K
Dags att renovera och måla om fönster och tänkte passa på att kanske liva upp huset lite.
Nuvarande kulör på fönster är matchat mot den smutsiga putsen. En tanke var att köra vitt men samtidigt vore det kanske kul att välja något roligare?

Själv är jag mest inne på grönt, en något ljusare och smutsigare grön nyans.

Har bifogat två bilder på huset.

Och här är referens på typ av grön:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/fonster-1-jpg.186419/

Vad tycker BH-panelen? :)
 
  • Ett hus med trädgård, putsad fasad och fönster med bruna persienner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med beige puts, ett brunt garage och vita fönsterramar omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att fasaden skulle vinna på att fönstren fick den gröna färgen!

Får jag föreslå tre andra åtgärder i skönhetshöjande syfte?
1) Ta bort fönsterluckorna på nedervåningen. Helt främmande för denna typ av byggnad.
2) Byt ut balkongens spjälor mot ett slätt material, plåt eller skivor av något slag.
3) Slamma tegelpelarna så att de får samma utseende som fasaden.

Det är ett snyggt funkisinspirerat hus som är värt att vårda!
 
K
Tack för tipsen!
Fönsterluckorna är original, finns tom med på fasadritningen för bygglovet på 50-talet, främmande för hustypen eller ej så tycker jag dom av den anledningen är bevarandevärda. :)

Verkar som att fönstrena varit gröna en gång för länge sen, dock mer åt skogsgrön.. Dvs lite för grön för min smak. Imorn blir det en sväng till färghandlarn och kolla kulör.
 
Intressant, hade jag aldrig kunnat gissa. Då skall du naturligtvis inte ta bort dem. Men du kan väl fundera över färgen även på fönsterluckorna. Jag tror att de skulle vinna på att bl lite diskretare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.