Vad skall man tänka på om man vill övergå från element till golvvärme? Vi har ett vattenburet system i huset idag och skall renovera badrum.

Materialet verkar inte jättedyrt för att gå över till golvvärme, men arbetet kanske är komplicerat? Jag avser leja bort det så det är ju om det tar mycket tid att utföra installationen som är intressant...

ca 16 kvadrat badrum.
 
T
Kör med elgolvvärme!?
 
Har man vattenburen värme så kör man med vattenburen golvvärme...
 
M Mwelander skrev:
Vad skall man tänka på om man vill övergå från element till golvvärme? Vi har ett vattenburet system i huset idag och skall renovera badrum.

Materialet verkar inte jättedyrt för att gå över till golvvärme, men arbetet kanske är komplicerat? Jag avser leja bort det så det är ju om det tar mycket tid att utföra installationen som är intressant...

ca 16 kvadrat badrum.

Om du nu har vattenburet system är det min åsikt att det absolut bästa att köra på det i ditt nya badrum, därmed inte sagt att det kanske kommer krävas ett större ingrepp än vid elslinga.

Ang. komplicerat
Allt hänger ju lite på förutsättningarna för de nya installationerna dvs var t.ex fördelarskåp är placerat(om du har golvvärme någon annanstans dvs) eller var man kan tänkas gå på för den vattenburna golvvärmen.

Materialet är sällan den dyra delen utan det hänger i 9 fall av 10 på huruvida lättlöst det är med dragningar av matningar av el, ventilation och vatten imo.
 
Redigerat:
T
V Vector skrev:
Har man vattenburen värme så kör man med vattenburen golvvärme...
Inte jag. Har vattenburen värme och vattenburen golvvärme i störren delen av huset. Men inte i badrummen. Litet utrymme och då drar det inte så mkt. Men nu såg jag att golvytan var 16kvm och då är det ett ganska stort badrum, mina är på ca 4kvm.
 
Jag får korrigera mig lite, 10kvm är badrummet, och det visar sig att det redan finns el golvvärme... Som dock funkar lite glappigt (kan vara något i brytaren... Ibland går den på när man drar den till 1-läget, ibland inte..)

När man river ut badrummet, kan man enkelt återanvända den golvvärme som finns eller bör man riva ut rubbet där också? Inte insatt i prylarnas livslängd.
 
Jag skulle lägga både el och vatten om jag ändå skulle göra om! Jag har gjort 3 badrum nyligen och upptäckt som andra att golven är kalla sommartid, då är det gott att ha el för mornar osv. Vattenburet behöver en shunt från ett vattensystem med vanliga element annars en ledig slinga från en fördelare. Om du köper från LK kan du få råd från dom på dimensionering och utförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.