79 677 läst · 1 596 svar
80k läst
1,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 719 inlägg
Nej, orättvis är den. Man kan med politiska medel försöka göra den mindre orättvis, men oftast misslyckas sådana ambitioner.Kentvirulent skrev:
Nåja, det krattas rätt friskt för rätt många.Kentvirulent skrev:
Det är två väldigt olika frågor. Den ena till stor del en nationell fråga, den andra nästan inte alls.Kentvirulent skrev:
En svensk elbilssubvention flyttar bilköp från avgasbilar. En svensk flygskatt flyttar avgångar till Kastrup.
Det ena funkar dåligt, det andra inte alls.
Oftast är det energieffektivare att odla frukt och grönt i varma länder och flyga dem hit än att odla i växthus i Sverige. Det du kallar exoriskt gäller även sådant som tomater såhär års.Kentvirulent skrev:
Jaha? Har jag vare sig antytt något annat eller sagt mig vara för subventionerna? Du behöver inte scrolla tillbaka och leta, svaret är nej.Kentvirulent skrev:Johnny i Trollhättan som kör dieselbilar, skiter i källsortering, har direktverkande el och äter lokalt producerad mat är MYCKET mer skonsam mot miljön än Kjelle som sitter på Lidingö med Teslan och källsorterar samt har skattefinansierade solceller, där frugan är vegan och käkar soja och mandlar iom att de flyger runt jorden 2ggr per år. Kjelle har också en stor dieselbåt som spyr ut skit i Östersjön. Men båtar är helt skattebefriade.
Men det är Johnny i Trollhättan som får straffskatt medan Kjelle får lättnader
Vad är det för dumheter? P-platserna blir inte fler eller färre för att det står en laddstolpe vid dem.Kentvirulent skrev:
Mängden laddstolpar som behövs ska inte heller överdrivas. En bil i Sverige rullar i snitt under 1.500 mil per år. Säg 3.000 kWh. Det innebär att den behöver laddas på en långsamladdare en natt varannan vecka.
Vad menar du med lyckas? Det läggs stora skatter på de bilar som smutsar ner mest. Varför ska man då inte beskatta flyget på samma sätt iom att flygresor är typ det värsta man kan göra för miljön? Varför ingen skatt alls på dieselbåtar som spyr ut skit i Östersjön?S Styrman_jansson skrev:Därför att det är två separata frågor. Bara för att man inte lyckats minska utsläppen tillräckligt för flyget betyder det inte att man ska sluta försöka med bilar. Hur går det ihop? Blir det mindre utsläpp om man släpper bilarna helt och alla får puttrar runt i dieslar?
Javisst. Vi har två bilar och har 6km till närmaste landsbyggsbuss så vi får inte ihop vardagen utan bil.
För övrigt så beskattas mina fritidsresor ungefär lika hårt. Jag får inget billigare pris när jag tankar min MC t.ex.
Bränsle till båtar har jag dålig koll på men mina få erfarenheter säger mig att det ofta är dyrare för de som har fritidsbåt.
Blir det mindre utsläpp om personen skulle flyga OCH köra dieselbil?
(Men jag håller med dig i sak att det är viktigt att även tänka på utsläpp vid flyg, därför flyger jag ytterst sällan (typ var 5-6:e år).
Varför ingen skatt på de som för nöjes skull sätter sig på en stor jävla båt som bara ska kryssa runt utan direkt mål?
Allt borde vara proportionerligt. Ser man på helheten idag så är det otroligt tydligt att det är en viss typ av medelklass som får alla lättnader, allt de gör som är horribelt för miljön (flyga, äga båt, äta exotisk frukt) är helt skattebefriat.
finns massor av andra exempel. Varför är det inga skatter på båtar som är typ 10 gånger värre för miljön än fossilbilar? För att det upprör väljarna som avgör valen. Allt handlar om detNötegårdsgubben skrev:Nej, orättvis är den. Man kan med politiska medel försöka göra den mindre orättvis, men oftast misslyckas sådana ambitioner.
Nåja, det krattas rätt friskt för rätt många.
Det är två väldigt olika frågor. Den ena till stor del en nationell fråga, den andra nästan inte alls.
En svensk elbilssubvention flyttar bilköp från avgasbilar. En svensk flygskatt flyttar avgångar till Kastrup.
Det ena funkar dåligt, det andra inte alls.
