Hej!
Jag undrar vilka företag som tar på sig totalentreprenad?
Då menar jag nyckelfärdigt med grund och shackt och entreprenad kostnader.
Det verkar som om husföretagen har bra hus. Men att alltid grund och shacktet är det stora dilemmat, det som dom lejer ut.
Tacksam om någon vill svara
JT :)
 
Eksjöhus har totalentrepenad
 
Tack för ditt snabba svar Sarpat.
Finns det något mer företag?
JT :)
 
Onsalavillan har oxå "totalentreprenad".
Sedan lejer ju dom, som de flesta andra antar jag, ut jobben på andra firmor (VA, El, schakt etc.) men står som leverantör och ansvarig gentemot dig som kund. Antar att Eksjöhus gör likadant..?
 
Myresjöhus har också totalentreprenad
 
Jo så är det, o det är egentligen generalentrepenad men eksjöhus står för allt ansvar o allt kontraktskrivande, bygglovsansökning osv ja egentligen allt. D enda du gör är att bestämma hur dyrt du vill att huset ska bli när du gör dina tillval o ändringar...d finns ingen gräns för hus mycket man kan lägga till...men den besvärliga biten med ansvar slipper man.
 
nybyggd skrev:
;DKära vänner jag byggde lb hus för ett och etthalvt år sedan,och mig veterligen är dom bland dom få som har TOTALENTREPENAD och kan stå för det.
när vi köpte vårat hus så var det många företag som påstod total men det visade sig vara general samt delad i själva verket.
jag har byggt 2 hus i vuxen ålder ett total och ett delad,och jag bygger aldrig mer med delad eller general.
om man inte gillar strul och helvete förstås.
lycka till kära vänner ;D
du har helt rätt i att lb-hus är det enda husföretag som erbjuder "riktig" totalentrepenad dvs har en egen byggavdelning och totalt ansvar. Många har som eksjöhus generalentrepenad vilket vad jag förstår innebär att de sköter upphandling och ansvar gentemot entrepenörerna till skillnad från delad entrepenad då du själv väl står för avtalen även om husföretaqgen förmedlar kontakten. Modulenthus hade uppmärkasammade fall i umeå där de först inte ville ta på sig ansvaret för att en entrepenör hade begått ett allvarligt fel...Det känns som jag litar på eksjöhus ändå, de har ett gott rykte o har som vår säljare säger som argument "aldrig gått i konkurs" :-/ vilket är mer än man kan säga om många företag som ombildats ett flertal ggr...
 
Instämmer med föregående, mig veterligt är LB-Hus det enda husföretag som erbjuder toalentrepenad. När vi kikade runt och pratade med ett antal husföretag var det oftast VÄLDIGT svårt att få en hyfsat stabil uppgift om vad bygget slutligen skulle kosta, något som vi upplevde fr a berodde på just att de tar in underentrepenörer. Då det som grön huskonsument kändes viktigt för att oss att kunna få en slutsumma som vi kunde lita på, bygger vi just nu ett LB-Hus (restes härmdagen...). Nöjda hittintills!
 
Är det inte bäst att leta upp en totalentreprenör själv? Så ni verkligen får koll på vem det är som bygger huset. Ni kan ju få vilket hus som helst byggt på totalentreprenad.
 
Svenska Familjehus bygger också på total.

Definitionerna på de olika entreprenadformerna är framtagna av Byggandets Kontraktskommitté, BKK (www.foreningenbkk.org), en förening med företrädare för olika intresseorganisationer, som Byggentreprenörerna och Svenska Kommunförbundet.

Observera att det husfirmorna kallar generalentreprenad oftast inte är det. Skriver du ett kontrakt på entreprenaden (som då enbart omfattar arbetet) med en firma och ett annat på husmaterialsatsen så är det delad entreprenad.

Se upp för luriga säljare - en vi hade kontakt med lovade dyrt och heligt totalentreprenad men när det närmade sig kontraktsskrivande kom han viftande med två kontrakt. Och Sidensjöhus är väl ännu lurigare där man kan erbjudas att skriva två kontrakt med samma motpart...
 
BoD skrev:
Observera att det husfirmorna kallar generalentreprenad oftast inte är det. Skriver du ett kontrakt på entreprenaden (som då enbart omfattar arbetet) med en firma och ett annat på husmaterialsatsen så är det delad entreprenad.
:-X
 
;)
 
A-Hus sade att de kan bygga på totalentreprenad. Har inte tittat närmare på det, dock.

Mvh Mats
 
Är inte det ganska "who fucking cares" VEM som bygger huset, om det är hustillverkarens egen snickare eller hans tvillingbror (som är precis lika begåvad och snabb) som arbetar för en underleverantör så länge som hustillverkaren, enligt ETT kontrakt, har fullt ansvar för HELA husbyggnationen??

Är inte "totalentrepenad" bara ett ihåligt försäljningsargument som används mot "mindre vetande"?

Jag kanske tillhör gruppen "mindre vetande" ;) men jag ser inte någon skillnad om man har ett skrivet kontrakt på ALLA detaljer och priser?!
 
djpa skrev:
Är inte det ganska "who fucking cares" VEM som bygger huset, om det är hustillverkarens egen snickare eller hans tvillingbror (som är precis lika begåvad och snabb) som arbetar för en underleverantör så länge som hustillverkaren, enligt ETT kontrakt, har fullt ansvar för HELA husbyggnationen??
Oavsett vem det är som står för totalentreprenaden så är det bra om man som byggherre har koll på entreprenören och dess underentreprenörer. Visst kan man säga åt dem att bygga ett hus åt en och sedan inte bry sig förrän bygget är klart men då är det större risk att entreprenören får göra om saker som har blivit fel (och ibland går det inte att göra om med mindre än att man river huset och börjar om från början).

Sen är det så att resultatet kan variera mycket mellan olika entreprenörer även om det är totalentreprenad det är frågan om. Funktionellt kanske de flesta entreprenörerna uppfyller kraven men "finish", känsla för kvalitet och detaljer kan skilja en hel del.
Det finns även ett antal entreprenörer som aldrig lyckas få till det rätt och som inte tar det ansvar som totalentreprenaden ålägger dem. De kan man fårstås försöka klämma åt i någon domstol men det är ingen rolig procedur.

Alltså: Det spelar stor roll vem som bygger huset.

Att totalentreprenad skulle vara ett tomt försäljningsargument håller jag inte med om. Det som skiljer totalentreprenad mot andra entreprenader är i första hand ansvarsfördelningen. Beställer du exempelvis ett badrum på totalentreprenad så är det entreprenören som är ansvarig för att det finns en toalett, handfat, att ritningarna är rätt så att rören hamnar på rätt ställe och så vidare. I de andra entreprenadformerna är det du som byggherre som är ansvarig för detta. Visst kan resultatet bli detsamma i bägge fallen men det är som sagt ansvaret som skiljer. En del tycker det är värt en hel del pengar för att slippa ansvaret. Andra vill gärna ta det ansvaret själva.

Grejen är väl den att det finns inte många byggherrar som verkligen kan se till så att ALLA detaljer och priser finns med i kontraktet. De flesta av oss är ju trots allt amatörer på det här området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.