P Pjotor20 skrev:
Nej, du skall INTE ha pumpen gående hela tiden. Då förstör du skitningen i pannan och nyttan med en tappvarmvattenautomat. MVH
Du har inte och vill inte ha skiktning i en panna. Shunten till värmen är special för att undvika skiktning. Varmvattnet har ingen flödesreglering, eftersom du inte vill få skiktning.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är fördelen med en sån där konstruktion jämfört med en slinga i stora pannvattentanken? Känns som en tillkrånglad lösning.
Anledningen att man använder en tappvarmvattenautomat är att man vill behålla skitningen i tanken. Perfekt för ved och sollösningar. Returen från TVA är bara någon grad högre än inkommande kallvatten varför den lägger sig snällt i botten på tanken. uU kan alltså utnyttja i princip hela energivolymen i tanken, från 80 till 20 grader innan du måst elda igen.
Med en slinga får du en självcirkulation i tanken och vattnet blandas runt, när temperaturen går under 60 grader i tanken uppfyller du inte hygienkravet och under 45 grader börjar det bli svalt i duschen. MVH

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Fast just i den här Nibe-pannan så tror jag största anledningen är att det tar minst plats.

useless useless skrev:
Fast just i den här Nibe-pannan så tror jag största anledningen är att det tar minst plats.
Så kan det nog vara för det är ju inte en "riktig" vedpanna med ack tank. Kankse inte helt optimalt... MVH

Du vill inte ha skiktning i en panna. Du riskerar kondensproblem.

P Pjotor20 skrev:
Anledningen att man använder en tappvarmvattenautomat är att man vill behålla skitningen i tanken. Perfekt för ved och sollösningar. Returen från TVA är bara någon grad högre än inkommande kallvatten varför den lägger sig snällt i botten på tanken. uU kan alltså utnyttja i princip hela energivolymen i tanken, från 80 till 20 grader innan du måst elda igen.
Med en slinga får du en självcirkulation i tanken och vattnet blandas runt, när temperaturen går under 60 grader i tanken uppfyller du inte hygienkravet och under 45 grader börjar det bli svalt i duschen. MVH

Men det här handlar om en PELLETSPANNA, okej man kanske kan få till en lite längre brinntid men det är små vattenmängder i pelletpannor, min Biomatic har 55 liter.
Då min panna endast värmer verkstan och varmvatten används bara till biltvätt så fastnade pumpen pga långa stillestånd så numera går den på heltid.

Protte

Okej pumpen går hela tiden = dåligt riskerar skiktning!!
Vad innebär skiktning då??
Jag som mekaniker tolkar det som att oljan lägger sig ovanpå vattnet meeen är inte mycket olja i varmvattnet får jag hoppas :D
Är det någon som kan svara på om det finns en möjlighet att det kan vara magneten som är problemet eller det är antingen den elektroniska eller den mekaniska delen som gör det??
Ska ladda upp bilder på den ikväll :)
Tack än en gång för visat intresse har sparat en hel del pengar redan på att slippa kontakta en vvsare för att konstatera felet.

Skiktningen är helig för alla som eldar med ved, De vill ha iskallt i botten på ackumulatortanken och varm i toppen.
Pumpar man runt för häftigt så blir det jummet överallt.

Ska bli intressant att se bilder, tror inte det är speciellt avancerad "elektronik"

Protte

Detaljerad bild av rörkoppling och ventil i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en apparat för justering nära kopparledningar och en gaskran i en teknisk installation.
Skapa konto
Hand visar komponent i ett värmesystem med kopparledningar och en cirkulationspump.
Skapa konto

Du hade nyligen köpt en ny blandare.
I vår Brf har de gått ut med att vi helst ska köpa/använda Mattsson el Mora blandare pga att vissa blandare inte fungerar i vårt system o kan påverka grannar med lång fördröjning innan innan vattnet blir varmt när man satt på vattnet.
En granne fick byta lov att byta ut sin nyköpta blandare pga det.
En vvs:are jag känner berättade för mig att hon inte hade behövt byta ut blandaren utan det hade fungerat att bara sätta dit något nytt till blandaren så hade det fungerat.
Ursäkta min okunskap i ämnet, men din beskrivning på problemet lät liknande,så skrev detta
så kanske någon här kan mer om detta att alla blandare inte alltid fungerar i alla system.

