Vilket månadspris jämför du med då?

Ja, man pudlar:

Nu förändras villkoren kring rörligt elpris där timprisavtal blivit alltmer populärt men det har varit svårt att återgå till rörligt elpris med månadspris om avtalsformen inte passat.

– Vi har lyssnat på kunderna och har byggt om våra IT-system för att kunna möjliggöra detta, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning Norden och fortsätter:

– Nu kan kunden enkelt byta från timpris, som baseras på kundens elanvändning timme för timme till ett rörligt elpris, som baseras på ett månadsmedelpris. Är du kund hos Vattenfall och byter från timpris till rörligt elpris så kan bytet ske redan nästa dag.
https://group.vattenfall.com/se/nyh...023/vattenfall-forenklar-byte-av-timprisavtal

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
Verkar som Vattenfall har "pudlat" i den här frågan. Fick mail idag om att det går att ändra till vanligt månadsrörligt direkt på hemsidan om man vill.

För oss har det varit kasst med timpris. Jag hade räknat fel förut när jag jämförde vårat timpris mot månadsrörligt. Vi har ofta hamnat något öre över med timpis. I december t.ex. som varit den värsta månaden elprismässigt under vintern betalade vi 6 öre mer per kWh.
Har kört timpris sen 1/2.
Har inte räknat på utfallet men kan man parera dom våldsamma prissvängningarna med tex tidssstyrd laddning av elbil och ackumulatortankar mm tror jag fortfarande att det är bra lönsamhet.
Det som behöver göras är att få koll på timförbrukningen via elmätaren. Det finns ett interface på Vattenfalls mätare som borde kunna kopplas in på wifi-nätet med en adapter som inte kostar skjortan.
Någon som vet vad man skaffar grejerna?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Har kört timpris sen 1/2.
Har inte räknat på utfallet men kan man parera dom våldsamma prissvängningarna med tex tidssstyrd laddning av elbil och ackumulatortankar mm tror jag fortfarande att det är bra lönsamhet.
Det som behöver göras är att få koll på timförbrukningen via elmätaren. Det finns ett interface på Vattenfalls mätare som borde kunna kopplas in på wifi-nätet med en adapter som inte kostar skjortan.
Någon som vet vad man skaffar grejerna?
Har du elbil samt möjlighet att styra värmesystem och varmvattenberedning till lågpristimmar är det definitivt bra med timpris. I vårt fall så har vi inte det, utan det vi kunde göra var att köra disk- och tvättmaskin på natten, vilket gjorde varken till eller från.

Kan du inte se timförbrukningen på din elleverantörs hemsida?

Man behöver inte har koll på förbrukningen. Jag har timpris. Men ingen elbil eller elvärme ändå lyckas jag slå månadspris. Det jag gör är att styra tvätt och disk till billigare perioder och spara lite extra när det är riktigt dyrt. Har man elbil och styrbar värme är det riktigt lätt att slå månadspris. Men jag har det främst för att jag inte vill få reda på priset i efterhand.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Så när vi ändå är inne på det, toppen förresten att Vattenfall ändrat sina avtal, har just tecknat ett avtal med månadspris men nu finns alltså möjlighet att köra timpris på vinterhalvåret och månadpris på sommarhalvåret, om man vill.

Vilken styrning är enklast att installera i en villaelcentral, om man vill kunna tidsstyra samt stänga av vissa apparater när elpriset överstiger en viss kostnad?
Använder man då kontaktorer i centralen, eller hur fungerar det?

Jag har hittat lösningar för ren tidsstyrning samt temploggers med start/stopp funktion och lågtemp-varning och ev också en app som optimerar värmeförbrukningen (luftluft) efter elpriset, men skulle gärna också ha en funktion som stänger av värmepumpen vid en kostnad av max 2-300öre.
Några tips som ni själva använder?

MG_88 MatGab skrev:
Har du elbil samt möjlighet att styra värmesystem och varmvattenberedning till lågpristimmar är det definitivt bra med timpris. I vårt fall så har vi inte det, utan det vi kunde göra var att köra disk- och tvättmaskin på natten, vilket gjorde varken till eller från.

Kan du inte se timförbrukningen på din elleverantörs hemsida?
Den kommer en vecka senare. Men jag behöver något att kontrollera siffrorna med= Mät själv också!

