80 360 läst · 1 636 svar
80k läst
1,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Det mesta kommer med både för och nackdelar.Kentvirulent skrev:Vad är egentligen den stora fördelen utom att den är något tystare?
Jag älskar ny teknik. Men adopterar den först den är bättre än den gamla.
En cd-spelare var bättre än kassett.
En mp3 spelare bättre än cd-spelare.
En smartphone bättre än en old school telefon.
Internet var bättre än att ringa en bbs
Alla ovan saker adopterade jag innan 99% sv övriga Sverige
En elbil är ju inte bättre än en fossilbil utom i vissa situationer
MP3 är ett format där ljudkvalitet är en kompromiss
Old school telefon hade längre tid mellan laddningarna och var fysiskt mindre.
Just kassettbanden hade väl inte så många fördelar utom lågt pris.
Elbilens nackdelar är räckvidd och inköpspriset, men det senare får man ju igen på lång sikt då varje mil är billigare. Stor osäkerhet är värdeminskning map teknikutveckling och politiska beslut.
Varför hyr man inte en förbränningsbil om man ska till Göteborg? Eller tar tåget om lasten är minimal.Kentvirulent skrev:
Nu skjuter jag från höften: Sveriges största parti har väl jobbat ganska hårt för att styra folk till elbil med subventioner och skyhögt bensinpris som ett par exempel?JanneJanne123 skrev:
Jag är inte för något läger skall tilläggas, men kör V8 till vardags och har ett par till i garaget om du vill veta.
Men politiker ska hålla fingrarna borta iaf. det visar ju historien som bara blir pinsam med alla hopp mellan "miljödieselbilar" -> Etanolbilar -> Hybridbilar -> Elbilar där iaf. vid tillfället Koboltbrytningen var katastrof och de flesta batterier behövde Kobolt.
Redigerat: