Hej!
Jag har tänkt att tapetsera om 2 väggar som jag förstått mig ha Vävtapet. Jag tycker den sitter löst på vissa ställen, är det bästa att ta bort det helt och bredspackla? Jag vet inte vad som befinner sig under, men det är ett gammalt hus.
Sedan har jag ett trätak i tvättstugan som är helt obehandlat, vill måla det vitt relativt billigt. Vad föreslås?
Jag har tänkt att tapetsera om 2 väggar som jag förstått mig ha Vävtapet. Jag tycker den sitter löst på vissa ställen, är det bästa att ta bort det helt och bredspackla? Jag vet inte vad som befinner sig under, men det är ett gammalt hus.
Sedan har jag ett trätak i tvättstugan som är helt obehandlat, vill måla det vitt relativt billigt. Vad föreslås?
Om du inte är ett ess på att spackla försök riva bort så mycket det går av den hemska väven. Med lite tur får du bort det mesta och har ingen annan tapet under. Finns oxå renoveringsgips 6mm att sätta direkt på skiten. Ang taket, vanlig vattenbaserad takfärg, först grundfärg och sen 1-2 lager med täckfärg.
Hmm renoveringsgips lät ju händigt. Är det bara att spika/skruva upp.. spackla hålen och sen upp med tapeten?Jonatan79 skrev:
Om du inte är ett ess på att spackla försök riva bort så mycket det går av den hemska väven. Med lite tur får du bort det mesta och har ingen annan tapet under. Finns oxå renoveringsgips 6mm att sätta direkt på skiten. Ang taket, vanlig vattenbaserad takfärg, först grundfärg och sen 1-2 lager med täckfärg.
Hur är det kostnadsmässigt?
Har nämligen resten av köket och trappen som har exakt samma hemska Vävtapet och där vill jag helst kunna slippa riva ner den och planen är att de ytorna skall målas.
Mest troligt är att även om du river väven aå måste du nog bredspackla i alla fall. Bästa tipset vid bredspackling är att använda rullspackel, ta en vanlig roller, fukta den med lite vatten sedan rullar du på ordentligt med material och slätar sedan ut det. Tänk på att ett taskigt utfört underarbete alltid avslöjas under den nya tapeterna.
Och gällande ditt paneltak så ska du använda dig av en Panelgrund för att förhindra gulning och genomslag från bl a taniner i träet. Måla Panelgrunde 2 gånger för bästa skyddet och om du sedan önskar en annan glans så kan du sedan måla över Panelgrunden med den färgen.
Och gällande ditt paneltak så ska du använda dig av en Panelgrund för att förhindra gulning och genomslag från bl a taniner i träet. Måla Panelgrunde 2 gånger för bästa skyddet och om du sedan önskar en annan glans så kan du sedan måla över Panelgrunden med den färgen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tapetsera över eller ta bort vävtapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ska tapetseras, hur lösa vävtapeten som sitter nu?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta bort vävtapet från skåpsluckor och måla om, samt måla om innerdörr ?(bilder finns)
Färg, Måla & Tapetsera -
Tapetsera på vävtapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tapetsera om på vävtapet
Färg, Måla & Tapetsera