Vi har en Thermia Diplomat Optimum bergvärmepump. När tempen kryper uppåt 4-5 grader blir huset märkbart kallare och pumpen håller inte en innetemp motsvarande beställd temp på displayen. Det är främst elementen på ena gaveln på huset som är helt kalla. Min teori är att varvtalsstyrningen av pumparna skapar en så låg cirkulation att golvvärmepumparna i källaren snor varmvattnet. Källargolven har varit varma hela tiden. Är det någon som har en idé om hur detta kan lösas? Cirkpumpen i BVP:n är en Wilo stratos para. Wilo stratos para cirkulationspump som används i bergvärmepumpssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken kurva kör du på och vilket RUM- värde?Lite lättare om du visar siffror så man kan se vilka inställningar du har.
 
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Rum just nu 22 grader. Kurva 40 grader. Digital termostat visar temperaturkurva, inställd på 40 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låt circulationspumpen gå på konstant flöde i stället. Finns ingen anledning att köra delta/varvtalsstyrt då avgiven effekt från VP nästan alltid är detsamma.

Vet inte vad det är för påhitt med reglerande utav flödet på värmekretsen med ON/OFF pump.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
H Henrikd75 skrev:
Rum just nu 22 grader. Kurva 40 grader. [bild]
Menar du att du har rums temperaturen 22grader eller är RUM värdet inställd på 22 grader?Du kan ju öka på cirkulationspumpen från 1-10 Hur mycket den ska varva upp men då måste du gå in i service menyn.Du har ingen G2-G3?Om inte har det inget med varmvattnet att göra utan.Den här bilden på dina inställningar vill vi ha.
 
  • Digital termostat med inställd värmevärdet och justeringsknappar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
dof dof skrev:
Det var [länk]
jag menade i förra tråden ;)
Aha...
 
Ursäkta tystnaden när ni varit bussiga att svara. Uppdatering: ringde installatören efter att vi kom hem från ett dygn på spa. Det var då 13 grader inne. Han guidade mig i menyerna och vi såg då att cirkpumpen gick på 30 procents effekt och returtemp var helt fel. Efter omstart av VP gav cirkpumpen 100 procent och sedan dess har vi haft bra temp inne
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
H Henrikd75 skrev:
Ursäkta tystnaden när ni varit bussiga att svara. Uppdatering: ringde installatören efter att vi kom hem från ett dygn på spa. Det var då 13 grader inne. Han guidade mig i menyerna och vi såg då att cirkpumpen gick på 30 procents effekt och returtemp var helt fel. Efter omstart av VP gav cirkpumpen 100 procent och sedan dess har vi haft bra temp inne
Hej,
Hur såg ni detta? Ett par av mina element långt ut på slingan är numera svårt att få varma och skulle vilja kontrollera cirkulationen....tack!
 
B bumpas skrev:
Hej,
Hur såg ni detta? Ett par av mina element långt ut på slingan är numera svårt att få varma och skulle vilja kontrollera cirkulationen....tack!
Man stegar vänster in i servicemenyn. Håll ned styrplattan åt vänster en stund så kan du se alla värden.
 
H Henrikd75 skrev:
Man stegar vänster in i servicemenyn. Håll ned styrplattan åt vänster en stund så kan du se alla värden.
Japp, hittade service menyn. Cp inställd på 3 men ska rengöra smutsfilter så får vi se vad som händer. Ska bara hitta en tång hos någon för att få bort låsringen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.