438 läst · 4 svar
438 läst
4 svar
Vilka kökstrender dominerar i Sverige år 2024?
Hej alla! 👋
Jag arbetar med design och försäljning av kök, och eftersom 2024 har fört med sig många spännande trender tänkte jag dela med mig av dem här! För er som planerar att förnya köket eller investera i ett nytt, här är några riktningar som dominerar på den svenska marknaden just nu:
Jag arbetar med design och försäljning av kök, och eftersom 2024 har fört med sig många spännande trender tänkte jag dela med mig av dem här! För er som planerar att förnya köket eller investera i ett nytt, här är några riktningar som dominerar på den svenska marknaden just nu:
1. Naturliga material och jordnära färger 🌿
I år ser vi mycket naturmaterial som trä, sten och till och med terrakotta i svenska kök. Allt fler väljer bänkskivor och skåp i jordnära toner: beige, varma bruna nyanser och grått. Det ger inte bara en mysig känsla i köket utan för också in en touch av naturen.2. Hållbarhet och miljövänliga lösningar 🌍
Svenskar är alltid miljömedvetna, men i år ser vi en ökning av återvunna material och energieffektiva vitvaror. Många väljer miljöcertifierade alternativ och lokala leverantörer för att minska sitt koldioxidavtryck.3. Funktionalitet framför allt – minimalistiska men praktiska lösningar 🛠️
Svenska kök kombinerar allt oftare enkel, skandinavisk design med maximal funktionalitet. Inbyggda förvaringssystem, utdragbara hyllor och dolda förvaringslösningar hjälper till att optimera utrymmet. Minimalism här betyder inte brist på komfort, utan tvärtom – smarta lösningar gör köket ännu bekvämare!4. Öppna planlösningar med integrerad matplats 🍽️
Fler och fler väljer öppna kök som är integrerade med matplatsen eller vardagsrummet, vilket skapar en större känsla av rymd och främjar gemensam matlagning och tid tillsammans. Kököar har också blivit mycket populära, eftersom de både fungerar som arbetsyta och plats för måltider.5. Smarta kök – vitvaror med smarta funktioner 🤖
Under 2024 växer intresset för hushållsapparater som är integrerade med mobilappar. Kylskåp som påminner om att handla och ugnar som kan styras på distans är inte längre nyheter utan snarare standard i moderna svenska kök.6. Årets färger: pastellblått och salviagrönt 🎨
Trots att naturliga toner dominerar finns det även plats för pastellfärger. Pastellblått och salviagrönt är färger som passar fint med trä och skapar en fräsch, naturlig känsla i köket.Vilka är era favorittrender? Vad skulle ni vilja ha i ert kök? 💬
Har ni frågor, hjälper jag gärna till och tipsar om lösningar som kan passa bäst i just ert hem!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 216 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 216 inlägg
Liknande trådar
-
Försening av toalett- och badrumsprojekt – vilka rättigheter har jag?
Juridik -
Vilka trädarter är det här?
Häckar, Buskar & Träd -
Effekt-tariff , vilka toppar har du?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vilka takfläktar har kondensator?
Ventilation -
Hur sätter jag upp en handukstork på kakel, vilka plugg?
Badrum