Hej!
Jag och min sambo bor i ett hus som är byggt 1957. Vi köpte det i början av året och har sedan dess bytt tak och renoverat hela övervåningen bestående av tre sovrum, en liten toalett och en hall.

Till våren är det dags för fönster, tilläggsisolera och byta fasad.
Vi funderar på att köpa fönster från Traryd men vi undrar om det är värt att köpa ventilerade fönster med spaltventil för 365 kr/fönster eller om man ska hoppa över den och sätta in en "vanlig" ventil iaf i sovrummen? Vad tror ni? Är såna spaltventiler tillräckligt effektiva?

Tacksam för svar!

Mvh Andreas :)

http://www.bygghemma.se/utomhus/fon...ryd-vridfonster-3-glas-1-luft/p-235492-235593
 
Redigerat:
Det beror ju helt och hållet på hur huset ska ventileras? Om det är byggt 57 är det sannolikt självdrag, eller åtminstone var det sannolikt det vid byggtillfälllet, modernare grejer kan ju ha installerats i efterhand. Så hur är husets ventilation tänkt att fungera?

Om det är självdrag är spaltventiler i fönstren en metod som är flitigt använd för att få tilluft till självdraget. Ett annat kan vara friskulftsventiler genom vägg, gärna bakom radiatorerna (om sådana finns, fungerar inte lika bra om golvvärme).

Som sagt, vilka är era förutsättningar?
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Hur det ska ventileras vet jag faktiskt inte... Det är självdrag men det sitter bara ventiler i källarvåningen. Inga alls i några av dom övriga rummen vilket gör att det är väldigt dålig luft. Känns instängt och på sommaren när det var varmt blev det ruskigt varmt inomhus. Värmen gick knappt att vädra ut ens.

Det har inte installerats några moderna grejer i huset. Det har inte hänt så mycket alls med huset sen det byggdes -57 mer än att fjärrvärme installerats.

Är det bättre att ha spaltventiler i fönstren då istället för ventiler? Måste ju vara gott att slippa göra hålen i väggen och slippa se dessa ventiler...
 
Spaltventilerna är väl till-luft, det låter ju mer som om ni skulle behöva frånluft...
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Jag tycker inte du ska välja spaltventiler istället för vanliga ventiler.
Om man har dålig ventilation så brukar man komplettera med spaltventiler men jag tror inte att det är tillräckligt att bara köra på spaltventiler.
Jag har tänkt att köpa fönster med spaltventil när vi byter fönster men jag har ju vanliga ventiler också.

Mitt förslag är att du både installerar ett par väggventiler och köper fönstren med ventiler.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Spaltventiler tänker jag mest som en enkel lösning för att förbättra ventilationen med befintlig konstruktion. Mest för att det vanligtvis är mycket enklare att borra hål i fönstren än väggen. Men det är en bekvämlighetslösning som kan ha sina nackdelar. Klar risk för kondens mellan fönstren om ventilerna blir frånluftsventiler under vissa årstider. Händer speciellt lätt på övervåningen. De metalldon som ofta används kan också när det är som kallast bli så kalla att det blir kondens på dem (eller rentav frost) . Också tveksamt om de ger tillräcklig ventilation och de bygger på att man själv justerar dem. De medför också ytterligare ett ställe där det kan läcka in vatten utifrån in i fönstret.

Jag hade inte koll på att man kunde få nya fönster levererade med dessa. Kanske har de bättre lösningar som gör att man undviker problemen jag skriver om ovan. Eller så eftermonteras de bara på de nya fönstren också.

Tycker du ska satsa på riktiga väggventiler. Du får några sådana för pristillägget på fönstren. Välj gärna en modell som själv justerar flödet efter temperaturen. Tex velcoventilen.

Men som andra skrivit. Det viktigaste för att få igång ventilationen är att de till att du har en vettig frånluft. Antingen genom att få fart på självdrag genom skorsten eller genom forcerad frånluft i badrum och kök.
 
Redigerat:
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Nerre skrev:
Spaltventilerna är väl till-luft, det låter ju mer som om ni skulle behöva frånluft...
"Motorn" som driver ett självdrag, skorstenseffekten, är inte särskilt stark och ger ett lågt flöde om den måste "suga" tilluften ur springor och håligheter.

Tyvärr avstannar den skorstenseffekten nästan helt under sommarmånaderna, då tempskillnaden minskar eller helt försvinner. Ur den aspekten skulle ett modernare ventilationssystem vara att föredra. Men det är både kostsamt och utrymmeskrävande, ibland praktiskt omöjligt utan omfattande ombyggnationer att installera t.ex. FTX.

Avseende ventilval för tilluft har du nog fått tillräckligt med råd.

Ytterligare en förbättring skulle kunna vara att hjälpa frånluften i självdraget med en ryttare eller ventilation som med vinden ytterligare förbättrar självdraget. T.ex. en turbovent https://www.soliduct.se/turbovent-pa-platta/p-1806.htm
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Dom där velcoventilerna verkar ju riktigt smidiga. Fungerar dom verkligen lika bra som det framgår på den hemsidan jag hitta om dom tro Macarus?

http://www.velcoventilen.se/#
 
I de utrymmen jag har fasta fönster har jag valt spaltventil, för att ha möjligheten att få in lite frisk luft, men inte för att ersätta övrig ventilation.
 
Björnberger skrev:
Dom där velcoventilerna verkar ju riktigt smidiga. Fungerar dom verkligen lika bra som det framgår på den hemsidan jag hitta om dom tro Macarus?

[länk]
Vi har inbyggnadsvarianten som man sätter inne i ventilationsröret. Detta för att vi ville ha ett annat utseende på själva donen i rummet (gammalt hus där vit plast inte är så kul).

De öppnar och stänger efter temperatur som utlovat. Vi kör också med någon distansbricka för att alltid ha lite flöde (sovrum). Håll koll bara på för vilket temperaturintervall du vill ha dem. För mig att - 5 till +10 var standard (alltså från stängt till öppet). Men kan ju bero på var man bor och hur dragigt huset är i övrigt.

Dock så kan ju inte ventilen styra åt vilket håll luften går. Vi har denna på övervåningen hittills men funderar på fler. Där blir det ofta så att den snarare funkar som frånluft än tilluft. Det är väl inte så konstigt då det gärna blir högt tryck på övervåningen och är ett rätt vanligt problem. Hoppas kunna åtgärda detta med en fläkt på toaletten på övervåningen (bara självdrag i dagsläget).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.