Hej,

Ett nytt kök håller på att ta form och man kan inte säga att jag har tagit ut svängarna färgmässigt än. IKEA Bodbyn off-white, svart stenskiva och ett svart-vitrutigt Marmoleum klickgolv. Nu är det dags att välja kakel, och det blir ganka mycket av den varan. På en hel vägg är det bara köksfläkt och inga överskåp alls.

Slapp göra lumpen pga dåligt färgseende... Men jag kan dock se att köket ser väldigt svart-vitt ut. Den säkra lösningen är väl att välja ett off-white kakel. Vilka färger passar annars till ett off-white kök?
 
Kanske skall tillägga att huset är från 1936, "egna-hems" villa i 1 1/2 plan med tidstypiska detaljer bevarade.
 
Jag brukar spana på bilder i husannonser för att få tips på inredning. Ska byta kök till sommaren och justnu har jag en halv ide om hur jag vill ha det, har mest tänkt på fördelning mellan lådor och hyllor etc, och nu spanar jag lite på färgsättningen via bilder för insperation.
Kanske något för dig, om du som jag har dålig känsla för färgsättning :D
 
Jag hade gjort som du tänker, ett vitt klassiskt kakel också. Gör man det för "spejsigt" så tröttnar man fort. Tror jag. Bättre att skoja till det med färg på gardin, matta, kökshandduk etc.
 
Körde på det säkra kortet och valde ett vitt matt kakel från Höganäs (10x20 cm). Det skall monteras i dagarna. Planen var att kakla upp till ovankanten på skåpen men börjar bli lite velig där eftersom skåpen går väldigt högt upp. Det innebär också att jag "kaklar" in ett fönster, vet inte vad kotymen säger där.

Skojade iaf till det med en väldigt färgglad lampa över bänkskivan. Pangröd industrilampa :)
 
Och det där vill man ju se en bild på. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.