Tjena
Tänkte fråga er här på forumet om villken luftluft ni rekommenderar och hur nöjda är ni med eran.
Har precis köpt en suterränghus på 125 kvm med källare.
Funderar på att köpa två st,alltså två ute delar och två inner delar.
Har hört att mitsubishi hero ska vara bra.
Jag tänker inte snåla, och vill ha en riktig bra luftvärmepump.
Laddar upp bilder på planlösningen.
Tack i förhand.
 
  • Svartvit planlösning av ett suterränghus med beteckningar för olika rum som tvätt och bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av suterränghus med kök, vardagsrum, sovrum, bad och matplats markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krokben
Vi har en Mitsubishi LN 25 Hero och som jag sagt flertalet gånger så är det den bästa investeringen vi har gjort. En luft/luft värmepump behöver luftvolym att arbeta med för att få iväg värmen bra, dvs det större rummen är att föredra. Rent spontant skulle jag sätta pump 1 över ingången till balkongen (om utrymmet finns, finns ett minimumavstånd man måste ta hänsyn till mellan tak och innedel) så att den blåser mot matrummet/köket. Pump 2 skulle jag sätta i allrummet så att den blåser mot bastu/hall.

Det finns säkert folk här av andra åsikter än mig men fanns utrymmet så skulle jag placera pumparna där jag precis nämnde.
 
  • Gilla
LucaTonii
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Vi har en Mitsubishi LN 25 Hero och som jag sagt flertalet gånger så är det den bästa investeringen vi har gjort. En luft/luft värmepump behöver luftvolym att arbeta med för att få iväg värmen bra, dvs det större rummen är att föredra. Rent spontant skulle jag sätta pump 1 över ingången till balkongen (om utrymmet finns, finns ett minimumavstånd man måste ta hänsyn till mellan tak och innedel) så att den blåser mot matrummet/köket. Pump 2 skulle jag sätta i allrummet så att den blåser mot bastu/hall.

Det finns säkert folk här av andra åsikter än mig men fanns utrymmet så skulle jag placera pumparna där jag precis nämnde.
Tack för svar. Är det något stor skillnad mellan LN 25 och LN 35. Det är bara någon tusen lapp mellanskillnad.

Ja precis,jag funderar på att ha en pump i allrummet samt den andra vid den andra ingången i köket. Jag tror att det är det bästa möjliga placeringen för bägge.
 
EddieHansson
LN35 har högre kapacitet och behöver inte gå på lika hög fläktvarvtal för att kyla/värma lika mycket. Båda är inverter och anpassar kompressorns varvtal. Vi har LN35 på ett 80kvm hus och det är perfekt. Presis som Krokben sa, absolut bästa investeringen vi gjort. Speciellt att kunna kyla eller torka ur fuktig sensommarluft så man kan sova!
 
  • Gilla
LucaTonii
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
LN35 har högre kapacitet och behöver inte gå på lika hög fläktvarvtal för att kyla/värma lika mycket. Båda är inverter och anpassar kompressorns varvtal. Vi har LN35 på ett 80kvm hus och det är perfekt. Presis som Krokben sa, absolut bästa investeringen vi gjort. Speciellt att kunna kyla eller torka ur fuktig sensommarluft så man kan sova!
Tack för svaret
Det blir nog en LN 35 för min del.
 
Villka installatörer och företag rekommenderar ni?
Villka finns det som har bra rykte?
Bor i Stockholm.
Polarpumpen? Har dom bra rykte?
 
EddieHansson
Vi köpte polarpumpen. De ordnade installationen också.

Se till att ha wifi-modulen. Det är bra att kunna styra maskinen via den, sätta timer för olika inställningar över dagen, veckan, säsongerna. Tex att kyla innan man kommer hem eller att värma tills man vaknar osv.
 
  • Skärmdump av en mobilapp för timer med inställningstext och knappar för 'Fortsätt' och 'Tillbaka'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmdump av wifi-modulens gränssnitt för att styra en polarpump med förinställningar och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av MELCloud-appens gränssnitt med klimatinställningar för olika scenarier som sovrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en värmepumps styrenhet via en mobilapp med inställningar för temperatur och fläkthastighet.
  • Skärmdump av app visar energiförbrukningsdiagram, huvudsakligen för uppvärmning, från en luftvärmepump med wifi-modul.
Redigerat:
  • Gilla
LucaTonii
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vi köpte polarpumpen. De ordnade installationen också.

Se till att ha wifi-modulen. Det är bra att kunna styra maskinen via den, sätta timer för olika inställningar över dagen, veckan, säsongerna. Tex att kyla innan man kommer hem eller att värma tills man vaknar osv.
Ja,det låter super smart att ha wifi modulen.
Är du nöjd med servicen från polarpumpen och installationen?
 
Polarpumpen gör inga egna installationer, utan säljer pumpen tillsammans med installation av nån kontrakterad firma nära kunden. Det är ett lotteri om firman är bra och verkar vara ett ännu större lotteri om något krånglar i framtiden och man behöver hjälp av Polarpumpen.
 
useless useless skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
Åhh fan. Massor med klagomål på Polarpumpen. Dom verkar inte vara någon höjdare.
Varken dom eller byggahemma har då bra rykte.
Villken företag med bra rykte ska man vända sig till då om man vill både handla in och installera pumpen?
 
useless useless skrev:
Polarpumpen gör inga egna installationer, utan säljer pumpen tillsammans med installation av nån kontrakterad firma nära kunden. Det är ett lotteri om firman är bra och verkar vara ett ännu större lotteri om något krånglar i framtiden och man behöver hjälp av Polarpumpen.
Ja precis, det är en chansning. Man vill inte hamna i skiten den dagen det krånglar och man inte får någon återkoppling.
 
L LucaTonii skrev:
Villken företag med bra rykte ska man vända sig till då om man vill både handla in och installera pumpen?
Vänd dig till en lokal, etablerad firma med bra referenser som både säljer och installerar pumpar.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.