Hej,

Ett avluftningsrör för avloppet slutar på vinden, se bilder. Jag funderar på om locket är rätt eller om det inte bör sitta en typ av ventil där. Det ser ut att vara en del fukt på skivorna runt omkring. Vilken ventil ska jag i så fall sätta där i stället?

Mvh David
 
  • Avluftningsrör för avloppet på vinden med ett svart plastlock, omgiven av isoleringsmaterial. Viss fukt synlig runt skivorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avluftningsrör för avlopp på vinden med en prydnadskåpa, omgiven av isolering, med tecken på fukt kring skivorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avluftningsrör på vinden med ett lock från märket UPODOR, visar patent- och designnummer, med potentiella fuktfläckar på omkringliggande skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett avluftningsrör för avlopp på en vind, där en hand håller i ett lock. Omkringliggande skivor visar tecken på fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara någon typ av vacuumventil.
Avloppet bör aldrig sluta på vinden, anledningen är att det är stor risk för mögel på vinden.
 
  • Gilla
DavidEriks och 1 till
  • Laddar…
DavidEriks DavidEriks skrev:
Hej,

Ett avluftningsrör för avloppet slutar på vinden, se bilder. Jag funderar på om locket är rätt eller om det inte bör sitta en typ av ventil där. Det ser ut att vara en del fukt på skivorna runt omkring. Vilken ventil ska jag i så fall sätta där i stället?

Mvh David
Det borde ju sitta en backventil där: Dvs man vill ha in luft men inte ut luft (eller fukt)
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
DavidEriks och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Köp en ny vakuumventil och tryck i röret. Den här ser uråldrig ut och gummit brukar torka med åren.

Sen kan du fundera på att ordna med avloppsventilation över tak. En större sak än att beställa en vakuumventil.

Exempel:

https://www.bauhaus.se/vacumventil-50-75-110-vit

https://www.hornbach.se/p/vakuumventil-jafo-javac-110-75/5111367/

Den senare köpte jag till bostadsrättsföreningen som hade en stam som slutade på vinden. Och luktade apa för den gamla 70-talsventilen hade torkat. Blev bra!
 
  • Gilla
DavidEriks och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Förstår att det helst inte bör sluta på vinden och får ta med det framöver, just nu vill jag dock bara göra ett "lätt fix" som ev byta ventil..

Den ventil som sitter borde släppa luft åt båda hållen tycker jag... Borde ha en annan helst alltså?
En kollega nämnde "membranventil", är det samma sak som backventil?
 
  • Hand håller en ventil i ett isolerat vindsutrymme med träkonstruktion och markeringar på bjälken i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
DavidEriks DavidEriks skrev:
En kollega nämnde "membranventil", är det samma sak som backventil?
Allt samma lika.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Allt samma lika.
Grymt, tack! 🙏
 
Krilleman
DavidEriks DavidEriks skrev:
Tack för svar!
Förstår att det helst inte bör sluta på vinden och får ta med det framöver, just nu vill jag dock bara göra ett "lätt fix" som ev byta ventil..

Den ventil som sitter borde släppa luft åt båda hållen tycker jag... Borde ha en annan helst alltså?
En kollega nämnde "membranventil", är det samma sak som backventil?
Helt rätt att avluftning på avlopp bör sluta ovanför tak.

Men en enkel quickfix är att köpa en ny.

Billigast då blir nog Biltema.
329:-
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...-mm/vakuumventil-for-avlopp-110-mm-2000051282

Vakuumventil för avlopp med vit topp och svart botten, pris 329 kr från Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Alla verkar kosta kring 350 kr, både märkesprodukter och Biltemas noname.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.