Oftast är det energieffektivare att odla frukt och grönt i varma länder och flyga dem hit än att odla i växthus i Sverige. Det du kallar exoriskt gäller även sådant som tomater såhär års.
Jaha? Har jag vare sig antytt något annat eller sagt mig vara för subventionerna? Du behöver inte scrolla tillbaka och leta, svaret är nej.
Vad är det för dumheter? P-platserna blir inte fler eller färre för att det står en laddstolpe vid dem.
Mängden laddstolpar som behövs ska inte heller överdrivas. En bil i Sverige rullar i snitt under 1.500 mil per år. Säg 3.000 kWh. Det innebär att den behöver laddas på en långsamladdare en natt varannan vecka.
Allt som måste importeras eller odlas i Sverige med stor klimatpåverkan borde ju då ha det påslaget i form av skatt på pris. Tomater likaså.
Problemet är att brferna inte har mark att ge de boende p-platser så att de hypotetiskt kan ladda där.
För att inte tala om hundar och hästar…Kentvirulent skrev:finns massor av andra exempel. Varför är det inga skatter på båtar som är typ 10 gånger värre för miljön än fossilbilar? För att det upprör väljarna som avgör valen. Allt handlar om det
Allt som måste importeras eller odlas i Sverige med stor klimatpåverkan borde ju då ha det påslaget i form av skatt på pris. Tomater likaså.
Problemet är att brferna inte har mark att ge de boende p-platser så att de hypotetiskt kan ladda där.
Blir ju väldigt svårt att argumentera med dig när du inte ens läser vad folk skriver. Man kan rikta insatser inom sitt egna land . Väldigt svårt utanför . Men du låter ju som Trump. Släng på 60% straffskatt på allt från Kina och nu kommer allt lösa sigKentvirulent skrev:Vad menar du med lyckas? Det läggs stora skatter på de bilar som smutsar ner mest. Varför ska man då inte beskatta flyget på samma sätt iom att flygresor är typ det värsta man kan göra för miljön? Varför ingen skatt alls på dieselbåtar som spyr ut skit i Östersjön?
Varför ingen skatt på de som för nöjes skull sätter sig på en stor jävla båt som bara ska kryssa runt utan direkt mål?
Allt borde vara proportionerligt. Ser man på helheten idag så är det otroligt tydligt att det är en viss typ av medelklass som får alla lättnader, allt de gör som är horribelt för miljön (flyga, äga båt, äta exotisk frukt) är helt skattebefriat.
Har du inte mer att komma med än det? Har fanimej aldrig luktat något om min dieselbil, ljudet är det inget fel på (jämför med när man hör en elbil med fejk-billjud-högtalare) och dieselkladd har jag aldrig lyckats få på mig vid någon tankning.S sprucetwig skrev:
Däremot är det skönt att slippa slaskandet med skitig/blöt kabel varje gång man ska hem. Hoppar in i bilen och kör när kollegor står och "kladdar" med nerslaskade kablar.
Däremot har jag inget emot batteribilar som fenomen. Den dagen jag kan köpa en elbil med bra komfort och utrymme samt modulära batterier, då kommer jag nog slå till.
En bil som klarar 10-15 mil (98% av mina resor) men kan hyra 50 mil till när jag ska till fjällen/Europa. Ett el-intag på taket som en automatisk arm i min carport ansluter till bilen vid hemkomst. Jag vill inte betala för batterier som kan ta mig 60 mil på en laddning om jag bara behöver 10. (eller en backup-bensinmotor som i hybrider).
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 842 inlägg
Som de nyare hybriderna med 25kWh batteri och bensinmotor. Tror vi kommer se lite fler plug in hybrider / elbilar med range extender för det passar många behov just nu. Elbil till vardags och bensinbil på långresa samtidigt som elbilarna utvecklas i stadig fartTomtom79 skrev:Har du inte mer att komma med än det? Har fanimej aldrig luktat något om min dieselbil, ljudet är det inget fel på (jämför med när man hör en elbil med fejk-billjud-högtalare) och dieselkladd har jag aldrig lyckats få på mig vid någon tankning.
Däremot är det skönt att slippa slaskandet med skitig/blöt kabel varje gång man ska hem. Hoppar in i bilen och kör när kollegor står och "kladdar" med nerslaskade kablar.