Lycka till!

B brfbo skrev:
Du hade nyligen köpt en ny blandare.
I vår Brf har de gått ut med att vi helst ska köpa/använda Mattsson el Mora blandare pga att vissa blandare inte fungerar i vårt system o kan påverka grannar med lång fördröjning innan innan vattnet blir varmt när man satt på vattnet.
En granne fick byta lov att byta ut sin nyköpta blandare pga det.
En vvs:are jag känner berättade för mig att hon inte hade behövt byta ut blandaren utan det hade fungerat att bara sätta dit något nytt till blandaren så hade det fungerat.
Ursäkta min okunskap i ämnet, men din beskrivning på problemet lät liknande,så skrev detta
så kanske någon här kan mer om detta att alla blandare inte alltid fungerar i alla system.

Lycka till!
Tack du men har redan hittat felet är flödesvaktens på varmvattnet som strular men uppskattar rådet:)

Expansionsventil med svart elektrisk koppling och mässingshus, troligen för vatteninstallation.
Det finns ett inlägg om ett i princip identiskt problem i ett annat forum:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=22140

Det verkar vara riskfritt att öppna ventilen för det är ingen packning utan en gummimembran som sitter där och tätar. Och det kan helt enkelt vara så att tilloppskanalen till övre delen av membranhuset är täppt och vattnet som finns ovanför membranen kan inte tryckas ut. Att ventilen fungerar efter ca 10 min kunde förklaras med att kanalen är inte täppt helt och vattnet trycks ut men väldigt långsamt. I och för sig, om det är så då borde pumpen fortsätta att snurra 10 min eller mer efter avslutad tappning, för vattnet måste ju in för att membranet ska återgå till den normala läget.
Så i ditt ställe skulle jag öppna vattendelen och rengöra försiktigt, speciellt kolla förbindelsen mellan utrymmet ovanför membranet och ventilhusets utlopp.
Lycka till!

• Gilla
Blockat
  • Laddar…
Kan vara så enkelt som en luftbubbla i någon ledning. Ganska vanligt.

K Kavli skrev:
Kan vara så enkelt som en luftbubbla i någon ledning. Ganska vanligt.
Tack du men jag har hittat felet är flödesvakten som klabbar men tack för visat intresse:)

Genom att söka på artikelnumret har jag hittat en italiensk broschyr från en tillverkare som sannolikt tillverkar även Nibes ventil:
http://www.mutmeccanica.com/download_file.php?file=downloads/scheda_SFS.pdf
Just den ventilen ser litet annorlunda ut men den reagerar på ökande tryckfall på samma sätt som en flödesvakt.
Ventil i genomskärning med blå plastöverdel och mässingsunderdel, betecknad med "Mod. SFS".
Skapa konto

Bilderna nedan visar hur ventilen ser ut i genomskärning, till vänster i obelastat läge (OFF) och till höger när det finns tillräckligt tryckfall (ON).
Så det finns en möjlighet till, att det är en fjäder i övre delen av membranhuset som har gått sönder. Oavsett om det finns en fjäder i Nibes ventil eller inte så ser man arbetsprincipen tydligt här: två magneter och en mekanisk kontakt i plastöverdelen - ingen elektronik. Och kapseln/staven med den yttre magneten som ska trycka på kontakten måste kunna röra sig obehindrat - där kan också felet sitta. Borde gå att peta ut den och smörja i så fall.
Tekniska ritningar av en ventil i genomskärning, vänster obelastad (OFF), höger aktiverad (ON).
Skapa konto

Du få berätta hur det har gått!

• Gilla
Blockat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.