Hej,

jag är mitt upp i att lägga ny fasad på huset, ett en och en halvplansvilla byggt 61. i dag så har en ganska bred springa, 2-3 cm, utmed hela takfoten som är öppen in till kattvindarna. Att det är gjort så för att ventilera dom det är jag med på men behövs det så mycket? Skulle det räcka med att sätta ventilationsgaller på gavlarna in mot kattvindarna istället? Det är ett litet elände då getingar och humlor älskar att krypa in där och bygga bo!
 
Måste en flaggstång vara vit? Det finns ingen absolut sanning som svar på din fråga, det finns däremot en hel del tyckanden och troenden. Enligt en rapport från SP, Sveriges tekniska provningsanstalt så ska det inte vara takfotsventilation. Det är inte ens klart om det ska ventileras alls, men för säkerhetsskull så rekomendertas nockventilation. Min vind har ingen ventilation alls, mår hur fint som helst efter 70 år. Ska snart tilläggsisolera den en smula så då ska jag ha koll på fuktkvoten så får man se om den sticker iväg.
 
ok, tack för svar. Nock-ventilation har jag redan idag (en ventil i vardera gavel) och min tanke var att i alla fall sätta in en ventil i vardera kattvind. Behöver jag ha en ventil i vardera gavel även då för att få tillräcklig ventilation eller räcker det med att sätta i ena gaveln?

Har du en länk till SP's undersökning/rekommendationer?
 
RF på vinden sjunker om man stänger igen takfotsventilationen, den är feltänkt från första början, men alla utför den fortfarande ändå.
 
  • Gilla
Pastornn
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
RF på vinden sjunker om man stänger igen takfotsventilationen, den är feltänkt från första början, men alla utför den fortfarande ändå.
RF sjunker möjligtvis men lika troligt är det då att a stiger. Och vad händer då när T sjunker? Att påstå att takfotsventilation är feltänkt stämmer inte riktigt, alla hus är unika och kräver sin unika lösning och att ändra på något som fungerar kan vara riskabelt.
 
tack för svar alla ni som svarat.

Problemet som jag ser det är ju att huset (mitt hus i detta fall :)) är 50 år gammalt och det ser hur fint ut som helst uppe under takfoten och upp på kattvindarna. Visst, det är inte toppenisolerat och blir lätt lite kallt i sovrummen under vintern men för mig är den stora frågan om man vågar göra ett sådant ingrepp på en konstruktion som ändå fungerar?

Det är ju ingen höjdare om det visar sig att mögel börjar komma krypande pga att att man byggt igen takfoten.
 
jag tror i många fall att dom som har problem med fukt på vinden har glömt en sak ..dom har hög värme på andra våningen ....dom har ingen riktig byggplast (fuktspärr) och dom har alldeles för lite isolering
i taket...värmen går rakt upp i råsponten ....och då är det läge för mögel ..svamp ...
 
robertbmw skrev:
jag tror i många fall att dom som har problem med fukt på vinden har glömt en sak ..dom har hög värme på andra våningen ....dom har ingen riktig byggplast (fuktspärr) och dom har alldeles för lite isolering
i taket...värmen går rakt upp i råsponten ....och då är det läge för mögel ..svamp ...
Tvärtom, med lite takisolering så värmer du vinden och håller den torrare vilket motverkar mögel/svamp.
Du har dock helt rätt i att en diffusionsspärr kan förhindra att fuktig luft stiger upp på vinden.
 
  • Gilla
Puöthe och 1 till
  • Laddar…
Gabbe ,,,,vad jobbar du med?
 
  • Gilla
Richard66
  • Laddar…
C
robertbmw skrev:
Gabbe ,,,,vad jobbar du med?
Alltså, det är ju inte som att det är nåt nytt att man får fuktproblem när man isolerar vinden? Visste du inte det?
 
90 år gammalt hus (1 1/2 plan m. källare) oisolerad "kallvind", ingen nämnvärd isolering i bjälklaget mot vind, ingen ventilation, varken takfot eller nock, ingen isolering mot yttertaket, och inga allvarliga mögel/fuktangrepp. Så det som gäller för ett hus gäller inte för nästa
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Tvärtom, med lite takisolering så värmer du vinden och håller den torrare vilket motverkar mögel/svamp.
Du har dock helt rätt i att en diffusionsspärr kan förhindra att fuktig luft stiger upp på vinden.
Gabbe1 har rätt här. vad h*n än jobbar med. :)

Har man pga avsaknad av diffusionsspärr, dålig/skadad sådan, övertryck i huset, kall vind, mycket fuktbildande verksamhet i huset osv osv eller valfria kombinationer av dessa stor fuktbelastning på vinden som måste tas om hand om.
Ventilation kan hjälpa, men lika gärna göra skada.

Har man perfekt diffusionsskikt och undertryck i huset tror jag att man kan ha mycket liten ventilation och det blir bara bättre så.
Men att inte en enda vattenmolekyl tar sig in i vinden då och då, det är för bra för att vara sant, därför måste det nog alltid finnas ett sätt att få ut fukten. Men detta sätt behöver ju inte alltid vara ventilation, det kan vara diffusion också.
 
robertbmw skrev:
Gabbe ,,,,vad jobbar du med?
Om du på grund av mitt inlägg tror att jag säljer värmepumpar, fjärrvärme eller vedpannor så tror du fel ;)
Men det är som sagt allmänt känt att en kallare vind (mer isolering) kan ge mer mögelproblem.
 
Om du har en problemfri vind nu så varför ändra?:S
Du håller ju som du skriver ändå på med fasaden, så sätt dit insekts nät!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.