janwide
En rent hypotetisk fråga, men ändå kul att diskutera.
Det är ju självklart att man behöver ett visst tryck för att vattnet ska nå upp till övervåningen till exempel i ett tvåvåningshus när man fyller systemet. Men när systemet väl är fyllt med vatten så borde det inte längre spela någon roll. Vattnet kan ju inte försvinna ur de högre liggande radiatorerna så länge det inte kommer in luft där uppe. Med ett lägre tryck bör också risken för läckage vara mindre än om man har ett högre tryck. Så varför är man, även jag, så angelägen att hålla ”rätt tryck” i systemet?
 
C
En bra fråga som jag haft anledning att studera i praktiken pga en läckande radiatorventil.
Har inte velat ge mig på den under uppvärmingssäsongen då jag inte vill riskera att behöva tappa ner systemet. Har samtidigt inte velat fylla på mer vatten än nödvändigt, och eftersom det läcker proportionellt mot övertrycket har jag tidvis kört systemet med minimalt övertryck och har inte noterat några (åtminstone omedelbara :)) problem med det.
 

Bästa svaret

janwide janwide skrev:
En rent hypotetisk fråga, men ändå kul att diskutera.
Det är ju självklart att man behöver ett visst tryck för att vattnet ska nå upp till övervåningen till exempel i ett tvåvåningshus när man fyller systemet. Men när systemet väl är fyllt med vatten så borde det inte längre spela någon roll. Vattnet kan ju inte försvinna ur de högre liggande radiatorerna så länge det inte kommer in luft där uppe. Med ett lägre tryck bör också risken för läckage vara mindre än om man har ett högre tryck. Så varför är man, även jag, så angelägen att hålla ”rätt tryck” i systemet?
Man vill hålla åtminstone atmosfärstryck i högsta delen av anläggningen, tumregelmässigt då ofta runt 0.1 bar över. Det är annars lätt att via små otätheter få in luft och syresätta vattnet så man får skador på rör och element på sikt. Blir ju också omöjligt att lufta de delarna som inte har övertryck och som ofta pga läge lätt samlar avgasning från vattnet. Även möjligt att vid låga temperaturer skapa "ångblåsor" som stör/stoppar cirkulationen i systemet.

Bara att fortsätta rada upp alla nackdelar som kommer av att inte hålla systemet trycksatt. Att läckage utåt skulle vara ett problem hör knappast dit. Inte mycket som krävs för att hålla det tätt och funktionellt vid de nivåer som hör hemma i en normal bostad, snarare att problem kommer till vid läckage inåt.

Vi får se om cpalm vågar åtgärda sina slottsventiler eller liknande typ som var uppe någon gång tidigare, det är enkelt gjort.
 
S
Är systemet helt tätt är det inget problem med 0-tryck vid översta radiatorn. Cirkulationen fungerar.
Sitter pumpen i returledningen kan det bli undertryck i översta radiatorn och det räcker att linet i en skarv torkar så läcker det in luft som skapar problem.
 
Vattnet utvidgas och krymper med temperaturen och det kan vara nåt litet läckage eller utsläpp från säkerhetsventilen, så ett litet övertryck som marginal är aldrig fel.
Dessutom blir det lägre tryck på sugsidan av cirkulationspumpen och det kan sugas in luft där via nåt mikroskopiskt hål trots att det inte läcker ut vatten.
 
janwide
Okej! Känner mig helt övertygad om att ett övertryck är nödvändigt. Blir det undertryck strävar naturligtvis omgivande luft till att tryckas in i systemet och då krävs betydligt mindre läckor mot vad som krävs för att vatten skall tränga ut.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Om inget annat blir det svårare för cirkpumpen att kavitera om trycket är högre.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Kopplingar kan vara vattentäta. Det betyder inte att de är gastäta. Har du mindre än en atmosfärs tryck så sugs luft in genom kopplingarna.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.