richardtenggren richardtenggren skrev:
Rätt angående milen :)

Men jag tolkar texten på Skatteverket annorlunda än vad du skriver.

[länk]


Vet att en större elfirma på min hemort fick en skattesmäll och det slutade med att alla bilar nu mer utgår från kontoret.
Effekten av det där blir lite lustig - vem faan vilja ha jour med krav på inställelsetiden om man inte får ha med sig bilen och kläderna (inklusive vad mer man behöver) sedan får man ha ordning när man åker iväg från bostaden (personer som har jouråtagande mot Trafikverket.)

Dvs jag vill kunna göra detta nu ikväll - klarar jag av inställelsetiden om det blir ett fel ??
 
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Köpebrevet eller -kontraktet skickas ju till Lantmäteriet när man ansöker om lagfart.
Och Lantmäteriets uppgifter är långt ifrån sekretesskyddade...
Samma sak med anskaffningsvärdet på fonder/aktier som banken lämnar ut på anmodan till skatteverket.
Sedan har vi ju Sverige i ett nötskal där register inte får samköras och en massa andra dumheter. Med tanke på hur vanligt förekommande det verkar vara enligt artikeln så är ju frågan hur mycket/noggrant dom kollar. Det är väl något gränsvärde per definition kan jag tänka mig. Man delar in olika typvärden för olika kommuner genom åren och får ett gränsvärde som det uppgivna jämförs mot kanske? Typ att Bromma 1980-2020 +500%, Bromma 1989-2020 +300%. Om någon då uppger lagfartsår 1989 och säljer 2020 och uppger 197% värdeökning så blinkar en röd lampa på skatteverket....eller nått.

På aktiemarknaden så väljer man ju vissa år ut dom aktierna som gått upp över vissa % som granskas noggrannare. Man kanske kör samma system med husförsäljningar, dom som sålt i Bromma 2020 kanske granskas pga. uppgång istället för Burträsk samma år.

Observera att kommuner och % är helt hypotetiska och påhittade.
 
C
M Markarbetaren skrev:
Samma sak med anskaffningsvärdet på fonder/aktier som banken lämnar ut på anmodan till skatteverket.
Nej, anskaffningsvärdet har de inte nödvändigtvis koll på. Däremot information om försäljningen skickas in och blir förtryckt.
 
Rickard.
Chr3 Chr3 skrev:
Ber om ursäkt att jag inte hade koll på ditt arbete.
Har man en arbetsplats som man alltid/oftast utgår ifrån är det väl rätt självklart att det är en förmån att köra dit och hem i tjänstebil och därför helt irrelevant i diskussionen om dagishämtningar på vägen hem osv.

Ber om ursäkt om mitt inlägg verkade otrevligt, det var inte meningen. Inte heller felstavningen/formuleringen som möjligt förvirrade lite.
 
J
N Nickesågen skrev:
Är det bättre då att man åker in 2 mil med sin privata bil, lämnar barnen på 2 olika skolor och sen åker hem och byter till sin firmabil för att sedan åka in samma väg? Detta system med 100 "fria" mil 10 ggr årligen är ju ett hån mot både miljön och oss småföretagare

Miljön skiter ju i om du kör med din privata bil eller företagets och det har inte med saken att göra.
Du kör ju såklart med företagets alltid, utan att byta bil. Men däremot redovisar du dina privata resor och företagets.
Varför ska du byta bil?!
Du redovisar med en vanlig körjournal. Nu för tiden är det digitalt och tar ingen tid.

Jag har förmånsbil, en vanlig Volvo, där företaget betalar allt, inkl bränsle. Den är inte annorlunda än om det varit en skåpbil med firmanamnet.
SJÄLVKLART förmånsbeskattar jag mina privata resor till dagis, till kontoret och till ICA. Min arbetsgivare vill såklart inte betala för det, om jag kört det som tjänsteresa i journalen.

Mängder av ”dagisbekanta” kör ju dock med sina hantverksbilar, och inte fan kan jag tro de förmånsbeskattar det. DÄR har skatteverket att hämta.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
C
J jaronsso skrev:
Varför ska du byta bil?!
Vissa kanske inte uppskattar förmånen att betala ca 1 000 kr/mån för att få köra runt med familjen i en skitig VW Caddy full med verktyg?
 
Gör inte det då.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Gör inte det då.
Hur skall man göra då menar du, om det är det som är firmabilen?
 
J
C cpalm skrev:
Vissa kanske inte uppskattar förmånen att betala ca 1 000 kr/mån för att få köra runt med familjen i en skitig VW Caddy full med verktyg?


Förmånen är att du lämnar på dagis, hämtar på dagis, handlar på Ica och gör diverse andra privata ärenden med arbetsgivarens bil. I många hantverkares fall HELT GRATIS. Arbetsgivaren betalar och övriga skattebetalare betalar.
Varför ska man göra det?
Andra får göra samma saker i sin privata bil och betala FULL kostnad för det. Fattar du verkligen inte att det är en förmån?

Om man förmånsbeskattar ditt ärende för 1000:- i månaden som i ditt exempel är det väl en fantastisk förmån? För samtliga som inte har tjänstebil eller förmånsbil, uppgår kostnaden till det dubbla. I generella termer betalar man förmån på bränslet som i normala fall uppgår till ca 50% (skatt) Det läggs som förmån på din lön och du skattar på det. Du betalar alltså 8-9 spänn för en liter diesel för dina privata resor.
Varför ska den vanliga VW Golf föraren (typ halva Sverige och lite till) betala 18 spänn litern för samma resa? Hantverkaren kan komma HÄLFTEN undan, men väljer att fuska för att hen har verktyg i bilen?
Det kostar alltså den helt vanliga normalfamiljen utan tjänstebil 2000:- i månaden medan hantverkaren inte vill betala 1000:- för att den har verktyg i bilen.

