Hittills i min renoveringskarriär har jag alltid handslipat gipsskarvar mm. Nu är jag påväg med ett större projekt igen. Jag har nu börjat fundera på om jag ska testa en maskin för slipning av spackel. Kanske främst för att slippa damm. Men också för att det är lite enformigt att stå och slipa.

Men vad för maskin behöver jag? Vilken prisnivå måste man upp på för att komma över skamgränsen? Hur är det med biltemas/julas "väggslipar" i 1000-1500-kronorsklassen? Är de användbara eller är det bara skräp?

Finns det inga större excenterslipar utan skaft som kan funka?
 
Köpte Julas på rea och jag tyckte den funka förvånansvärt bra. Tung möjligtvis med går ju skit snabbt att slipa gipsskarvar. Har kört den med centraldammsugaren så betydligt mindre damm än att handslipa. Men vid första testen satt de något skräp i slangen på slipen så det vart en dammbomb.
 
Det ser ju så klumpigt ut med den där armen. Intuitivt känns det som att det finns tillfällen då den bara är i vägen. Kan man ta bort armen om man ska finlira lite?

De är väl förresten excentriska? Eller roterar sliptallriken?
 
O Olf Oggler skrev:
De är väl förresten excentriska? Eller roterar sliptallriken?
Roterar inte excenterslipar?
 
Nej. De oscillerar.
 
O Olf Oggler skrev:
Nej. De oscillerar.
Ajdå, då har jag nog något fel på mina. För de roterar excentriskt.....
 
Mest skräp. Köpte en giraff från jula som jag sålde efter att ha fixat första rummet. Resten har jag handslipat med abranet slipnät och handtag kopplat till grovdammsugare.
Finessen är att öva upp tekniken med spackelspaden och lära sig lägga på rätt mängd spackel. Det mesta av resultatet görs med spackelspaden och inte med slippapperet. Hellre en aning för lite och få spackla en omgång extra än att lägga på för mycket och behöva avverka mycket med slipen. Spacklet gör ingen nytta i dammsugarpåsen. Efter lite övning så behövs inte mer än några smekningar med slippapperet
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag kan hålla med om detta. Var får man tag på det magiska handtaget?
 
O Olf Oggler skrev:
Nej. De oscillerar.
Giraffslipen roterar.
 
Jag skaffade nyligen en Bosch gtr 55-225. Verkar fungera utmärkt när man lär sig använda den, normal Bosch blå kvalitet vilket gör den prisvärd jämfört med flex och festool alternativen som kostar 5-7 ggr mer men gör samma sak.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har en från Jula som jag har slipat drygt 200 kvadratmeter vägg med hittills. Tillsammans med dammsugaren går det fort är är i princip dammfritt.
Enda nackdelen är kanske att den är lite framtung, men det är nog inte specifikt för fabrikatet, utan ett generellt problem för de slipar som har motorn uppe vid sliphuvudet.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag kan hålla med om detta. Var får man tag på det magiska handtaget?
Sök på Mirka Handy, den finns hos alla de stora verktygsladorna och många mindre.

KIT01HANDY-mirka-handy-slipstod-kit.jpg
 
useless useless skrev:
Jag har en från Jula som jag har slipat drygt 200 kvadratmeter vägg med hittills. Tillsammans med dammsugaren går det fort är är i princip dammfritt.
Enda nackdelen är kanske att den är lite framtung, men det är nog inte specifikt för fabrikatet, utan ett generellt problem för de slipar som har motorn uppe vid sliphuvudet.
Har biltemas och har samma erfarenhet, nöjd men den är lite tung. Ångrar dock inte köpet en sekund.
Dock ska sägas att jag framförallt använder den till väggar jag bredspacklar, hade jag bara haft gipsskarvar hade jag nöjt mig med excenterslipen, och till överspacklade skruvar är den inte alls praktisk.
 
Dessa "handslipklossar", typ Mirka Handy verkar ju finnas i lite olika storlekar. Vilken storlek på slipnät är den förhärskande standarden? Och var köper man in dessa nät billigast? På tex krauta kostar de ju ca 35SEK styck. De håller väl länge antar jag. Men det känns ändå lite dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.