Hej!


På en av mina ackumulator tankar sitter det en manometer och en ventil som öppnar vid ca 80 grader för att släppa ut övertryck. Skalan på manometern blir röd vid 150 och strax efter det öppnar ventilen. Tanken är nog rätt gammal, tror ni att jag vågar och går det att byta ventilen till en som öppnar vid typ 90grader?

/Fredda
 
Hej Fredda,
Jag skulle tro att den ventil och manometer du syftar på är säkerhetsventilen som skyddar systemet från allt för högt tryck. Orsaken till att denna öppnar beror inte direkt på att temperaturen stiger till en viss temperatur utan att vattenvolymen ökar med stigande temperatur. Jag tror att ditt expansionskärl kan vara för litet eller att du har för högt laddtryck i denna. Lite grovt ska volymen vara ungefär 10% av den totala vattenvolymen i systemet när du har ett slutet system. Så titta på vilken volym du har på exp. kärlet och funder på hur stor vattenvolym du har i ditt system.
Mvh Mikael
 
Ok, jag har kontrollmätt tankarna och det ser ut att gå i ca 2,5kubik i dom tillsammans. Exp. kärlet har en volym på ca 190l. Sen har jag ingen aning hur många liter det går i systemet i övrigt. Kan kärlet vara för litet för detta?

Nu när båda tankarna är uppe i 80grader så har jag 1,1bar vid exp.kärlet och 1,4bar vid säkerhetsventilen.


Mvh Fredda
 
Om du har slutet expansionskärl (tryckkärl) och eldar med ved, dvs tempen pendlar mellan 20 och 100 grader som mest, så verkar 190 liter expansion vara lite i underkant. Med en höjdskillnad i systemet på mer än 6 meter och kärlet lågt placerat så är 190 liter säkert för litet.

Jag har 1500 liter ack och drygt 100 liter vedpanna, höjdskillnad på 6,5 meter och sluten expansion på 200 liter och det är lite för lite.

På TA:s hemsida kan man hitta en dimensioneringsguide för slutna system. (Länk finns på min www..) Det som påverkar dimensioneringen är:
Höjd mellan högsta punkten i systemet och mitten av expansionskärlet (bestämmer förtrycket)
Max arbetstryck (vanligen 1,5bar)
Skillnad mellan max- och mintemperatur
Total volym i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.