361 313 läst · 2 168 svar
361k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
I mitt fall så var det rent slarv. De vart lite rörigt vid läggningen av barnen och jag glömde helt enkelt plocka in grejerna på kvällen.Martin_B skrev:
Rörande förfalskade maskiner så är det rätt givet att folk här ser snabbt. Om det är stulet eller inte kan ju ingen direkt veta utan det får väl bli en sak för rättsmyndigheter att hantera.badtastex skrev:
Men en baklucka fylld med hilti, DW och Festo bör man nog vara rätt misstänksam mot.
/Kent
Om det ser ut som man haft brot(t) från en plats och sen vill sälja verktygen från bakluckan på en personbil... Så ska man ta sig en funderare vilken bild man vill ge sina potentiella köpare.
Skulle jag sälja några av mina beg proffsverktyg så hade jag definitivt set till att blåsa rent lådorna, lägga upp det snyggt och skriva en vettig text. Och ha med ett modellnummer!
Skulle jag sälja några av mina beg proffsverktyg så hade jag definitivt set till att blåsa rent lådorna, lägga upp det snyggt och skriva en vettig text. Och ha med ett modellnummer!
Jag vet en del hantverkare som inte har en aning om vad det är för maskiner de äger. De går bara in på närmsta Ahlsellbutik och köper det de behöver. Det är också samma typ av människor som anser sig ha väldigt värdefull tid, blåsa rent och lägga upp tar lite tid och ger inte så mycket mer i reda pengar.corre skrev:Om det ser ut som man haft brot(t) från en plats och sen vill sälja verktygen från bakluckan på en personbil... Så ska man ta sig en funderare vilken bild man vill ge sina potentiella köpare.
Har aldrig sett festool i baklucka utan det är uteslutande dewalt, bosch och lite makita samt hitachi, vilket säger en hel del om vad det är för typ av snickare.
Känner dock en gubbe som medvetet gör så här för att det signalerar okunskap och köparen får en känsla av att han/hon gör ett fynd.
Smart!End skrev:Jag vet en del hantverkare som inte har en aning om vad det är för maskiner de äger. De går bara in på närmsta Ahlsellbutik och köper det de behöver. Det är också samma typ av människor som anser sig ha väldigt värdefull tid, blåsa rent och lägga upp tar lite tid och ger inte så mycket mer i reda pengar.
Har aldrig sett festool i baklucka utan det är uteslutande dewalt, bosch och lite makita samt hitachi, vilket säger en hel del om vad det är för typ av snickare.
Känner dock en gubbe som medvetet gör så här för att det signalerar okunskap och köparen får en känsla av att han/hon gör ett fynd.
När vi ändå är på ämnet. En släkting i byggbranchen blev kontaktad av en lirare från Malmöhållet (Svensk faktiskt) som ville köpa hans trasiga och beg maskiner. Kom ut på plats och betalade halvhyggligt, men tog allt som såldes och kunde repas eller snyggas till. Släktingen slapp hela hanteringen och fick en slant till "kaffekassan".
Antagligen svart rakt igenom kedjan, men han kunde nog dra in en del pengar på oss hemrenoverare.
Sa inte att det är bra eller dåligt, menar bara att vissa hantverkare har faktiskt noll intresse för prylarna medan andra är liksom de flesta på den här avdelningen verktygsnördar, för den sistnämnda så brukar Festool dyka upp i deras arsenal och det är också oftast den typen som också tar sig tid att lägga upp saker prydigt inför fotografering och skriva en mer seriös annonstext.huggan skrev:
Kan ju också vara som så att en del av oss ser prylarna som verktyg och inte vet exakta modellbeteckningar etc.
Skall jag kolla vad mina dragare, borrhammare etc heter så måste jag gå ut och kolla,
De stationära maskinerna har jag dock lite mer koll på.
Typexempel är att jag har typ noll koll på kap/ger-sågar eftersom jag har en som funkar perfekt för mig, vad de olika andra sen heter bryr jag mig inte om för att jag har så jag klarar mig. Själv kör jag en gammal Elu PS174 och den funkar fint för mig och har gjort det i över 20 år nu.
Samma med dragare och en del annat som jag sa ovan.
Tror inte det handlar om att man inte har intresse utan att man inte orkar läsa allt om nya prylar etc och därför inte känner behov av att ha det senaste etc. Tog t ex en del år innan jag ens tyckte det var lönt att skaffa en ny stickis.
/Kent
Skall jag kolla vad mina dragare, borrhammare etc heter så måste jag gå ut och kolla,
Typexempel är att jag har typ noll koll på kap/ger-sågar eftersom jag har en som funkar perfekt för mig, vad de olika andra sen heter bryr jag mig inte om för att jag har så jag klarar mig. Själv kör jag en gammal Elu PS174 och den funkar fint för mig och har gjort det i över 20 år nu.
Tror inte det handlar om att man inte har intresse utan att man inte orkar läsa allt om nya prylar etc och därför inte känner behov av att ha det senaste etc. Tog t ex en del år innan jag ens tyckte det var lönt att skaffa en ny stickis.
/Kent
Jag har testat och haft lite mejlkonversation med säljaren. Det finns inga tillbehör till, ingen väska, ingen laddare. Säljaren vet absolut ingenting om lasern.NetNut skrev:
Va..? prylar... verktyg..snickarboden skrev:Kan ju också vara som så att en del av oss ser prylarna som verktyg och inte vet exakta modellbeteckningar etc.
/Kent
Med de priser man betalar för lite kvalitet så ser ja mina maskiner som konstverk.
För många år sedan hade jag inbrott i bilen, allt de stal var huvudenheten (gammal kassett-spelare värd någon hundralapp) och högtalarna i fram-dörrarna (köpta på blocket för 100Alfredo skrev:
Dom glömde däremot 4 stycken slutsteg och 2 aktiva delningsfilter i bagagen, värda sisådär 10-12000:-
Troligtvis så kunde dom aldrig tänka sig vad som fanns i bagagen efter att ha sett huvudenheten