Jag håller på att totalrenovera ett gammalt hus som jag nyss köpt. Jag har haft det i snart ett år så jag har ingen jätte bra koll på värmebehovet. (140kvm 2 plans nya fönster, tilläggs isolerat sparsamt... ska isolera vinden nån gång...)

Min tanke är att bygga upp värmesystemet succesivt efter behov. Det jag är 100 på i nuläget är att jag ska köpa en vattenmantlad kamin så fort som möjligt (vintern nalkas...), Caron Aqua, 7.5kW till vatten och 3.5 till luft. Jag planerar även att köpa solpaneler för sommarhalvåret, till både värme och varmvatten. (Denna kombo är en blanding av intresse och diverse andra förutsättningar och behöver inte ifrågasättas.... vilket jag ofta möter )

Framtiden får utvisa om det även skulle löna sig med en luftvattenpump men jag betvivlar det..., alternativt sätta in en luft/luft)

Frågan är nu hur jag ska tänka när jag börjar köpa prylar. Tanken är att köpa kaminen och (minst)en acc. tank med solslinga, slinga till vvb och ingång för luftvattenpump om det blir aktuellt. Tanken kommer förövrigt sitta i källren i ett rumm snett nedanför kaminen, typ 3.5-4 rörmeter bort

Är detta en bra ide eller ska man försöka pricka rätt direkt vad gäller acc tankar? Är det invecklat rent installationsmässigt att koppla på fler acctankar allteftersom?

Jag räknar även med att kaminen inte kommer klara värmebehovet fullt ut (det är ju trots allt en kamin på ringa 7.5kW) och att elpatronerna då får gå in och hjälpa till. Frågan är då hur det funkar om man har flera acctankar? Känns ju onödigt att patronerna värmer upp hela paketet. Är ju trist att komma hem efter jobbet och så är alla tankar uppvärmda pga att elpatronerna underhållit...då finns det ju betydligt mindre utrymme för att elda...

Funderar även på hur det blir med varmvattnet undersommarhalvåret om jag har solvärme som värmer upp tankarna. Funkar det då att ha slinga i en tank om man tex laddar 3-4st??

Jag skulle nog satsa på externa värmeväxlare till VV och sol om jag skulle bygga ett sådant system.

Jag skulle lyssna lite mer på andras råd och erfarenheter i stället för att köra mitt eget race.
Räkna i alla fall på solfångarna seriöst och beräkna din förbrukning av varmvatten under sommaren så ser du om du någonsin kommer att tjäna på dem. Deras livslängd är inte oändlig.

Räkna i alla fall på solfångarna seriöst och beräkna din förbrukning av varmvatten under sommaren så ser du om du någonsin kommer att tjäna på dem.
Det handlar som sagt delvis om intresse. Skulle tex även gärna sätta upp solceller, typ 5kW på ladtaket. Inte för att det är ekonomiskt försvarbart utan för att jag är tekiknörd. Folk kan ju lägga en halv mille på ett kök eller bil.... när betalar det tillbaka sig??? :x

Jag skulle nog satsa på externa värmeväxlare till VV och sol om jag skulle bygga ett sådant system.
Kan du utveckla det något??

Arne999 skrev:
Kan du utveckla det något??
Vid vv beredning blir det bättre skiktning om du har en sk. TVA.
Om du dessutom har solpanelerna via extern värmeväxlare kan du ju seriekoppla tankarna om du vill ha fler tankar senare utan att få bekymmer med att flytta värmen mellan tankarna.

Det ställer ju även mindre krav på rördragningen om du kör i serie än om du ska få samma tryckfall över alla tankar.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Fyller på med fler fördelar med TVA samt extern värmeväxlare även till solvämen:
1) Du behöver bara en enda stor tank, laddas i toppen, värmeuttag i toppen.
2) en bra TVA gör 500 liter duschvänligt tappvarmvatten av 500 liter 43 gradigt systemvatten. Stor chans att solen ofta fixar detta, mindre chans att den klarar att leverera vatten med något högre temp som krävs för slingor.
3) TVA medför att inget tappvatten står och varmhålls fesljummet när det inte används: legionellarisken torde vara mkt liten.

Nu undanbedde du dig visserligen vissa synpunkter men ändå... Övervägt riktig panna istället för kamin?

Jag vet vad det innebär att värma om vintern med kamin (förvisso säkert sämre än din) samt vilken enorm skillnad det är att ha en kraftfull och effektiv vedpanna.

Vi har en monterad elpatron i tanken. Det har aldrig ens varit i närheten av aktuellt att använda den. Vedeldningen är numera så lättsam och trevlig att det förmodligen krävs att hela familjen bryter samtliga ben, eller reser bort över hela jul och nyår innan elen får ta över.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Huvudanledingen är att jag inte kan inte ha en vedpanna i källaren. Fullt medveten om mecket med attt elda då jag är uppväxt med att elda i panna. En investering i en riktig panna innebär dessutom en betydligt dyrare totalinvestering (om jag nu kunnat göra det). Nu ser jag det som att jag ändå behlöver köpa en kamin så varför inte lägga på 15000kr och få en riktigt bra vattanmantlad.