Med det jävla geni-argumentet om verktyg hoppas jag Skatteverket jagar hantverkarna så inni.
Så kan pengarna gå till ungarnas dagis istället.
Så klagar man på att bidrag och annat krafs går till fel saker.. Jodå. Man kanske ska sopa framför egen dörr först. Nötter.

PS. Verktygen ligger baktill i en bil och jag kan inte se några som helst praktiska skillnader i att min grabb kommer till dagis framtill i en Volvo V60 gentemot en VW Caddy. Det blir sannolikt lika bra barn av det.
Skillnaden är att jag gör rätt för mig och inte parasiterar på övriga skattebetalare.
 
Redigerat:
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
C
J jaronsso skrev:
Förmånen är att du lämnar på dagis, hämtar på dagis, handlar på Ica och gör diverse andra privata ärenden med arbetsgivarens bil.
Jag tror inte du fattar vad jag menade.
Din fråga var varför man byter bil istället för att använda firmabilen hela tiden. Dvs varför man äger en egen bil istället för att använda firmabilen även privat.
Med mitt svar menar jag att firmabilen kanske inte är särskilt lämplig för de behov man har privat. Och då inte är värd de ca 1 000 kr (plus bränsle!) den kostar.
 
J
C cpalm skrev:
Jag tror inte du fattar vad jag menade.
Din fråga var varför man byter bil istället för att använda firmabilen hela tiden. Dvs varför man äger en egen bil istället för att använda firmabilen även privat.
Med mitt svar menar jag att firmabilen kanske inte är särskilt lämplig för de behov man har privat.
Jo jag fattade exakt, och allt du gör privat i firmabilen ska naturligtvis förmånsbeskattas.
Det handlar inte om det är ”lämpligt” eller ej. Det finns inget sånt ens.
Om du lämnar på dagis är det uppenbarligen fullt lämpligt och OK. Det är per definition lämpligt eftersom du gör det och kan göra det. Det är inte mer eller mindre lämpligt än något annat.

Ge mig en enda anledning till varför en hantverkare ska göra det GRATIS och inte ens för HALVA kostnaden mot en helt vanlig knegare på vilket kontor eller industrigolv som helst som sköter exakt samma ärende i sin privata bil. Det är grejen. Du ska inte betala för din bil. Du förmånsbeskattar för ditt bränsle. Det är helt irrelevant om ärendet utförs en sunkig skåpbil eller lyxbil. Du utför samma ärende. Din son kommer till dagis i båda bilarna.

Ge mig en enda anledning. Varför ska någon annan betala för ditt handlade Ica eller lämnande på dagis när andra får betala Allt ur helt egen ficka?

Hantverkaren som inte förmånsbeskattar äter av skattepengarna. Det är sanningen, och det är med all rätt såklart som Skatteverket försöker komma åt det.
 
Redigerat:
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
C
J jaronsso skrev:
Jo jag fattade exakt, och allt du gör privat i firmabilen ska naturligtvis förmånsbeskattas.
Nej, sorry, du fattar inte alls. Om man byter mellan firmabil (för tjänsteärenden) och sin egna privata bil (för privata ärenden) så använder man inte firmabilen för privata ärenden.

Dessutom verkar du ha missuppfattat hur bilförmån fungerar då förmånsvärdet inte beror på hur mycket du utnyttjar bilen. Antingen är användningen förmånsgrundande eller inte.
 
J
C cpalm skrev:
Nej, sorry, du fattar inte alls. Om man byter mellan firmabil (för tjänsteärenden) och sin egna privata bil (för privata ärenden) så använder man inte firmabilen för privata ärenden.

Dessutom verkar du ha missuppfattat hur bilförmån fungerar då förmånsvärdet inte beror på hur mycket du utnyttjar bilen. Antingen är användningen förmånsgrundande eller inte.
Du ifrågasatte att man kanske inte uppskattar att göra privata ärenden i en VW Caddy. Eller att det är lämpligt.
Det är helt irrelevant. Så länge du gör privata ärenden i firmabilen SKA det förmånsbeskattas, punkt. Det är ett jävla ofog att tro något annat, och som sagt, klaga inte på annat om man själv parasiterar på skatteinkomsterna.

Jag vet mycket väl hur förmånsbil fungerar då jag har det själv, sedan sju år. Precis hämtat ut min tredje. Företaget betalar Allt utom mina privata resor som jag förmånsbeskattas för. Det läggs på min bruttolön och jag förmånsbeskattas 50-55% för dieselkostnaden.
Förmånsvärde är något helt annat och det ligger i bilen. Det är en fast kostnad varje månad som fastställs av Skatteverket en gång per år. Det har ingenting med förmånsbeskattning av privata resor att göra.
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
C
J jaronsso skrev:
Du ifrågasatte att man kanske inte uppskattar att göra privata ärenden i en VW Caddy. Eller att det är lämpligt.
Tagga ner lite grand... Det var som sagt inget ifrågasättande. Det var ett svar på din fråga varför man inte använder firmabilen privat.
 
När jag var anställd på kommunen och var sen och nästan hemma på em.
Skulle jag kört tillbaka och bytt bil, skrivit en timme övertid eller som jag ibland gjorde parkera vid hemmet för att fortsätta dag?
Kommunen var vinnare och jag förlorare, men jag vann tid. Slutade i rätt tid och startade något för tidigt.
Förmån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.