E Evamag skrev:
Ring en rörmokare. Fixar det enkelt men självklart kostar det.
De bytte som sagt den andra vuk förra året och jag blev förvånad över hur lite det ändå kostade. Men jag antar att det kan vänta ett tag eller? Hoppas jag, eftersom den läckt sen åtminstone förra sommaren. :p

Narren666
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
De bytte som sagt den andra vuk förra året och jag blev förvånad över hur lite det ändå kostade. Men jag antar att det kan vänta ett tag eller? Hoppas jag, eftersom den läckt sen åtminstone förra sommaren. :p

Om den läckt sedan förra sommaren borde det inte fryst vid minusgrader?

Anledningen till att jag valde att byta min är för att, när man ska dela VUK för byte av packning så är risken stor att "stänga ordningen" inne VUK går sönder. Vilket så var fallet även hos mig.

De har en tendens till att sitta VÄLDIGT hårt nämligen. OM det nu är en sådan som jag misstänker. Med en kontramutter på insidan.

Men man skulle ju kunna skruva isär, för att se om det går att byta packning.

Som alternativ två, byta VUK

Narren666 Narren666 skrev:
Om den läckt sedan förra sommaren borde det inte fryst vid minusgrader?

Anledningen till att jag valde att byta min är för att, när man ska dela VUK för byte av packning så är risken stor att "stänga ordningen" inne VUK går sönder. Vilket så var fallet även hos mig.

De har en tendens till att sitta VÄLDIGT hårt nämligen. OM det nu är en sådan som jag misstänker. Med en kontramutter på insidan.

Men man skulle ju kunna skruva isär, för att se om det går att byta packning.

Som alternativ två, byta VUK
Hur märker man om den har fryst?

Narren666
Hur märker man om den har fryst?
Det hade varit en gigantisk isklump på utsidan, som eventuellt hade vandrat inåt, som kanske hade vandrat inåt och genererat en vattenskada.

Samt sprutat vatten där den hade frusit sönder.

Så den har nog antagligen inte frusit sönder

Då läcker den ännu mer och du kan inte stänga av den.

Narren666 Narren666 skrev:
Det hade varit en gigantisk isklump på utsidan, som eventuellt hade vandrat inåt, som kanske hade vandrat inåt och genererat en vattenskada.

Samt sprutat vatten där den hade frusit sönder.

Så den har nog antagligen inte frusit sönder
Nä, nån sån dramatik har jag inte märkt av. Har krupit längst in i garderoben och kollat vid rören där och det är snustorrt.

E Evamag skrev:
Med en ballofix kan du stänga av vattnet bara till detta vattenutkast.
Kanske enklast att bara plugga röret på insidan om du ändock inte använder vuk.
Man får inte ha pluggade blindrör som är längre än 1,5 x rördiametern.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vad menas med detta?

Så här ser det ut på insidan. Efter ca 80 cm rör längs väggen går röret ner under golvet. Väggmonterat rör som går ner under golvet vid en radiator, synlig rörlängd ca 80 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Bara en kommentar om vattenutkastare i allmänhet - det är lätt hänt att stänga 'för hårt' och då förstörs funktionen med packning m.m. Har hänt mig mer än en gång när hantverkare varit litet för hårdhänta med stängningen.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Bara en kommentar om vattenutkastare i allmänhet - det är lätt hänt att stänga 'för hårt' och då förstörs funktionen med packning m.m. Har hänt mig mer än en gång när hantverkare varit litet för hårdhänta med stängningen.
Ja, det där tycker jag att jag känner igen att jag läst tidigare. Sen är det svårt att veta vad som är "för hårt". :thinking:

Läcker det på riktigt så är packningen utnött i ventilen, byt. Efterdroppar det någon deciliter när du stängt kranen är det som det ska vara eftersom ventilen ifråga sitter inomhus o du har ett par dm ledning från ventilen o ut till din slangstump, vattnet i denna sträcka kommer ut när du stängt till kranen/ventilen.

L Linuskatten skrev:
Läcker det på riktigt så är packningen utnött i ventilen, byt. Efterdroppar det någon deciliter när du stängt kranen är det som det ska vara eftersom ventilen ifråga sitter inomhus o du har ett par dm ledning från ventilen o ut till din slangstump, vattnet i denna sträcka kommer ut när du stängt till kranen/ventilen.
Svårt att säga... Jag har ju inte använt vuk sen i somras/höstas och det är ju svårt att veta egentligen om den läcker hela tiden eftersom det ju nästan alltid är fuktigt ute under vintern.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det gäller väl varmvattenrör?

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vad menas med detta?
Man får inte proppa rör med vatten på. Då kan det bildas legionella i vattnet som står stilla i röret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.