Hej,
Vi har totalrenoverat huset och installerat vattenburen golvvärme i större delen av huset (källare och vind har radiatorer). Nu när det börjar bli kallare upplever vi att det är kyligt i huset, framför allt på morgonen. Igår testade jag att höja tempen en grad på pumpen till 23 grader men det känns inte som att värmen kommer ut. Nu när jag gick ner och kikade på displayen så såg jag att pumpen var igång, men den slog ifrån för en stund sen. Är det ngn som kan se utifrån dessa bilder om ngn inställning ska skruvas på? Vvs-firman var hör och kalibrerade systemet för några v sen men då var det fortfarande sommartemperatur ute. Pumpen är gammal men servades för ett år sen och fick nya kretskort och ny vattenpump. Vi är nya på golvvärme 🤗
 
  • Displayen på en värmepump, märkt "Diplomat", visar att rumstemperaturen är inställd på 23 grader och anger "INGET BEHOV VÄRME".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump med temperaturinställningar för värmekurva och värmestopp, samt kontrollknappar för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump som visar nuvarande temperaturinställningar inklusive framledning, returledning, varmvatten, integral, brine in och brine ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump som visar inställningar för värmekurvan, inklusive värmestopp och sänkning. Knappar för justering syns under displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Grundfos vattenpump och relaterade röranslutningar i ett golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fördelningssystem för vattenburen golvvärme med etiketterade rör och blå ventiler, samt en tryckmätare i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av golvvärmesystem med flödesmätare för badrum och lilla WC, båda kopplade till ledningar med blå toppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra flödesmätare med blåa toppar och en temperaturmätare på ett rörsystem för golvvärme. Etiketter visar "Vrum S1", "Kök S2", "Kök S1".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ventiler med blå skyddskåpor märkta "Sov 2" och "V-rum s2" på ett rörsystem för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett rörsystem med mätrör och ventil, sannolikt en del av installationen för ett golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rörsystem med termometer, som visar cirka 33 grader. Blåa plasthattar sitter på rören ovanför termometern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker din diff mellan framledning och retur är för liten, endast en grad om det stämmer. Tyder på att det inte cirkulerar ut något i golven. Går cirkpumpen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack! Just nu står det ”inget behov av värme” på bergvärmepumpen. Hur kan jag avgöra om cirkualtionspumpen går? Varmvattenledningen som är kopplad till den är varm iaf.
Rören som d t står R och T på är typ lika ljumma.
Bifogar bilderna på reglage för ”flow” och ”temp” också.
Nu hoppade pumpen igång igen, se ny bild med temperaturer frameldning/retur.
 
  • Cirkulationspumpen Grundfos UPM3 Auto med lysdioder tänds, monterad på ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör märkta med "R" och "T" sedda nära en cirkulationspump och eluttag, del av ett bergvärmepumpsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglage för flöde på en bergvärmepump, inställt på 4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av reglage och rörledningar på en bergvärmepump, inklusive en vred markerat med siffror och en etikett med teknisk information monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på bergvärmepump som visar temperaturer framledning 45°C, returledning 39°C, varmvatten 50°C, brine in 7°C, brine ut 2°C, samt kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är ingen hejare på det men tror inte att man i regel ska justera temperaturen med rumsvärdet, det är i alla fall vad som sagts mig. Man bör justera kurvan och "-5, +5, 0" värdena istället. På vår pump har jag ökat på "+5" några snäpp då det vid den temperaturen kan upplevas lite för svalt i vårt hus.
 
S soffan86 skrev:
Tack! Just nu står det ”inget behov av värme” på bergvärmepumpen. Hur kan jag avgöra om cirkualtionspumpen går? Varmvattenledningen som är kopplad till den är varm iaf.
bonnier bonnier skrev:
Jag är ingen hejare på det men tror inte att man i regel ska justera temperaturen med rumsvärdet, det är i alla fall vad som sagts mig. Man bör justera kurvan och "-5, +5, 0" värdena istället. På vår pump har jag ökat på "+5" några snäpp då det vid den temperaturen kan upplevas lite för svalt i vårt hus.
Tack! Vad imnebär det rent konkrent? Ska jag ändra dessa manuellt? Till vad isf? Tack på förhand.
 
  • Värmepumpskontroll med temperaturinställningar för flöden och vatten, samt justeringsknappar i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S soffan86 skrev:
Tack! Vad imnebär det rent konkrent? Ska jag ändra dessa manuellt? Till vad isf? Tack på förhand.
Vilket som är bäst för er får ni nog prova er fram till, själv är vår "+5" satt till 4. Ni kan väl testa och se om det förändrar något, men ha tålamod, det är långsamma system så ni märker ingen skillnad samma dag precis.
 
