Hej på er!

Jag undrar hur man lämpligast bygger när man ska ha klinker med golv värme när man ska sätta det på ett oisolerat betonggolv?

Bör man använda Blå platon underst? (För att ventilera plattan)
Kan man isolera på något sätt? (För att att inte elda åt maskarna...)

Tacksam för alla förslag och synpunkter!

Mvh Kim
 
Håller precis på och försöker bestämma mig själv för en vettig lösning.
Så jag har kollat runt lite.
Det finns flera andra ventilerade system förutom Platon.
Vad jag förstår så bör du ha isolering mellan ventilationsspalten (som man gör på olika sätt beroende på system) och färdiga golvet.

Kolla lite info som jag delgav i tråden:

http://www.byggahus.se/forum/golv/64764-atgaerda-70-tals-golv-platta-pa-mark.html
 
Tack för svar 62:an!

Jag blev inspirirad av din tråd faktiskt!

Vi har i grunden samma problematik! Själv tänkte jag som sagt lägga klinker med värme. Fogarna är ju hygroskopiska, (heter det så? = fuktgenomsläppliga) så plattans fukt skulle ju i mitt fall kunna komma genom fogarna.

Men det som jag är ute efter är att om, precis som i ditt fall, man har ett -70 tals hus så är ju själva plattan oisolerad. Det innebär att det går åt mycket energi för att värma plattan, inte bara klinkern.

Därför så skulle jag villja isolera mellan platta och klinker. Frågan är går det, och hur skulle man lösa det tekniskt, med hänsyn till

* Fukt
* Radon
* Energiåtgång

Mvh Kim
 
Mikael_L
Det finns helt klart lösningar, men du får nog kallt räkna med att det bygger 10-20 cm i höjd. Annars får du inte plats med ngn vettig mängd isolering.
 
Måste man isolera då?
Kan man ha golvvärme på oisolerad platta eller är det idioti ur energisynpunkt?
Är det någon som har det som kan hjälpa mig med lite info?

Mvh Kim
 
Ja, det skulle man kunna säga att det är. Det skulle försvinna enorma mängder energi nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.