D Daniel 109 skrev:
Man behöver inte har koll på förbrukningen. Jag har timpris. Men ingen elbil eller elvärme ändå lyckas jag slå månadspris. Det jag gör är att styra tvätt och disk till billigare perioder och spara lite extra när det är riktigt dyrt. Har man elbil och styrbar värme är det riktigt lätt att slå månadspris. Men jag har det främst för att jag inte vill få reda på priset i efterhand.
I min utvärdering (har volymvägt månadspris men mäter timpris) har jag bara lyckats slå månadspriset en enda månad (i december). Men har å andra sidan mest uppvärmning av vatten, luftvärmepump och matlagning kvar.

För egen del spelar det inte så stor roll med principen om priset i förväg, eftersom beräkningsmodellen är känd på förhand. Skillnaden har varit ganska liten för övrigt alla månader.

Att få ned elkostnaderna blir då mer inriktat på att minska förbrukningen (som blev ner 60-70 procent från förra året), istället för att jaga runt efter elprisgrafen och låta den styra livet.

Däremot är timprismätning nästan en förutsättning för att kunna mäta effekt av åtgärder och himla behändigt för att monitorera läckage och bortglömda förbrukare. Så den datan vill jag fortsätta ha tillgänglig.

P patriklarsson skrev:
Så när vi ändå är inne på det, toppen förresten att Vattenfall ändrat sina avtal, har just tecknat ett avtal med månadspris men nu finns alltså möjlighet att köra timpris på vinterhalvåret och månadpris på sommarhalvåret, om man vill.

Vilken styrning är enklast att installera i en villaelcentral, om man vill kunna tidsstyra samt stänga av vissa apparater när elpriset överstiger en viss kostnad?
Använder man då kontaktorer i centralen, eller hur fungerar det?

Jag har hittat lösningar för ren tidsstyrning samt temploggers med start/stopp funktion och lågtemp-varning och ev också en app som optimerar värmeförbrukningen (luftluft) efter elpriset, men skulle gärna också ha en funktion som stänger av värmepumpen vid en kostnad av max 2-300öre.
Några tips som ni själva använder?
Det går inte att ändra från timpris till månadspris eller tillbaka mer än en gång per säsong.

K karlmb skrev:
Det går inte att ändra från timpris till månadspris eller tillbaka mer än en gång per säsong.
Jaha, och vad är en säsong menar du?

P patriklarsson skrev:
Jaha, och vad är en säsong menar du?
Ett år.

K karlmb skrev:
Ett år.
Källalänk där det står en gång per år?
"En gång per säsong", som du skrev, tolkar jag som två ggr per år.

"– Med denna ändring kan kunder som vill prova på timpris testa en period, och passar inte avtalet så är det bara att återgå till ett rörligt elavtal med månadspris. Vi följer löpande utvecklingen på marknaden och ser regelbundet över våra erbjudanden och villkor för att möta de ökande kundbehoven, säger Jonas Stenbeck.

Vattenfalls elkunder kommer att aviseras om förändringen under mars månad. Privatpersoner kan byta fram och tillbaka via Mina sidor."

• Gilla
Kirev
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ett år.
Uppsägningstiden på rörliga avtal brukar vara bara en månad, så man kan byta ofta. Tycker nog inte att det är orimligt att begränsa bytet, eftersom varje byte blir en transient.

P patriklarsson skrev:
Källalänk där det står en gång per år?
"En gång per säsong", som du skrev, tolkar jag som två ggr per år.

"– Med denna ändring kan kunder som vill prova på timpris testa en period, och passar inte avtalet så är det bara att återgå till ett rörligt elavtal med månadspris. Vi följer löpande utvecklingen på marknaden och ser regelbundet över våra erbjudanden och villkor för att möta de ökande kundbehoven, säger Jonas Stenbeck.

Vattenfalls elkunder kommer att aviseras om förändringen under mars månad. Privatpersoner kan byta fram och tillbaka via Mina sidor."
https://www.vattenfalleldistributio...er-2023/sakringsabonnemang-2023-01-privat.pdf
Säsongsmässig eller periodisk återkommande ändring av tariff eller huvudsäkring är inte tillåten. En ändring av nättariff liksom en ändring av huvudsäkring ska gälla i minst ett år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.