Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför hyr man inte en förbränningsbil om man ska till Göteborg? Eller tar tåget om lasten är minimal.
Åker i tjänsten. Får betala annat färdmedel privat

Nyfniken Nyfniken skrev:
Låtsas du bara inte förstå?
Aha du var sarkastisk.

JanneJanne123
Tokslut Tokslut skrev:
Nu skjuter jag från höften: Sveriges största parti har väl jobbat ganska hårt för att styra folk till elbil med subventioner och skyhögt bensipris som ett par exempel?

Jag är inte för något läger skall tilläggas, men kör V8 till vardags och har ett par till i garaget om du vill veta.
Men politiker ska hålla fingrarna borta iaf. det visar ju historien som bara blir pinsam med alla hopp mellan "miljödieselbilar" -> Etanolbilar -> Hybridbilar -> Elbilar där iaf. vid tillfället Koboltbrytningen var katastrof och de flesta batterier behövde Kobolt.
Jag köper argumentet att man med ekonomiska styrmedel försöker styra konsumenterna i en riktning som kanske inte passar alla. Nu har man väl gjort det lite bättre, men absolut gör man det lättare för tex företag att köpa elbil än fosilbil.

Jag är inte heller för eller emot, jag kör elbil nu och gillar det, vad andra kör rör mig inte i ryggen.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det mesta kommer med både för och nackdelar.
MP3 är ett format där ljudkvalitet är en kompromiss
Old school telefon hade längre tid mellan laddningarna och var fysiskt mindre.
Just kassettbanden hade väl inte så många fördelar utom lågt pris.

Elbilens nackdelar är räckvidd och inköpspriset, men det senare får man ju igen på lång sikt då varje mil är billigare. Stor osäkerhet är värdeminskning map teknikutveckling och politiska beslut.
Nja mp3 var inte mkt sämre än cd som lätt blev repad dessutom.

Otroligt osäkert som du säger då allt handlad om politiska subventioner

ClasseClas ClasseClas skrev:
Nyss körde du en V50 diesel till Hamburg utan att stanna. Var tog den vägen?
Det gjorde jag 2010.

Företaget har miljöpolicy numera som endast möjliggör elbil.

Men efter enorma klagomål från de anställda (och att även övriga i ledningsgruppen insett hur dåliga elbilar faktiskt är) kommer vi snart ändra tillbaka :)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det gjorde jag 2010.

Företaget har miljöpolicy numera som endast möjliggör elbil.

Men efter enorma klagomål från de anställda (och att även övriga i ledningsgruppen insett hur dåliga elbilar faktiskt är) kommer vi snart ändra tillbaka :)
Kör ni Skoda hela gänget? Det finns ju bättre elbilar.

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Åker i tjänsten. Får betala annat färdmedel privat
Så ditt problem är att du får sitta och lata dig i bilen på betald arbetstid medan den laddas? Har jag förstått det rätt?

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Nja mp3 var inte mkt sämre än cd som lätt blev repad dessutom.

Otroligt osäkert som du säger då allt handlad om politiska subventioner
Det skiljer en hel del mellan mp3 och cd men spelar naturligtvis inte så stor roll om det är pratpoddar eller dålig utrustning det spelas upp i.
Nja problemet med cd var inte främst repor utan snarare att du fick släpa med dig ett antal skivor medan du laddar ner det till mp3 spelaren, eller streamar idag.

På samma sätt uppfattar olika konsumenter olika saker som viktiga med en elbil. Jag håller med dig om att räckvidd i högre motorvägsfart är för kort. Andra kör inte fort eller långt och då är det inte ett problem. För mig skulle snabb laddning i kombination med laddstolpar utan köbildning lösa den begränsningen.

returen returen skrev:
byttes mot en back ÖL när dubbelmasse svänghjulet rasade
Vad synd att det inte var en elbil. Då hade det ju aldrig kunnat hända ;)

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Den är ju inte billigare. Tvärtom högre inköpspris
Med alla riktade bilsubventioner är inköpspriset frikopplat från vilken kostnad det blir för din arbetsgivare att tillhandahålla bilen.
Sen kan jag sätta en tusenlapp att denna bil leasas och inte cashas.

Men du är väl en vuxen person som väljer själv vilken bil du kör privat? Eller är du ett passivt drönare inför din arbetsgivares val även på fritiden? 🫶

• Gilla
returen
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vad synd att det inte var en elbil. Då hade det ju aldrig kunnat hända ;)
så sant så
ingen vill byta en batteribil mot en låda öl

Redigerat:
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Imorse klev jag ut denna krispiga lördagsmorgon för att skjutsa sonen till sjukan för behandling.

Jag fick jag se att min bensinbil var alldeles infryst och fick skrapa bort tjock permafrost från rutan i flera minuter.
När jag väl sedan satte mig i bilen var den fortfarande kall så jag frös.

Sedan får jag se på färddatorn att det bara var ca. 7,5mil räckvidd kvar trots att tankmätaren visade 1/4s tank (40ls tank) så jag fick ta en omväg till macken för att stå ute i kylan och fylla på bränsle till 3-4ggr kostnaden av el.

Fy fan för fossilbil, hur kan någon köpa en sådan.

Sambon gick ut till en full"tankad" varm och avfrostade bil och gled iväg direkt medans jag stod och hackade is på morgonen...

• Gilla
  • Haha
Zsam och 8 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Imorse klev jag ut denna krispiga lördagsmorgon för att skjutsa sonen till sjukan för behandling.

Jag fick jag se att min bensinbil var alldeles infryst och fick skrapa bort tjock permafrost från rutan i flera minuter.
När jag väl sedan satte mig i bilen var den fortfarande kall så jag frös.

Sedan får jag se på färddatorn att det bara var ca. 7,5mil räckvidd kvar trots att tankmätaren visade 1/4s tank (40ls tank) så jag fick ta en omväg till macken för att stå ute i kylan och fylla på bränsle till 3-4ggr kostnaden av el.

Fy fan för fossilbil, hur kan någon köpa en sådan.

Sambon gick ut till en full"tankad" varm och avfrostade bil och gled iväg direkt medans jag stod och hackade is på morgonen...
det är ju så att en del människor klarar inte av vissa saker

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kom igen nu @returen, varför funkar det inte på land
Sladden från fjollträsk räcker inte

Vad är egentligen den stora fördelen utom att den är något tystare?

Jag älskar ny teknik. Men adopterar den först den är bättre än den gamla.

En cd-spelare var bättre än kassett.
En kasett kan man spela in på. CD-skivor måste man köpa. Kasetter kan man spela in låtarna från radion till blandband.
En mp3 spelare bättre än cd-spelare.
Ljudet är bättre på original-CD:n än i komprimerad form som MP3.
En smartphone bättre än en old school telefon.
Jag har aldrig tappat bort eller glömt att ladda den fasta telefonen. Den bara finns där och fungerar varje gång jag behöver den.
Internet var bättre än att ringa en bbs
Men på BBS:en kunde man ladda ner alla program utan att betala.
Alla ovan saker adopterade jag innan 99% sv övriga Sverige

En elbil är ju inte bättre än en fossilbil utom i vissa situationer
All ny teknik har nackdelar jämfört med den gamla.

Sedan undrar jag hur du kör egentligen. Hastighetsgränsen på motorväg är 110 km/h. På ett fåtal sträckor 120 km/h. Räckvidden i 140 km/h är således helt intressant. Det är lite som att gnälla på att heroin är för dyrt...

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.