Hej,

Vi håller på att kolla på nytt radhus. Jag är orolig för ljudnivån i rummen, samt möjligheten att hänga upp saker på väggarna då orginalväggen består av plåtregelstome samt 1 lagers gips.

Jag är väl medveten om att det går att hänga upp saker på väggarna även om man bara har gips, dock är det såklart skönare och känns mer gediget med något bakom.

Vi har möjlighet att göra ett tillval och få Plyfa bakom gipset. Vilket är en nobrainer för mig egentligen. Tills jag fick reda på kostnaden för detta.

byggbolaget vill ha 79 tusen för att sätta upp plyfa i alla innerväggar. radhuset är 120m2 stort.
Jag tycker det låter hutlöst dyrt, även om jag inser att det blir extra jobb m.m.

Hur skall man tänka här egentligen?.

Är det någon som har enkelgips på stålstomme? Hur upplever ni störande ljud från rummen bredvid?

Är det värt pengarna? Enl projektledaren så kommer bullerproblemen invändigt inte påverkas jättemycket av att man sätter in en plyfa i väggen, då ljudet smiter via dörrkarm och så vidare.


jag har varit på byggbolaget upprepade gånger om att de bör erbjuda något annat än bara enkelgips, toppen att de lyssnar! Men 79 tusen...?
 
Räkna gärna hur många kvadratmeter vägg det är, är det öppen planlösning så kanske det är dyrt, med många rum så är det billigare per kvadratmeter.

Protte
 
Enligt Byggmax så får du 1111,1111111111111111111111111111 kvadratmeter ( jo det blev en massa ettor...) osb plus gips för 79.000.

OSB 45.08
Gips 26.02

Kanske ingen hjälp men sätter lite perspektiv på det?
 
Blindnit skrev:
Enligt Byggmax så får du 1111,1111111111111111111111111111 kvadratmeter ( jo det blev en massa ettor...) osb plus gips för 79.000.

OSB 45.08
Gips 26.02

Kanske ingen hjälp men sätter lite perspektiv på det?
Och dom hoppar upp på väggen själv ? :)

Har just nu ingen åsikt om totalpriset men kostnaden för monteringen är väl inte oväsentlig.
 
  • Gilla
Svartling
  • Laddar…
Monteringskostnaden samt hantering är säkerligen en stor del i priset. Sen har de säkerligen ett visst påslag med då de vill tjäna pengar. Är en "massproduktion" av flera radhus som gäller.

får kolla på det med m2 väggar.

Någon som gjort något liknande som kan ge en prisindikation?

känns hysteriskt dyrt, Men jag kanske har fel ?
 
oceanis skrev:
Och dom hoppar upp på väggen själv ? :)
Jao?
Gör väl allting när man har hus?
Bara plopp så är allting färdigt direkt eller åtminstone med lite tur 10 år senare....
 
Handlar väl mest om du tycker du kan ha roligare för 79 000?
Förmodligen kan du det, annars har du rätt tråkig fantasi :D

Men får du isolering i innerväggarna utan att betala extra för det?
Känns som en viktigare sak på nåt vis.

Bygger man själv så känns enbart gips som väldigt snik men ska man väga det mot 79 000 så är det många timmar att sitta av på jobbet....
 
Nej, det finns ingen möjlighet till isolering i väggarna.

Klart jag kan ha MASSA skoj med 79 tusen. Dock är frågan om jag kommer ångra mig ifall jag inte tar det...
Därav frågan hur folk upplever enkelgips väggar utan isolering ljudmässigt.
Idag har vi enkelgips på vissa ställen i huset och det kryper i mig varje gång jag känner på väggen ;)

Om jag förstår det rätt så kan man välja till förstärkning i väggar mellan 1 till 2 meter för 3500 kr per vägg. I så fall kan man ju förstärka bakom tv exempelvis, så slipper man oroa sig för bärighet där iallafall.
 
Håller med Blindnit - kolla att innerväggarna isoleras - det känns viktigare. Inte kul att höra i huset vad alla andra gör.......på toa t ex.
 
Kan du köpa huset utan klädda väggar?
Kunde ju va en vettig medelväg annars?

