Fritidshus, Vattenfall, P1-dongle, Home Assistant.

Diagram över P1-mätarens effektanvändning den 23 november med återkommande toppar på 5 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut för det mesta oavsett om huset är uppvärmt och fullt med folk eller som i exemplet ovan när endast ett kök, toa & dusch ligger på +5°enligt HA. VVB inne på toan är igång på 70°.

Verkar ju orimligt med 5kW toppar med jämna mellanrum. I somras hade jag motsvarande toppar på 8kW.

Är det P1 dongeln som fallerar eller vad kan det bero på? Har tyvärr inte timdebitering hos Vattenfall.

Så här såg det ut för nån vecka sedan. Visserligen lite varmare då men inga 6-timmarstoppar.
Graf över P1-dongelns effektförbrukning i watt under perioden 4-10 november, med återkommande toppar runt 400 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för all input. Kan tyvärr inte vidta några åtgärder förrän i vår.

Kanske inte så orimligt.. varmvattenberedare på 3kw som går

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
V Vector skrev:
Kanske inte så orimligt.. varmvattenberedare på 3kw som går
Men nästan exakt var 6:e timme. Varmvatten används inte nu på vintern. Varför samma mönster som när vi är där och använder varmvatten hela tiden. Jag har verkligen kollat på kW mot varmvattenförbrukning men hittar ingen överensstämmelse med de här topparna.

Bästa svaret

Min 3kW varmvattenberedare värmer också ungeffär var 6e timme. Efter att jag sköt in en 50mm frigolit tätt mellan beredaren och taket så värmer den ungeffär var 7e timme.
Det är helt enkelt den tid det tar för varmvattnet att kallna av så mycket att termostaten slår på värmen igen.
Det spelar ingen roll om jag använder varmvatten eller inte. Naturligtvis syns ett större energiuttag (bredare effektkurva) efter tex dusch men sen kommer 6timmar (utan vattenförbrukning) till nästa spik i kurvan.
Det måste inte vara så hos dig men har du en vanlig 400V 3kW varmvattenberedare så bör det se ut ungeffär sådär. 3kW + 2kW övrig förbrukning.

B Bjober skrev:
Min 3kW varmvattenberedare värmer också ungeffär var 6e timme. Efter att jag sköt in en 50mm frigolit tätt mellan beredaren och taket så värmer den ungeffär var 7e timme.
Det är helt enkelt den tid det tar för varmvattnet att kallna av så mycket att termostaten slår på värmen igen.
Det spelar ingen roll om jag använder varmvatten eller inte. Naturligtvis syns ett större energiuttag (bredare effektkurva) efter tex dusch men sen kommer 6timmar (utan vattenförbrukning) till nästa spik i kurvan.
Det måste inte vara så hos dig men har du en vanlig 400V 3kW varmvattenberedare så bör det se ut ungeffär sådär. 3kW + 2kW övrig förbrukning.
Tack för det svaret. Då får jag nog anse frågan besvarad och sluta oroa mig för nåt konstigt. Ska testa att slå av varmvattenberedaren strax innan en 6-timmarsperiod och se vad som händer.

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
S stpal skrev:
Fritidshus, Vattenfall, P1-dongle, Home Assistant.

[bild]
Så här ser det ut för det mesta oavsett om huset är uppvärmt och fullt med folk eller som i exemplet ovan när endast ett kök, toa & dusch ligger på +5°enligt HA. VVB inne på toan är igång på 70°.

Verkar ju orimligt med 5kW toppar med jämna mellanrum. I somras hade jag motsvarande toppar på 8kW.

Är det P1 dongeln som fallerar eller vad kan det bero på? Har tyvärr inte timdebitering hos Vattenfall.

Så här såg det ut för nån vecka sedan. Visserligen lite varmare då men inga 6-timmarstoppar.
[bild]
Tacksam för all input. Kan tyvärr inte vidta några åtgärder förrän i vår.
Kan det vara så att du hade dessa toppar även tidigare men inte såg dem?
Har för mig att HA mäter mycket tätare efter nov-24 ungefär, tidigare fick du kanske bara ett snitt för timmen och de loggades inte?
Jag fick en liten chock då jag kollade över året och såg en massa höga/låga värden med start i november :)

Varför har du varmvatten på om du ej är där? Bättre att du slår på när du kommer.

Om värmeförlusten från VVB är ca 50W i genomsnit (1kWh/dygn) och den har en värmepatron på 3kW, då ska den gå ca 20 min pr dygn för att täcka enbart värmeförlusten. Värmeförlusten varierar så klart beroende på VVB storlek, ålder osv.

• Gilla
stpal
  • Laddar…
E erito skrev:
Kan det vara så att du hade dessa toppar även tidigare men inte såg dem?
Har för mig att HA mäter mycket tätare efter nov-24 ungefär, tidigare fick du kanske bara ett snitt för timmen och de loggades inte?
Jag fick en liten chock då jag kollade över året och såg en massa höga/låga värden med start i november :)
Jag har haft detta sen jag installerade p1 dongeln för 8 mån sedan. Samma frekvens även när luftvärmeväxlaren till poolen var på t.ex.

A andersda skrev:
Varför har du varmvatten på om du ej är där? Bättre att du slår på när du kommer.
Bra fråga. Dock är kostnaden 324 kr för de 4 månader den står och vilar med fördelen att när vi gör korta nedslag i huset så har vi varmvatten. Övriga 8 månader bor vi där, pensionärer 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.