Kommer eventuellt att köpa en ny "Hybrid-växelriktare" i effektområdet 8-10 kW. Och behovet är att ansluta en befintlig solcells uppsättning och ett nytt lagringsbatteri och kanske även möjligheten till ö-drift om växelriktaren kan hantera det "själv" Och det finns en mängd tillverkare och modeller, dom flesta från Kina. Och det kan vara svårt att veta vilka av dessa Kina företag som finns kvar om säg 5-10 år ( tänker på garantifrågor och support/service )

Fronius och SMA är EU företag med design/support/it inom EU, men enheterna kan vara tillverkade utanför EU?

Någon som har haft liknande behov och tittat på olika alternativ?
 
L LJN1954 skrev:
Kommer eventuellt att köpa en ny "Hybrid-växelriktare" i effektområdet 8-10 kW. Och behovet är att ansluta en befintlig solcells uppsättning och ett nytt lagringsbatteri och kanske även möjligheten till ö-drift om växelriktaren kan hantera det "själv" Och det finns en mängd tillverkare och modeller, dom flesta från Kina. Och det kan vara svårt att veta vilka av dessa Kina företag som finns kvar om säg 5-10 år ( tänker på garantifrågor och support/service )

Fronius och SMA är EU företag med design/support/it inom EU, men enheterna kan vara tillverkade utanför EU?

Någon som har haft liknande behov och tittat på olika alternativ?
Vi lät installera en Fronius Symo GEN24 10.0 Plus - 10KW samt Enwitec nätfrånskiljningsbox+jordspett för ödrift och det har fungerat väldigt bra. Det känns faktiskt bra att Fronius är ett europeiskt företag samt tydligen har en bra support. Växelriktaren från Fronius har även ett lokalt API som jag tänkte koppla upp Home assistant för extra detaljerad styrning.

I vårt fall sitter hela huset inkopplat efter Enwitec-boxen så vid strömavbrott och när batteriet är laddat och/eller solen skiner så fungerar strömmen i hela huset som vanligt. (Det är alltså full ödrift och inte bara ett extra nödströms-uttag direkt i växelriktaren som vissa tillverkare har.) Detta har varit användbart för oss då vi sedan i maj (när det installerades) redan har haft ett strömavbrott på 5.5h och ett på 8.5h... Men vi levde som vanligt och lagade mat, duschade, körde tvättmaskinen och torktumlaren etc! Laddade till och med elbilen :)
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack Foo1 för input!
 
  • Gilla
Foo1
  • Laddar…
Fronius har kommit ut med en litet större hybridväxelriktare nämligen en:
Fronius Symo Gen24 12.0 SC Plus på 12 kW. Vad det där "SC" betyder, vet jag ej.

Jag hittar bara ett tyskt datablad över den, tryckt juni 2024. Så denna nya litet större Fronius Symo Gen24 SC 12.0 har väl inte översatts ens till engelska ännu. Jo, jag hittade datablad engelskt.


Jag tror Fronius tillverkar sina växelriktare i Österrike och i Tjeckien.

Vi väntar på att Fronius ska komma med en på 15 kW som bättre lämpar sig för svenska enfamiljshus.

Foo1,
Har ni gjort eget jordtag för växelriktaren. Det behövs väl när man är frånkopplad från elnätsbolagets elnät och kör ödrift.
Härligt, det skulle man göra året runt och peka finger åt de giriga monopol-elnätsbolagen.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Foo1,
Har ni gjort eget jordtag för växelriktaren. Det behövs väl när man är frånkopplad från elnätsbolagets elnät och kör ödrift.
Härligt, det skulle man göra året runt och peka finger åt de giriga monopol-elnätsbolagen.
Yes, vi har två jordspett av koppar nerbankade i marken nära växelriktaren. Elektrikern gjorde det när han installerade elen för vår anläggning. Och ja, det stämmer att egen jord är ett krav för att få köra ödrift!
 
Hej i tråden,

Jag har kikat lite på Deyes hybridburkar och de har en del fina features som tilltalar mig. Primärt:

- möjlighet att använda betydligt billigare 48V-batteri-lösningar
- möjlighet att ladda batterier från grid (och på så sätt kunna arbitrera priset om det svänger mycket över dagen)
- möjlighet att ansluta (gas/diesel/besin-) generator (om man vill ha det)

Finns i 3-fas-modeller upp till 12kWa vad kan kan se. Verkar lite vanligare i Danmark och Tyskland.

Just my 2 cents.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.