C cpalm skrev:
Nä, knappast på 80-talet väl? Hur såg den elmätaren ut? Möjligen tidstariff hög/låg med två olika räkneverk.
Däremot kunde man mellan 1996-1999 få timmätning (över telefonledningen) för 2 500 kr om man ville byta "elhandlare".
Kommer inte ihåg detaljer men absolut inget vi betalade extra för och jag kommer ihåg det var noga när på dygnet vi använde strömmen/satte på tvättmaskinen/diskmaskinen. Kommer också ihåg vi valde bort det/det försvann efter något år. Det var inte eon då, måste varit sydkraft. Leverantör av ström var inte valbart på den tiden.

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
Det var nog ”natt taxa” det var två ett pris på dagen och ett på natten. Men båda var fasta.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var nog ”natt taxa” det var två ett pris på dagen och ett på natten. Men båda var fasta.
kan stämma!

K karlmb skrev:
Du låter som att du tycker det är hål i huvet att köpa el på termin.
LKAB, SSAB pappersbruken måste ju vara korkade då.
Inte alls. Det är en stor fördel för storkonsumenter att veta priset på elen långt i förväg. Och det är också en stor fördel för vissa elproducenter att veta intäkterna långt i förväg.

Det låter som att du tänker dig att elhandelsbolagen på något sätt skulle kunna veta att spotpriset kommer vara högre än terminspriset och tjäna pengar på det. Men i så fall skulle ju även elproducenterna veta samma sak - och varför skulle de då gå med på ett så lågt pris.

K karlmb skrev:
Nåja, nog går det att veta typ 80% av förväntad volym över vinterhalvåret iaf.
Har du några siffror som visar att elhandelsbolagen inte terminssäkrar huvuddelan av förväntad volym?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Har du några siffror som visar att elhandelsbolagen inte terminssäkrar huvuddelan av förväntad volym?
?? Min poäng är ju att de gör det...

M Mikael 81 skrev:
Inte alls. Det är en stor fördel för storkonsumenter att veta priset på elen långt i förväg. Och det är också en stor fördel för vissa elproducenter att veta intäkterna långt i förväg.

Det låter som att du tänker dig att elhandelsbolagen på något sätt skulle kunna veta att spotpriset kommer vara högre än terminspriset och tjäna pengar på det. Men i så fall skulle ju även elproducenterna veta samma sak - och varför skulle de då gå med på ett så lågt pris.
Om man ser tillbaka historiskt så är inte terminspriserna konstanta för en given månad i framtiden. Pga osälerheter av olika slag så ät priset generellt lägre ju längre fram terminen gäller.
Och ska man ha mkt kan man få mängdrabatt av samma skäl.

K karlmb skrev:
?? Min poäng är ju att de gör det...
Sorry - då citerade jag fel person i hastigheten. :rolleyes:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om man ser tillbaka historiskt så är inte terminspriserna konstanta för en given månad i framtiden. Pga osälerheter av olika slag så ät priset generellt lägre ju längre fram terminen gäller.
Och ska man ha mkt kan man få mängdrabatt av samma skäl.
Jag påstår inte att jag har tittat jättenoga på det, men den enda undersökningen jag sett visade att terminspriserna tvärtom var omotiverat höga enligt gängse finansiella modeller för terminsprissättning.

Och det som jag fortfarande inte förstår är varför elproducenterna skulle vara intresserade av att sälja elen billigare nu än vad de kan sälja den för i framtiden (förstås med hänsyn till diskonteringsräntan).

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten :rolleyes:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Förvisso - men om nu tio kronor skulle ge ett elhandelsbolag en stor säker vinst, så skulle ju jag som elhandelsbolag lätt bjuda elva kronor istället. Och nästa elhandelsbolag bjuda över mitt bud. Tills det inte längre finns någon övervinst i systemet. Marknadsprissättning helt enkelt.

• Gilla
Beduin
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Förvisso - men om nu tio kronor skulle ge ett elhandelsbolag en stor säker vinst, så skulle ju jag som elhandelsbolag lätt bjuda elva kronor istället. Och nästa elhandelsbolag bjuda över mitt bud. Tills det inte längre finns någon övervinst i systemet. Marknadsprissättning helt enkelt.
Både säljare och köpare vet ju om att köparna inte är oändligt många. Att säkra upp några stora av dem är alltid bra om man har stor produktion som inte går att lagra eller exportera. Det kostar lite rabatter men alternativet är ju att tvingas rea ut längre fram.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Både säljare och köpare vet ju om att köparna inte är oändligt många. Att säkra upp några stora av dem är alltid bra om man har stor produktion som inte går att lagra eller exportera. Det kostar lite rabatter men alternativet är ju att tvingas rea ut längre fram.
Fast om det finns en risk för elproducenterna att tvingas rea ut längre fram så faller ju argumentet att den som köper elen skulle göra en säker vinst på att köpa elen i förväg innan den blir dyr.

M Mikael 81 skrev:
Fast om det finns en risk för elproducenterna att tvingas rea ut längre fram så faller ju argumentet att den som köper elen skulle göra en säker vinst på att köpa elen i förväg innan den blir dyr.
Ingenting är säkert i denna värld men det finns de som gissar bättre än andra.

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
Fick svar från Vattenfalls kundservice idag på mail.

Sammanfattat:

Vi har alltid haft timpris sedan vi flyttade in i huset i Juni, även fast vi tecknat "vanligt" rörligt avtal. Våran mätare är inställd på timmätning då tidigare ägare av huset begärde det, går ej att ändra tillbaks, då timmätning är "framtidens standard" tydligen.
Verkar som Vattenfall har "pudlat" i den här frågan. Fick mail idag om att det går att ändra till vanligt månadsrörligt direkt på hemsidan om man vill.

För oss har det varit kasst med timpris. Jag hade räknat fel förut när jag jämförde vårat timpris mot månadsrörligt. Vi har ofta hamnat något öre över med timpis. I december t.ex. som varit den värsta månaden elprismässigt under vintern betalade vi 6 öre mer per kWh.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.