Hej!

Vi håller på att renovera ett hus från 1878 och får i dagarna hem nya fönster från Allmogefönster. Vi valde deras 2+1-glas traditionsfönster med riktiga kittspröjs.

Vi byter även panelen på huset och har hyvlat fram en replika av orginalpanelen som sitter kvar under eterniten som nu är på väg ner.

Vi vill ha trä ovan fönster och även längst ner mot grunden. Plåt känns fel i denna renovering. Jag har letat i böcker och på nätet efter tips och ritningar på vattbrädor och hur dessa ska monteras för en korrekt funktion.

Skulle jag sätta plåt så vore ju en spalt mellan plåt och droppnäsa naturligt men nu måste jag väl montera vattbädan direkt mot den stående panelen ?

Finns det några bra tips på nätet med bilder / skisser på detta ?

Mina frågor är väl i princip dessa:

Över fönster, fräser man in ett spår och skjuter in vattbrädan eller reglar man högre och fäster ända in i regeln under panelen ?

Över fönster och även i slutet av panelen ovan grunden, vad tätar man med mellan vattnbräda och panel ?

Vi vill inte ha sk knektar utan en överliggare som är hyvlad och eller profilsågad. Likt en krönlist. Gör man denna i ett stycke eller bygger man ihop av lister och bräda ?

--

Bifogar en dålig bild på vårt hus från slutet av 1800. Jag ska ordna en bättre men skannern har tydligen lagt av.

Tacksam för alla tips och ideer jag kan få!


EDIT: En extra bild tilllagd. Lånad från SP-fönster ... en liknande inramning är vårt mål.
 
  • Sannersta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SP.jpg
Redigerat:
Uppdaterar med en bild till där de gamla fönstren syns lite tydligare ...

Mvh,

Björn
 
  • sannerstafonster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar på mitt eget inlägg med lite info jag hittat. Någon annan kanske har nytta av det.

http://www.svenssons-tra.se/ hittade jag lite exempel.

Fortfarande vet jag inte om jag ska fälla in överligande vattbräda eller låta den sitta helt utanpå panelen med mjukfog/byggfog mellan ...
 
jag har fällt in mina, tycker det ser vanskligt ut på svenssons sida, för eller senare blir det en glipa och vart tar det vattnet vägen? Jag sätter även panelen dikt mot vattbrädan och lägger där en mjukfog (modernt fönsterkitt) som gör att inte ändrät behöver fuktarbeta. Samma princip använder jag för solbänken.
 
OK!

Tack för svaret. Du har ingen bild på dina ?

Mvh,

Björn
 


vattbrädan sedd underifrån, kläms fast och skruvad underifrån, ett foder täcker sedan mot karmen och vattbrädan. Jag kör 30 graders lutning på brädan. Men du får väl en flackare lutning. Ser ut att bli kanonfint ditt hus.
 
  • Gilla
HåkanJe
  • Laddar…
länken verkar inte funka, kolla i bildgalleriet under Trähus
 
jakoby: Mjukfogar du längs ner på panelen mot solbänken?
 
Du sätter vattbrädan under panelen.
Snedsåga panelen i lämplig vinkel där vattbrädans överkant skall vara.
För att i framtiden det skall vara lätt att byta (den kommer att få mycket stryk av fukten) monteras den enligt följande.
Välj en tjock bräda. Vid grunden kan den vara c:a 25 mm tjock.
Snedsåga bakkanten av brädan så att den ligger dikt mot underliggande virke.
Borra hål för spiken från framkant till bakkant.
Spika fast med lämplig spik. Smidd eller obehandlad trådspik, ganska grov.
När spikarna i framtiden börjar rosta av är troligen också vattbrädan mogen för byte.
Genom att spika från framkant till bakkant är det lätt att dra ur spikarna vid byte.
 
nej, såg att jag skrivit fel ovan, jag har gjort så ovan fönstren där jag inte använder plåt eftersom det vatten som ev trycks upp av vind skulle kunna ta sig in annars, fast det är mest för känslan, tror inte det behövs. Mot solbänken ingen fog, försöker sätta tätt istället, Dessutom sitter ju tjärpapp bakom så ev fukt kommerr inte in den vägen.
 
Tack för svaren!

Jag har kikat runt en hel del och bestämt mig för att skruva fast krönen och vattbräda utanpå den hyvlade panelen men mjukfog mellan alla lager. Rikligt med ojefärg på detta sedan. På så sätt kommer ändträ att sitta skyddat mer än 10cm från eventuellt läckaga mellan panel och vattbräda. Vi får se om det fungerar.

Tack igen och fler tips är ju alltid välkommet!
 
B bjornpersson skrev:
Tack för svaren!

Jag har kikat runt en hel del och bestämt mig för att skruva fast krönen och vattbräda utanpå den hyvlade panelen men mjukfog mellan alla lager. Rikligt med ojefärg på detta sedan. På så sätt kommer ändträ att sitta skyddat mer än 10cm från eventuellt läckaga mellan panel och vattbräda. Vi får se om det fungerar.

Tack igen och fler tips är ju alltid välkommet!
På vårt hus har man lagt en hörnplåt för att täcka springan mellan fasadbrädor och vattbräda istället för mjukfog. Och stuckit in den under lockbrädsändarna. Sen målad med samma färg som vattbrädan. I vårt fall falurödfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.