För övrigt så verkar det som ni kanske har en nattsänkning på pumpen?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D
Är siffrorna inom parentes börvärdet?
 
Golvvärme är ett väldigt långsamt system som hanterar snabba utetemperaturvariationer väldigt dåligt, till exempel skillnaden mellan temperaturen ute under dagen, då inget eller ett väldigt litet värmebehov finns, och under natten då ett förhållandevis stort värmebehov kan finnas.

I övergångsperioden till värmesäsong har många värmesystem svårt att reglera en bra temperatur, det gäller speciellt golvvärme.
 
  • Gilla
soffan86 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte trögheten i golvvärmen ni upplever?

Dvs behovet i rummen blir på småtimmarna när tempen sjunker både ute och inne. Värmen påkallas men det tar flera timmar innan värmen kommer upp i rummet, den kommer senare.

Som inatt hade vi -2c och nu är det snart +10c men med sol och instrålning är det 24c i kåken utan golvvärme.


Man får se till att mixtra rejält med trög golvvärme om man ska få den rätt.

Vi kör två LLVP som hoppar in och bara värmer luften några perioder på morgonen.
Värme i golvet vill vi inte ha nu än.
 
  • Gilla
soffan86 och 1 till
  • Laddar…
En annan sak som man lätt glömmer är att kroppen kanske inte riktigt hänger med när det ena veckan är närmare 30 grader ute och nästa närmare nollan ute...
Jag gissar att ni inte vill ha närmare 30grader för att de ska kännas lagom.
Rimligt är kanske 20-23grader.
Problemet kan då vara att kroppen tycker de är lite kyligt.
Värmepumpen försöker hålla sin temperatur med svängningarna som är.

Med andra ord så är det svårt att säga om problemet är systemet eller mänskligt.
Om det är 23grader i rummet så finns inget behov av värme enligt vad du visat.
 
  • Gilla
soffan86
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
I övergångsperioden till värmesäsong har många värmesystem svårt att reglera en bra temperatur, det gäller speciellt golvvärme.
Det som jag tänkt säga. Också att golvvärme känns kall när det är kallt ute men inomhusluften är varm nog - då står ju systemet still men fötterna är väldigt känsliga och tycker det är kallt. Sedan tar det väl en 2-3 dagar innan värmen man ställt in slår igenom och blir det då varmare under den tiden så slår ju värmen av.

Jag kan rekommendera varma strumpor tills det blir riktigt kallt och värmen sätter igång på riktigt. I mitt hus har jag behövt arbeta ventilerna då de ibland fastnar, men det problemet borde det ju inte vara om det är ett nytt system.
 
  • Gilla
soffan86
  • Laddar…
Öka "min"-värdet från 10 grader till typ 17 grader.
10 grader är fabriksinställningen.
"min" är den lägsta temperatur i värmeslingan som tillåts innan pumpen startar.


Men ditt egentliga fel är att du inte får ut något varmt vatten i slingorna, det syns på flödesmätarna & termometrarna på fördelarna.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Öka "min"-värdet från 10 grader till typ 17 grader.
10 grader är fabriksinställningen.
"min" är den lägsta temperatur i värmeslingan som tillåts innan pumpen startar.


Men ditt egentliga fel är att du inte får ut något varmt vatten i slingorna, det syns på flödesmätarna & termometrarna på fördelarna.
Många bra kommentarer från alla hittills. Eftersom röret in till cirkulationspumpen är mkt varmare än det som går ut till fördelarskåpet så känns det som att det är där set ligger. Ska prova att mixtra med kurvan också och sänka 5 till 4, samt dubbelkolla så det inte är ngn nattsänkning som ngn skrev. Blir man klokare på flödet av dessa bilder?
 
  • Närbild på en del av en cirkulationspump och dess anslutningar, där en termostatjustering är synlig med en vridknapp inställd på 5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningsratt på ett rör med markeringar från 1 till 5 för att justera flödet på en cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nattsänkningen är bara aktiv om det finns en klocka ansluten till pumpen, då sänks temperaturen med det antal grader som inställningen är satt till när klockans kontakter sluts.

Men, du har ju rejält varmt vatten från pumpen, så felet ligger nog inte där heller.

Du har ju en termostat på fördelaren (märkt "temp") och en flödesventil märkt "flow" och sedan har du individuella flödesbegränsare (övre raden med indikatorer) och handventiler (undre raden, blåa) per slinga.
Dessutom en flödesinställning Optiflow
Plus cirkulationspumpens varvtalsinställning.

Manualen på fördelaren:
https://www.lksystems.se/download/72959/se.33.c.146_lk-varmekretsfordelare-rf.pdf

Manualen på värmepumpen:
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/Thermia/Thermia-Atria_Optimum.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.