Har man en panna så är ju syftet att denna är huvudkällan till värme medans jag ser en kamin mer som ett komplement

Finns det inga nackdelar med TVA då? (vad står TVA för?..:surprised:)

En bra vattenmantlad kamin? Miljömässigt så finns det väl inte? Det är lustigt att man kämpat för att få bort gamla undermåliga vedpannor från hushållen samtidigt som det är fritt fram då det gäller kaminer? Många kaminer är inte ett dugg bättre än en 50 år gammal vedpanna, både ur miljö och verkningsgrad.

Öh ok... 90 % verkningsgrad är la ok? Med bra syftar jag på att den tar 40cm ved, relativt hög avgivning till vatten och även funkar fint för "myseldning" Caron aqua är förresten planen att köpa

Arne999 skrev:
Finns det inga nackdelar med TVA då? (vad står TVA för?..:surprised:)
Det blir en extra cirkulationspump. Enda nackdelen jag kan komma på i alla fall.

TappVattenAutomat. Varmvattenberedning med extern värmeväxlare.

Arne999 skrev:
Finns det inga nackdelar med TVA då?
Jodå . En plattvärmeväxlare, en cirkulationspump en flödesgivare och några ventiler ytterligare jämfört med slingor eller förrådsberedare. Dvs fler grejer som kan krångla och pumpen drar ju också en liten liten skvätt ström. Å andra sidan är en TVA lätt att serva: bara att plocka bort och rengöra/byta, om du sätter avstängningsventiler på sidorna. Den ska justeras in för att funka riktigt bra, så att du får kallt vatten i retur till tankens botten samt inte får självcirkulation och värmeförluster.

Jämför ABS-bromsar. Bra att ha. Mer krångel. Summan av kardemumman: det är värt det.

Annan nackdel, mer av social karaktär: TVA är inte något rörkrökare, husmäklare mfl i allmänhet är vana vid. Risk att du får stämpeln ENERGIKUF:)
En riktigt fin titel internt för oss som redan s a s bär foliehatt!

Arne999 skrev:
(vad står TVA för?..:surprised:)
TappVarmvattenAutomat typ. Finns köpevarianter: Svesol och Baxi har välkonstruerade manicker. Du (eller rörkrökarn) kan också bygga en själv. Så gjorde jag, tråd på BH finnes. sök.

Så om jag fattar rätt så kommer alltså värmen från solpanelerna växlas till tanken via denna och när man tappar varmvatten så går det även via denna. Det det står att man inte behöver VVB men det låter väll lite för bra för att stämma eller? Den kostar ju även ganska mycket...typ 10-15k har jag sett så det känns ju lite väl...

TVA.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arne999 skrev:
Så om jag fattar rätt så kommer alltså värmen från solpanelerna växlas till tanken via denna och när man tappar varmvatten så går det även via denna.
Nja, nån sån multifunktionsanläggning har jag inte sett den får du nog bygga själv (skulle ju kräva dubbla plattvärmeväxlare eller tänker jag fel? rätta mig gärna isf...)
Däremot kan man använda exakt samma värmeväxlarteknik för att ladda in värme i tanken (mha "solladdare" eller dylika handelsnamn) som för att ta ut värme ur tanken till tappvarmvatten ("TVA" "tappman" mfl handelsnamn).

Arne999 skrev:
Det det står att man inte behöver VVB men det låter väll lite för bra för att stämma eller?
Manicken ovan ÄR en VVB (varmvattenberedare) som bereder tappvarmvatten från systemets hetvatten m h a en plattvärmeväxlare.

Arne999 skrev:
Den kostar ju även ganska mycket...typ 10-15k har jag sett så det känns ju lite väl...
Helt riktigt, men en tank med slingor för tappvarmvattenberedning eller med förrådsberedare är inte heller gratis och avgjort mindre effektiv. Det är också helt realistiskt att skramla ihop delar och bygga en egen TVA för typ 3000, eller köpa en begagnad och (ev) hotta upp den. Det är viktigt att plattvärmeväxlaren är lång (alt flera kortare i seriekoppling) så att all värme från systemets vatten överförs till tappvarmvattnet.

Kom på en nackdel till: TVA kan kalka igen. Det kan även slingor göra, liksom en förrådsberedare men den blir ju sällan helt täppt, bara långsammare och långsammare. Lösningen är att hålla tempen i TVAn låg (under 60 grader) så kalkutfällning inte sker.

Ok men vad är det egentligen jag tjänar på detta..

Innan jag frågade här så såg jag att bästa lösningen va en tank med slinga som man kopplar solvärmen till samt en slinga som vattnet till VVB går via. En sådan tank kostar typ 10-15000kr. Det TVAn gör om jag förstår det hela rätt är att skippa slingorna i tanken och låta all värmeväxlig från panelerna och varmvattnet ske via denna.

Tank utan slingor må vanågot billigare. Sedan fattar jag inte riktigt hur jag ska göra om jag har en tank med slingor och sedan kopplar på fler tankar allteftersom (som bara ska användas när det finns överskott av värme ej när jag kör patron)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.