Enkelgips borde inte ens va ett alternativ.
 
Väggkonstruktionens ljudisolerande förmåga (i stigande ordning):

1 lag gips utan isolering

1 lag gips + 1 lag plyfa utan isolering

1 lag gips med isolering eller 2 lag gips utan isolering

1 lag gips + 1 lag plyfa med isolering

2 lag gips med isolering
 
Redigerat:
Stefan N skrev:
Enkelgips borde inte ens va ett alternativ.
Sant, och oisolerade innerväggar borde inte heller vara ett alternativ, detta oavsett vilka och hur många skivor man använder.
 
Jag inser att många här på forumet och även i tråden har egna hus, där man kan välja och göra precis som man själv önskar.

Jag tänker på nyare lägenheter, radhus, och enklare villabyggnationer som massproduceras. Misstänker att det är ganska vanligt med enkelgips där ?
 
Felde: jag tror att din analys är helt riktig.
Det är klart att det är lätt att sitta och skriva att enkelgips och oisolerade innerväggar borde förbjudas när man själv kan påverka det hela.
Jag hoppa det löser sig på (efter omständigheterna) bästa tänkbara sätt för dig.
 
Ang priset på 79' så är det ju inte så enkelt att det bara är skivorna extra (plywood ~200kr/skivan) och arbete som kostar. Du måste räkna med allt annat, dörrkarmar, eldosor osv som frångår standardlev. Det ska beställas, levereras faktureras. Allt som blir special i storproduktion blir av dessa anledningar dyrare, men 79' dyrare, nja.
Då finns säkerligen en ganska bra procent på tillvalet pålagt också. Tyvärr är det ju inte riktigt priset på stan som råder i tillvalskatalogen.
 
Redigerat:
gabbe - Det kommer det säkert göra :)
Vi är lite matta generellt över tillvalsbiten. extrema påslag (iallafall på de delar jag känner till). Men förstår även att byggherren måste tjäna pengar, och att det är mellanled och så vidare.

Eran - ja, det är viktiga aspekter som du tar upp. Det är ju även en hel del värt att få det klart när man flyttar in så man slipper göra jobbet själv om 5 år. Arbetstid,specialbeställningar m.m som du nämner är ju helt klart tid och energi som kostar.

summan tar emot. Men jag ser fördelarna med det också....
 
Björn Melander skrev:
Väggkonstruktionens ljudisolerande förmåga (i stigande ordning):

1 lag gips utan isolering

1 lag gips + 1 lag plyfa utan isolering

1 lag gips med isolering eller 2 lag gips utan isolering

1 lag gips + 1 lag plyfa utan isolering

2 lag gips med isolering
Näst sista ska vara "1 lag gips + 1 lag plyfa med isolering"

Sen är vi överens :)
 
Kom just på att alla missat poängen här?
Vem vill ens ge 79.000 för ett radhus ?
Låter horribelt bara det?
 
  • Gilla
Felde
  • Laddar…
Blindnit skrev:
Kom just på att alla missat poängen här?
Vem vill ens ge 79.000 för ett radhus ?
Låter horribelt bara det?
HAHA, en bra fråga faktiskt ;)
 
oceanis skrev:
Näst sista ska vara "1 lag gips + 1 lag plyfa med isolering"

Sen är vi överens :)
Helt rätt oceanis!
Bra där med synande falkögon.
Har nu korrigerat så det står rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.