Köpte en Panasonic HZ35XKE och hade tänkt att den skulle vara bra hjälp till min F370 (installerad 2021)
Tanken var att klara sig utan elpatron.
Inställd på kurva 1 (-5) vilket ger beräknad framledning på 27˚C. Den når inte upp till det.

1,5 plans sommarhus på 160 kvm I Södra Skåne. Temperaturen ligger runt 3-6˚C just nu.

Trots att jag kan få upp frånledningstemperaturen med LLVP till över 21˚C verkar den inte klara av att få upp framledningstemperaturen till 27˚C. (Vill ha 30˚C när jag är där). Varmvattnet ligger runt 28-30˚C.
För att få upp varmvattnet har jag avblockerat elpatron någon timme på morgonen till priset av 4 kWh.

Just nu är jag inte där så jag har sänkt frånluften något.
En skärm visar temperatur- och ströminformation på svenska, förmodligen från en värmesystemsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel för kompressor, visar status, temperaturer och drifttider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ett gränssnitt som visar olika temperaturvärden och inställningar för ett ventilationssystem eller klimatsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar elanvändning, temperatur, säkring, elförbrukningstid, effektinställningar och elpris med negativ siffra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av systeminställningar visar oanvända AUX-ingångar, produktdetaljer och serienummer, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är om det är normalt?
Skillnaden mellan framledning och returledning är bara 2,4˚C.
Kan det vara problem med kompressorn, eller är den så vek?

Känns inte som om frånledningstemperaturen spelar så stor roll. Kollar värmepumpen någon annan parameter?


Har servat pannan i början på Januari.
F370 ersatte en Fighter 310P som installerades 1999.

Kan det vara problem med den vattenburna ledningssystemet? Luft/Spolning?

Har inte uppdaterat mjukvaran. Hur påverkar det?

Funderar på att byta till en S735 eftersom jag kanske bosätter mig där permanent i framtiden.
Något att tänka på i så fall?
 
Redigerat:
hur stort är utrymmet du värmer? 370 är ingen jättemaskin, det är mer en elpanna med en liten kompressor som hjälper med varmvattnet. Kompressorn jobbar för fullt, du har en avluft på -0,6 och frånluft på 20.6. Kompressoreffekten är inte ens 2kw, så den orkar värma max 40kvm om ens det, sen skall den ha hjälp av el eller något annat.
 
Har du sänkt termostaterna på de element där llvp når?
Du får nog endel avfrostningar då du har minusgrader på förångaren.

Frånluften är ganska hög så du har väll varmt inne?

Jag hsr spärrat elpatron ner till - 8 i medelutetemp.
120kvm 4 Pers. 370 + llvp.
 
DonPablo DonPablo skrev:
hur stort är utrymmet du värmer? 370 är ingen jättemaskin, det är mer en elpanna med en liten kompressor som hjälper med varmvattnet. Kompressorn jobbar för fullt, du har en avluft på -0,6 och frånluft på 20.6. Kompressoreffekten är inte ens 2kw, så den orkar värma max 40kvm om ens det, sen skall den ha hjälp av el eller något annat.
Ja, jag vet att kompressorn är tunn. men det finns ju en LLVP också.
Trodde att den skulle klara av värme och F370 fixar varmvatten.

Vad går att göra för att få den att prioritera varmvatten mer med kompressorn?
jag kan slå på elpatron, men det vill jag naturligtsvis undvika.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Har du sänkt termostaterna på de element där llvp når?
Du får nog endel avfrostningar då du har minusgrader på förångaren.

Frånluften är ganska hög så du har väll varmt inne?

Jag hsr spärrat elpatron ner till - 8 i medelutetemp.
120kvm 4 Pers. 370 + llvp.
Mitt hus är ju lite större, 160 kvm.
Det är högt i tak i en tredjedel av huset, vilket orsakar självdrag om det är under 22˚C så det upplevs inte som ”varmt”.
Har sänkt termostater på ett par ställen.
just nu är det blockerat under 1˚C.
 
Nu tror jag att jag hittade något. När framledningstemperaturen vägrade gå upp ändrade jag ”min framledningstemperatur” från 20˚C till 27˚C.
Har ändrat tillbaka och varmvattnet har gått upp till 37˚C. Beräknad framledning har gått ned till 20˚C och avledningen är över 0˚C.
Det fungerar bra som ”semesterläge”. Frågan är hur bra det blir om man bor permanent.
Senaste veckan har huset gjort av med ca 24 kWh (med lite hjälp av solceller på 1-2 kWh per dag).
 
hoppas den kör legionella (min 50 grader, helst 55 - 60 grader C) med jämna mellanrum på varmvattnet - 37 grader C är nästa idealtemperatur för att sådan skall växa i maximal takt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.