Jag håller på och monterar mitt nyinhandlade växthus. Jag undrar om någon kan ge mig lite rekommendationer gällande vilken typ av jord (och eventuella andra material) jag skall använda i växtbäddarna för optimalt resultat (kommer odla chili, tomat, gurka, etc).

Min tanke är att delvis säkna bäddarn ner under nuvarande gräsmattenivå genom att skala av grässvål och jorden under.

  • Vad skall jag fylla på med i bäddarna?
  • Hur djupa bör de vara totalt?
  • Bör jag blanda ner något i ler/grus/makadam-botten för optimalt resultat?
  • Något annat jag missat?

Diagram över uppbyggnad av växthus med delvis upphöjda bäddar, gräsmattejord och blandad underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lini skrev:
Jag håller på och monterar mitt nyinhandlade växthus. Jag undrar om någon kan ge mig lite rekommendationer gällande vilken typ av jord (och eventuella andra material) jag skall använda i växtbäddarna för optimalt resultat (kommer odla chili, tomat, gurka, etc).

Min tanke är att delvis säkna bäddarn ner under nuvarande gräsmattenivå genom att skala av grässvål och jorden under.

  • Vad skall jag fylla på med i bäddarna?
  • Hur djupa bör de vara totalt?
  • Bör jag blanda ner något i ler/grus/makadam-botten för optimalt resultat?
  • Något annat jag missat?

[bild]
Hej, såg att ingen svarat så jag passar på. Dränerande material i botten är inte nödvändig men heller inte dåligt.
Det absolut viktigaste som du kan tänka på är att få en biologisk process startad i din bädd. Detta genom att blanda ner kompost och/eller gödsel i bädden tillsammans med den uppgrävda matjord (ca 30 cm översta jord lagret) att tillföra lite kalk är heller ingen dålig idé. Kogödsel på påse fungerar men bäst att få gödsel från ett stall eller annat ställe. Använd ingen duk i botten, maskarna vill vi bjuda in. Täck jorden med organisk material eller nedbruten kompost för att hindra ogräs.

Lycka till!
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.