Hej!
Jag ska bygga ett garage med loft. Min detaljplan accepterar 1 våning och 4m byggnadshöjd (generöst).

Loftet får alltså inte definieras som våning men jag kan ha ett förhöjt väggliv då det finns gott om byggnadshöjd över.
Men vad är det egentligen som definierar våningens vara eller icke vara?

Har hittat en definition hos boverket "En våning där avståndet mellan våningens golv och byggnadshöjden är mindre än 1,5 meter räknas inte med i våningsantalet."
sid 47 i detta dokument. https://www.boverket.se/contentasse...-av-byggnadsverks-hojder-och-vaningsantal.pdf

Samtidigt har jag hittat definition om 700mm bjälklagets ovankant till byggnadshöjd som begränsning, exempelvis här.
https://www.osteraker.se/download/18.11c9410c14b776b95ec46e/1446720359095/Vad+är+VÅNING.pdf

Någon som kan bidra till klarhet i detta och om något annat påverkar?

Tack!
Niclas
 
  • 3D-skiss av ett garage med ett loft och en bil parkerad inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har uppfattat att det första dokumentet du länkar till är ett förslag på ändrad lag, som aldrig trädde i kraft. Det är 700 mm som gäller.

Men sedan tror jag att man i värsta fall kan få problem med vilken sida som räknas. Om byggnaden har en gavel mot gatan så kan det tänkas att din byggnadshöjd är upp till nock.
 
H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att det första dokumentet du länkar till är ett förslag på ändrad lag, som aldrig trädde i kraft. Det är 700 mm som gäller.

Men sedan tror jag att man i värsta fall kan få problem med vilken sida som räknas. Om byggnaden har en gavel mot gatan så kan det tänkas att din byggnadshöjd är upp till nock.
Aha, det kan ju i så fall förklara det hela!

Jag pratade med en bygglovshandläggare på kommunen som sa att hus med sadeltak är undantaget så det är ok att lägga det med gaveln mot gatan ändå. Men helt säker är man väl inte förrän bygglovet är på plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.