Skruva plyfa/osb själv samt smacka på gips sen leja in nån målarfirma för det tråkiga.

Kan ju till och med bli 79 000 billigare på det viset :)
 
Enkelgips vägg utan isolering skulle jag aldrig acceptera 2014.

Om du inte kan få isolering så minst dubbla gips eller OSB/Plyfa plus gips.

Kostnaden får du väl försöka förhandla !
 
Att gå från egen villa med helt fri möjlighet att göra som vi vill till massproducerat radhus är.... lätt frustrerande ;)

Även om byggbolaget skryter med stor valfrihet så upplever vi att det är ganska begränsande.

Jag har svårt att se att det skulle gå att förhandla ner priset på installationen tyvärr. Katalog med satta priser. Men Någon kanske har erfarenhet av att lyckas?
 
Vi hade enkelgips utan isolering på 40mm plåtreglar när vi bodde i lägenhet och det var mer insynsskydd än vägg anser jag.

Det är ju inga "tekniska" problem med det men jag tycker att komforten minskar.
- krångligare att fästa upp saker
- väggen bågnade när man lutade sig mot den
- förstärkte ljudet snarare än dämpade pga resonans
- eldosor på olika höjd i intilliggande rum pga platsbrist inne i väggen

Fast det är väldigt mycket pengar som skiljer för dig. Jag skulle försöka få till att väggarna är oklädda som skrivits ovan i första hand. Annars hade jag nog tagit snikalternativet och sedan öppnat väggarna och kompletterat i efterhand efter några år. I så fall tagit rum för rum och passat på att få lite nya tapeter/färg på väggarna.
 
Felde skrev:
Hej,

Vi håller på att kolla på nytt radhus. Jag är orolig för ljudnivån i rummen, samt möjligheten att hänga upp saker på väggarna då orginalväggen består av plåtregelstome samt 1 lagers gips.

Jag är väl medveten om att det går att hänga upp saker på väggarna även om man bara har gips, dock är det såklart skönare och känns mer gediget med något bakom.

Vi har möjlighet att göra ett tillval och få Plyfa bakom gipset. Vilket är en nobrainer för mig egentligen. Tills jag fick reda på kostnaden för detta.

byggbolaget vill ha 79 tusen för att sätta upp plyfa i alla innerväggar. radhuset är 120m2 stort.
Jag tycker det låter hutlöst dyrt, även om jag inser att det blir extra jobb m.m.

Hur skall man tänka här egentligen?.

Är det någon som har enkelgips på stålstomme? Hur upplever ni störande ljud från rummen bredvid?

Är det värt pengarna? Enl projektledaren så kommer bullerproblemen invändigt inte påverkas jättemycket av att man sätter in en plyfa i väggen, då ljudet smiter via dörrkarm och så vidare.


jag har varit på byggbolaget upprepade gånger om att de bör erbjuda något annat än bara enkelgips, toppen att de lyssnar! Men 79 tusen...?
Om du önskar god ljudisolering så satsa hellre på dubbelgips och / eller löst packad isolering i facken (bägge åtgärderna ger tillsammans ca 10 dB bättre R´w om de monteras med förskjutna skarvar och mjukfog runt om.

Vill du förbättra ljudisoleringen ytterliggare så är det väggtjocklek, fler lag gips, saxade reglar el. dubbelvägg som är de styrande parametrarna.

Lite förenklat kan man säga (som tidigare också nämnts) att ljudisoleringen i en konstruktion inte blir bättre än dess svagaste länk. Mao. så behöver dörrar, tätningar överluft, genomföringar osv. hänga med i R´w och vara noggrant tätade.

Jag tycker att en god ljudiolering av sklijeväggar(på rimlig nivå förstås) kan ses som en god investering och kan i måmga fall utgöra en värdeförhöjning av fastigheten.
 
Redigerat:
På tal om ljudisolering så kom jag på att tänka på vår vägg uppe i "alldrig bli färdigt" :)
Från ena rum till andra:
13mm golvgips
22 mm golvspån
22 mm golvspån på andra hållet
80mm regel sen förr 70mm isolering där.
Original plankvägg 22mm
22 mm golvspån
13 mm golvgips
13 mm golvgips

Har lite ångest för att jag byggde väggen för klen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.