Däremot har jag inget emot batteribilar som fenomen. Den dagen jag kan köpa en elbil med bra komfort och utrymme samt modulära batterier, då kommer jag nog slå till.
En bil som klarar 10-15 mil (98% av mina resor) men kan hyra 50 mil till när jag ska till fjällen/Europa. Ett el-intag på taket som en automatisk arm i min carport ansluter till bilen vid hemkomst. Jag vill inte betala för batterier som kan ta mig 60 mil på en laddning om jag bara behöver 10. (eller en backup-bensinmotor som i hybrider).
Nio EL8 passar annars ditt behov. Stor, rekordhög komfort. 150kWh batteri tillgängligt via swap station. Skulle väl bara varit sektionerat så att det är ett permanent 60kWh batteri som STD och sen swappar man in 90kWh extra så man slipper en konstant batterihyra. Men det blåser nog affärsmodellen.
Ser framför mig dessa modeller typ...
50kWh småbilar
50kWh + REX
80kWh elbilar för stora massan som nöjer sig med 3h mellan laddstopp i laglig hastighet
100kWh+ Premium elbilar
inrikesflyg och alla flyg utomlands får stora straffskatter. Flyttar flygandet utomlands så so be it.E erik_83 skrev:
Båtar som spyr ut skit i Östersjön får lämpligen straffskatter i linje med dieselbilar (gissar att en vanlig styrpulpet skulle hamna runt 20-30k per år om en diesel ska kosta 5k).
All importerad mat med enorm klimatpåverkan får en klimatmoms. Tex kött eller avocados från sydamerika.
Alla kläder som massproduceras under horribla förhållanden och sen dumpas i afrika beskattas.
Staten slutar att pusha alla att välja generiska läkemedel som är producerade i Hydrabad där allt pumpas rakt ut i vattnet.
Avgaserna från dieselbilar luktsr rikrigt illa, har du inte känt det bör du kolla upp luktsinnet! Har du aldrig fått kladdiga händer från handtaget när du tankar? Då kan du inte kört dieselbil länge.Tomtom79 skrev:Har du inte mer att komma med än det? Har fanimej aldrig luktat något om min dieselbil, ljudet är det inget fel på (jämför med när man hör en elbil med fejk-billjud-högtalare) och dieselkladd har jag aldrig lyckats få på mig vid någon tankning.
Däremot är det skönt att slippa slaskandet med skitig/blöt kabel varje gång man ska hem. Hoppar in i bilen och kör när kollegor står och "kladdar" med nerslaskade kablar.
Däremot har jag inget emot batteribilar som fenomen. Den dagen jag kan köpa en elbil med bra komfort och utrymme samt modulära batterier, då kommer jag nog slå till.
En bil som klarar 10-15 mil (98% av mina resor) men kan hyra 50 mil till när jag ska till fjällen/Europa. Ett el-intag på taket som en automatisk arm i min carport ansluter till bilen vid hemkomst. Jag vill inte betala för batterier som kan ta mig 60 mil på en laddning om jag bara behöver 10. (eller en backup-bensinmotor som i hybrider).
Poängen är väl att bensinbilen vinner över dieselbilen på alla punkter förutom möjligtvis räckvidd.
Jag tycker det luktar rätt illa när Sverige eldar olja för att klara elförbrukningen.S sprucetwig skrev:
Luktar nog rätt illa av brunkolselen vi importerar från Polen också.
Va ju lite detta jag tog upp tidigare i tråden. Att senast 2027 så måste alla branscher betala för sina utsläpp och de kommer leda till höga bensin/diesel kostnader.Kentvirulent skrev:inrikesflyg och alla flyg utomlands får stora straffskatter. Flyttar flygandet utomlands så so be it.
Båtar som spyr ut skit i Östersjön får lämpligen straffskatter i linje med dieselbilar (gissar att en vanlig styrpulpet skulle hamna runt 20-30k per år om en diesel ska kosta 5k).
All importerad mat med enorm klimatpåverkan får en klimatmoms. Tex kött eller avocados från sydamerika.
Alla kläder som massproduceras under horribla förhållanden och sen dumpas i afrika beskattas.
Staten slutar att pusha alla att välja generiska läkemedel som är producerade i Hydrabad där allt pumpas rakt ut i vattnet.
Sverige har aldrig eldat olja för att klara förbrukningen. Vi har eldat olja och sålt elen för de varit en ekonomiskt bra affär.Kentvirulent skrev: