Tittar på nytt hus här i Kungsbacka. Ett av objekten är sekelskifte, byggt i slutet på 1800-talet. Besiktningen avslöjar inget anmärkningsvärt och fuktvärdena är låga. Ok, utreglade väggar i källaren har 20% men det har vilken 70-talskällare som helst. I övrigt ingen speciell lukt, har ägts av samma person länge. Ser inga direkta skador.

Nu är frågan - hur länge håller ett hus? Tittade in i sidovindarna och det verkar vara stolpverk och takåsar på den inredda vinden. Men jag märker ingen direkt golvknarr eller sneda golv och ingen större röta i träpanelen. Fönstren är bytta och ser ok ut. Råsponten ser bra ut från sidovindarna men den kan ju ha bytts.

Vågar man köpa ett så här gammalt hus? Är det något speciellt jag borde titta efter? Vatten och avlopp är från 60-talet men gjutjärnsstammarna ser ut att vara i bra skick. Elen drogs ny på 60-talet så det är rör och PVC-kablar.

Tacksam för kommentarer för jag har aldrig köpt ett så här gammalt hus förut.
 
  • Gilla
Malin Henriksson3 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det vågar du. Om du frågar mig.
Ett väl underhållet äldre hus håller hur länge som helst i princip. Själva stommen slits ju inte. Även om VVS-grejer, yttertak och sådant kan behöva bytas när det börjar fungera sämre, men så är det ju på alla hus, oavsett byggår.
Faran med ett sekelskifteshus är egentligen bara om det blivit utsatt för någon klantig renoverare på dessa drygt 100 år, som gjort något mindre genomtänkt som skadat huset.
 
  • Gilla
Flintylaren och 14 till
  • Laddar…
Håller helt med Sågspån. Gamla hus är väldigt bra byggda. Dock är inget standard, så jobb tenderar bli mer kompicerade, dvs ofta dyrare. Men har inga klåpare varit framme och man själv är händig så går mycket att göra själv.

Sekelskifteshus skulle jag säga är byggda att leva "för evigt" - iallafall långt över vår livstid, om man inte adderar moderna material eller på annat sätt bygger om dem.

Gjutjärnsrör kan ha dålig kvalitet och de ska man nog räkna med att behöva byta. Även gamla järnrör kan bli dåliga. Med det sagt så tog jag ned ett rör fortfarande friskt lindat i tidiningspapper från 20-talet... Kopparrör håller väldigt länge. Likaså järnrör till radiatorsystemet, sålänge man inte låtit det stå tomt eller hela tiden fyllt med syrerikt vatten.

El från 60 talet är ofta inte vacker, men ledningarna bör vara friska. Byt själva uttagen om de är utan petskydd och plasten är spröd. Lägg till en jordfelsbrytare. Så är du hemma. (behöver inte vara jordade uttag för att ha JFB).

Det viktigaste om man ska köpa sekelskifteshus är dock att man 1) gillar stilen 2) räknar med att man behöver vara eller bli intresserad och göra jobben på "rätt sätt". - De som köper ett sekelskifteshus och börjar med att slänga ut gamla fönster, dörrar, massiva golv osv tycker jag ska hitta ett annat hus att våldta. Dessutom blir det sällan varken bra eller billigt och oftast fult så huset blir svårt sälja efteråt.
 
  • Gilla
Flintylaren och 17 till
  • Laddar…
Lite OT, sekelskifte borde vara isch 24 år gammalt hus, eller när kommer gränsen när vi byter…?

Jag är själv född på andra sidan om milleniet, bara undrar…
Det är såna här frågor som gör att man har svårt att somna 😬
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Jan-Erik Stålnacke och 17 till
  • Laddar…
C
R Robin Lindberg skrev:
sekelskifte borde vara isch 24 år gammalt hus
Trådstarten avslöjar att det rör sig om "slutet på 1800-talet". Alltid ett bra ställe att börja på när man undrar, så slipper man kanske ligga sömnlös 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Davidbagare
R Robin Lindberg skrev:
Lite OT, sekelskifte borde vara isch 24 år gammalt hus, eller när kommer gränsen när vi byter…?

Jag är själv född på andra sidan om milleniet, bara undrar…
Det är såna här frågor som gör att man har svårt att somna 😬
Helt relevant fråga! (Även om det nu framkom vilket sekelskifte det handlade om).
Blir kul att läsa framöver om yngre generationer som ska köpa sekelskifteshus (1900/2000)och frågorna handlar om hur de kan byta ut de billiga virkesvalen mot nåt mer långsiktigt 😊
 
  • Gilla
MmeMim och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Blir kul att läsa framöver om yngre generationer som ska köpa sekelskifteshus (1900/2000)och frågorna handlar om hur de kan byta ut de billiga virkesvalen mot nåt mer långsiktigt 😊
Nähä, min bäste herre! 1900/2000 var faktiskt ett millennieskifte, och inte ett simpelt sekelskifte.
 
  • Haha
  • Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
Davidbagare
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nähä, min bäste herre! 1900/2000 var faktiskt ett millennieskifte, och inte ett simpelt sekelskifte.
Nähä min ännu bättre herre. 1900-2000 är ett sekelskifte. 1000-2000 är däremot ett millenieskifte 🤪
 
  • Gilla
Bullen29 och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte ett sekelskiftes i våras och de vi märkt är att de underlättar om man gillar att sätta sig in i grejer.
för det blir ju lätt att man blandar gammalt med nytt. och de gäller ju inte att skada mer än man gör nytta då när man blandar olika tekniker.

Vi har tagit bort elen helt i huset och börjat om ifrån början. de var mixat ifrån alla årtionden. och visa kablar smulade sönder bara man nudda dem. samt att vi hitta 2-3 ställen där de smält ihop och blivit bränt. bara ren tur att huset står kvar.

och som andra skrivit så är inget standard, utan mått skiljer över allt och väggar och tak är sällan rakt
 
När man kör igenom mitt gamla område i Malmö med ca 100 gamla egnahemsbyggen från 1920-1925 centralt i Malmö står de alla kvar idag. Visserligen har ett antal blivit sönderrenoverade på 70/80talet men tydligen fungerar de fortfarande. Jag köpte mitt på -80talet pga att det endast var lämpligt moderniserat men annars i princip intakt. Blir lycklig när jag kör förbi och ser att de nya ägarna satt in ny ytterdörr i 20-talsstil.

För TS: finner du ett hus från förra sekelskiftet som inte utsatts för ombyggnadsklåpare kan man bara gratulera. Samtigt får du räkna med att underhållet täcker alla framtida semesterresor. Avskräcker inte detta så blir du rätt köpare.
 
  • Gilla
Henkan2001 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nähä, min bäste herre! 1900/2000 var faktiskt ett millennieskifte, och inte ett simpelt sekelskifte.
Du menar kanske 1999-2000?
 
hsd
Köp , huset står säkert i 100 år till
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Trådstarten avslöjar att det rör sig om "slutet på 1800-talet". Alltid ett bra ställe att börja på när man undrar, så slipper man kanske ligga sömnlös 😂
Skrev ju OT ;)
 
Jag stämmer in i kören. Så länge huset inte är fuktskadat eller på något annat sätt förstört så har du inget att vara rädd för.

Dock en brasklapp (som redan påtalats tidigare): Ingenting är riktigt standard och beroende på konstruktion kan huset vara svårare att modernisera om man behöver. Med att modernisera avses fälla in el i väggarna, dra vatten och avlopp etc. Inte att byta ut fina detaljer eller ändra husets proportioner eller karaktär.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Tack alla som svarat!

Huset är rätt så original, dock med tegelfasad och senare utbyggnad med träpanel. Vinden är inredd men helt ok. Lite skumma mått på rummen men de fungerar. Den ombyggnad som gjorts tycker jag är rätt smakfull.

Alltså inte PVC-fasad, fönster med aluminiumbågar och orgier i furupanel. Samt givetvis foder och socklar i PVC som var mode på 70-talet.

Det ligger ett modernt tak på med råspont, papp och tegelpannor så det borde hålla ett tag. Lades om för 20 år sedan. Sedan är elen och avlopp infällt från 60-talet så jag ser inte det som ett problem. Eluttagen är ojordade utan petskydd men vi har inga småbarn. JFB räknar jag med att få installera. Om inte annat för att göra den eldrivna bastun i källaren något säkrare. Det där med 400 Volt i våtrum utan JFB gör mig lite obekväm.

Att ingenting är standard förstår jag men jag har bott i 50-talslägenheter och 70-talshus förut så jag har inte så höga krav.

Min tanke var mer om virket generellt har någon livslängdsbegränsning. Det enda som jag kan se är att eldstad/murstock saknas och ventilationen behöver förbättras. Blir väl att sätta fläkt på taket eller PAX-fläkt i toalett och badrum. Samt Freshventiler nere. Eller så får man hitta en mer stilenlig lösning för att förbättra ventilationen. Får väl i värsta fall borra hål i fönsterkarmarna och källardörr i väntan på fönsterbyte.

Underhåll i övrigt ser jag inte riktig behövs, det mesta är i hyfsat skick. Inte spåntak och mullbänk utan riktig källare murad med granitblock.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.