11 258 läst · 36 svar
11k läst
36 svar
Vattenutkastare som "läcker"
MariaiÖstergötland skrev:
MariaiÖstergötland skrev:
Om den läckt sedan förra sommaren borde det inte fryst vid minusgrader?
Anledningen till att jag valde att byta min är för att, när man ska dela VUK för byte av packning så är risken stor att "stänga ordningen" inne VUK går sönder. Vilket så var fallet även hos mig.
De har en tendens till att sitta VÄLDIGT hårt nämligen. OM det nu är en sådan som jag misstänker. Med en kontramutter på insidan.
Men man skulle ju kunna skruva isär, för att se om det går att byta packning.
Som alternativ två, byta VUK
Hur märker man om den har fryst?Narren666 skrev:
Om den läckt sedan förra sommaren borde det inte fryst vid minusgrader?
Anledningen till att jag valde att byta min är för att, när man ska dela VUK för byte av packning så är risken stor att "stänga ordningen" inne VUK går sönder. Vilket så var fallet även hos mig.
De har en tendens till att sitta VÄLDIGT hårt nämligen. OM det nu är en sådan som jag misstänker. Med en kontramutter på insidan.
Men man skulle ju kunna skruva isär, för att se om det går att byta packning.
Som alternativ två, byta VUK
Nä, nån sån dramatik har jag inte märkt av. Har krupit längst in i garderoben och kollat vid rören där och det är snustorrt.Narren666 skrev:
Bara en kommentar om vattenutkastare i allmänhet - det är lätt hänt att stänga 'för hårt' och då förstörs funktionen med packning m.m. Har hänt mig mer än en gång när hantverkare varit litet för hårdhänta med stängningen.
Ja, det där tycker jag att jag känner igen att jag läst tidigare. Sen är det svårt att veta vad som är "för hårt".S Snurrespratt skrev:
Läcker det på riktigt så är packningen utnött i ventilen, byt. Efterdroppar det någon deciliter när du stängt kranen är det som det ska vara eftersom ventilen ifråga sitter inomhus o du har ett par dm ledning från ventilen o ut till din slangstump, vattnet i denna sträcka kommer ut när du stängt till kranen/ventilen.
Svårt att säga... Jag har ju inte använt vuk sen i somras/höstas och det är ju svårt att veta egentligen om den läcker hela tiden eftersom det ju nästan alltid är fuktigt ute under vintern.L Linuskatten skrev:Läcker det på riktigt så är packningen utnött i ventilen, byt. Efterdroppar det någon deciliter när du stängt kranen är det som det ska vara eftersom ventilen ifråga sitter inomhus o du har ett par dm ledning från ventilen o ut till din slangstump, vattnet i denna sträcka kommer ut när du stängt till kranen/ventilen.