Varför läcker det under toaletten (se film) och vad kan man göra åt det?

Hänt några gånger tidigare men sällan det sker. Torktumlaren var igång samtidigt i badrummet. Det går bra att spola i toaletten.

• Gilla
Luddelejon
  • Laddar…
Var hamnar kondensvattnet från tumlaren?
Visar vattenmätaren flöde?

Antingen läcker det uppifrån cisternen och rinner ned så det ser ut att komma underifrån toaletten.
Det är enklast att kontrollera så börja där skulle jag säga.

Eller så har ni någon spricka i porslinet i tex vattenlåset
Eller så kanske det är otätt i den gummimuff som skall sitta mellan toan och avloppröret under toalettstolen.
För att kolla detta kan ni behöva koppla ur vattnet och skruva loss den (det ser ut som en den skruvad snarare än limmad?)

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Hej Tobias,
Såg ditt inlägg då det kom och tänkte bevaka det. Jag har i princip samma problem sedan något år. Ibland, bara ibland, är det vatten runt toaletten på golvet. Väldigt irriterande. Jag har felsökt och nu äntligen hittat vart ifrån vad mitt vatten kommer ifrån tror jag.
Det verkar vara en packning mellan vattencisternen och underdelen som läcker. Jag bifogar bild där man kan ana en växande vattendroppe och även en filmsnutt.
Spegel med ficklampa som reflekterar ljus på väggen vid felsökning av läckande packning under toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt fall är det väldigt trångt så jag fick använda en spegel.

Så min fråga till dig fick du ordning på din toalett?
Vi har en toalett, ca 15 år gammal, från Porsgrund som egentligen är avsedd för att separera nummer ett från nummer två. Nu har vi ett annat avloppssystem så jag tror vi skulle kunna byta. Men billgast är säkert att kanske åtgärda packningen.
Så även jag tar gärna emot tips på lösning.
Mvh
Fredrik

Läge att byta toastol.
En ny fräch på Bauhaus är förvånande billig.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej
J Jonas928 skrev:
Läge att byta toastol.
En ny fräch på Bauhaus är förvånande billig.
Hej, ja du har helt rätt. I mitt fall lutar det åt det. Nu vill jag inte kidnappa tråden från TS. Men i mitt fall har jag väldigt tight mot väggen. Det blev så efter en renovering minns jag. Så just nu har, och jag kan nog inte köra utan, en "rör-stoss" som flyttar ut röret i golvet från väggen lite. Så när jag väljer toa måste jag nog vara noga med måtten så den inte bygger bakåt eller framåt för den delen, då toalett-rummet är litet. Med det sagt finns det risk att jag inte kan hugga första bästa på bauhaus. Hoppas TS har bättre möjligheter.
/Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.