna reglar så man slipper köldbrygga? Finns väl ingen bättre vägg än så?
 
Ja fast här snackar vi ju om en konstruktion som i stort sett består av en tjock plankvägg med lite puts på utsidan. :)

Moderna uppreglade väggar uppbyggda på ett korrekt sätt isolerar nog lika bra oavsett om det är puts eller trä på. Men där kan jag inte uttala mig i hållbarhetsfrågan!
 
Matti_75 skrev:
Det är inget problem att bygga ett putsat hus med trästomme idag. Det finns utvändig gips utav samma typ som används i badrum som inte möglar att använda som vindskydd. Kolla med dom olika leverantörerna dom har olika lösningar på hur du ska lösa det.
Så sa man ju för 10 år sedan med..

Jag skulle personligen inte experimentera med det, där jag bodde tidigare så såg man ju hur roligt det såg ut.
Sprack, möglade, växte mossa och all sköns problem, det skapade ju dock jobb och mögelsanarerar och putslagare.
Att det går på gamla hus har säkerligen med minimal isolering och ingen plast att göra.

Sen tycker jag även att det blir väldigt fult, vi har ett stort funkishus här i området med putsad träfasad, det ligger ju även så illa till att solen belyser hela väggen mot gatan lite snett och man ser därför var enda lite ojämnhet på hela den väggen från väldigt långt avstånd, det ser inget vidare ut.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Så sa man ju för 10 år sedan med..

Jag skulle personligen inte experimentera med det, där jag bodde tidigare så såg man ju hur roligt det såg ut.
Sprack, möglade, växte mossa och all sköns problem, det skapade ju dock jobb och mögelsanarerar och putslagare.
Att det går på gamla hus har säkerligen med minimal isolering och ingen plast att göra.

Sen tycker jag även att det blir väldigt fult, vi har ett stort funkishus här i området med putsad träfasad, det ligger ju även så illa till att solen belyser hela väggen mot gatan lite snett och man ser därför var enda lite ojämnhet på hela den väggen från väldigt långt avstånd, det ser inget vidare ut.
Jag förstår inte.. Skulle det växt mossa i fasaden? Och detta efter att metoden var luftspalt, fiberskiva sen puts? Har svårt att tro det.

Sen att putsen är ojämn, eller vad var problemet? Har det med trästommen att göra?

Finns i så fall massor med träfasader att granska, det kan jag lova.

Här även svårt att se att husindustrin skulle mygla och köpa sig enorma framtida problem.

Är inte så att du är missunnsam eller avundsjuk, eller bara bitter?
 
Jaz skrev:
Jag förstår inte.. Skulle det växt mossa i fasaden? Och detta efter att metoden var luftspalt, fiberskiva sen puts? Har svårt att tro det.

Jag hänvisar till alltså hur man gjorde tidigare med de enstegstätade fasaderna, dessa ansåg man inte vara några problem med heller, vilket det långt senare visade sig vara.
Ja min tidigare granne har grönmossa på sitt putsade trähus, svartmögel inomhus för den delen med.

Bra för man tagit fram en ny metod nu som precis som tidigare metod är hyfsat oprövad, ingen vet ju hur dessa står sig 10-15 år framåt i tiden.
Nu bygger man ju efter olika teorier, förr i tiden byggde man ju efter erfarenhet.
Testa teorier och nya metoder får andra gärna göra, jag är kanonnöjd med mitt hus med träfasad.

Skulle jag byggt med putsad fasad hade jag byggt stenhus och inget annat.

Husindustrin har ju för övrigt redan en gång köpt sig enorma problem i framtiden, vilket de tur som väl lyckades skjuta över på alla de drabbade husägarna istället, så det tror jag personligen inte de skulle dra sig från att göra en gång till.
 
Redigerat:
För att återgå till Jaz fråga så är nog ett stenhus "rätt underlag" för puts. Och då menar jag hus med sten ytterst i fasaden. Men diverser cellplast-byggblock system eller trästomme behöver inte vara fel.

Själv har jag en liten gnagande känsla att puts på trä är fel.

Med stenhus menar man idag oftast husstommar i lättbetong eller lättklinker. Det finns en maratonträd här på forumet som avhandlar fördelar och nackdelar med resp. material. Själv är jag i begreppet att beställa 4 000 lättklinker stenar med inbyggd isolering så snart mitt bygglov, förhoppningsvis, blir beviljat.
 
Matti_75 skrev:
Det är inget problem att bygga ett putsat hus med trästomme idag. Det finns utvändig gips utav samma typ som används i badrum som inte möglar att använda som vindskydd. Kolla med dom olika leverantörerna dom har olika lösningar på hur du ska lösa det.
Jovisst, men varför inte då bygga stenhus om man nu vill ha putsad fasad?

Talade häromdagen om sten kontra trähus med en bekant som är mäklare och han berättade att putsade trähus är betydligt mer svårsålda idag än trähus med trä eller tegelfasad och stenhus med puts. Det är tydligen de uppmärksammade en-stegstätade problemfasaderna som fått köpare att tveka.
 
Som jag sagt förut så är det inget problem med putsfasad på trästomme bara man använder ett godkänt system. Titta på tex Sto's system med ventilerad fasad. Den är uppbyggd på samma sätt som en träfasad så var är problemen. Det finns även enstegsfasader som är testade och godkända av SP. Men puts på sten är alltid att föredra men som sagt det går lika bra med trästomme.
 
Matti_75 skrev:
Det finns även enstegsfasader som är testade och godkända av SP. Men puts på sten är alltid att föredra men som sagt det går lika bra med trästomme.
Var inte de problematiska enstegsfasaderna också "godkända" när de uppfördes?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.