Hallå!

har sökt i forumet men inte hittat (kanske dålig på att söka ;) )

Håller på att bygga altan runt poolen och skall förbereda med el, typ kopplingsdosor och kabel som skall dras under trallen i stommen. Till denna kommer det kopplas in pump/värmepump/filter samt även ev decklights och eventuella extra saker som kan behövas på altaner (via eluttag).

Vad för kabel bör jag använda? Då den inte skall synas och ligger under trallen, funkar EKK? 1,5 mm eller kraftigare? hur många ledare bör jag dra?

Tack på förhand!
 
Det behövs först och främst lite mer specifika uppgifter kring pump/värmepump/filter, närmare bestämt dess individuella effekt, och om om en enskild apparat kan kopplas in på flera faser. Även om du inte nämner några elpatroner så kan effekten sticka iväg.

Sedan är det bra att veta total ledningslängd från centralen och ut till anslutningspunkterna. Detta som en indikation på om man behöver räkna lite noggrannare.

Elcentralen är den enda rimliga utgångspunkten, ifall du hade andra planer här.

Likaså kan anslutningspunkterna på altanen ges lite omtanke. Du säger pool, inte spabad, dvs en (liten) bassäng som man kanske kan simma i? Då är det extra viktigt att man håller all el minst 3.5 meter bort från bassängkanten, förutom det som krävs för poolens drift, dvs ett driftrum/låda som är låst.

Det ska mycket till för att 5G1.5 mm² inte ska räcka, kanske behöver man gå upp till 5G2.5 mm². EKK går bra, EXLQ eller EQLQ är ett bättre val då den har en skyddsjordad alumantel. Det kan även vara en fördel att lägga kabeln i VP-rör. Det ger ännu lite extra skydd och gör förläggningen enklare. Man får tänka på skydd mot fator både uppifrån och nedifrån, gnagare etc.

Allt arbete på detta är behörighetskrävande, så är det sagt.
 
Den frågan är lika lätt att svara på som om du hade frågat hur långt ett snöre är
Utan att veta specifikationer på det du ska koppla in kan du inte få ett relevant svar
Ska du göra det själv, eller har du kontaktat en elektriker?
Arbetet är behörighetskrävande om du inte visste det (nu är det sagt så det behövs inte upprepas)

Om elektriker är vidtalad kan denne ge dig uppgifter om hur du ska göra och vilket mtrl du ska använda

Om du tänker förbereda något själv innan du pratat med denne så avråder jag dig från att göra det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.