397 läst · 19 svar
397 läst
19 svar
Värme och ventilation källare
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har en källaren som är dränerad med isodrän och putsad, dock har den oisolerad platta. Tanken är att använda den som replokal och kontor. Huset är från 1958 och har en låg halt av radon.
Vi har idag en Luft/vatten Nibe VVMS320 med Nibe s2125 .
Tempratur sommartid cirka 18 grader, luftfuktighet 68-75%
Vinter med ett stort element cirka 50-55%.
Vi vill hålla nere fukten sommartid och ha en värme på cirka 20 grader året om. Utifrån att ha läst massvis med trådar ser jag följande alternativ, som jag skulle vilja rådfråga er om vad ni tror blir bäst. Vi kommer inte ha någon tvättstuga eller badrum, behövs frånluft? Finns ett hål i murstocken.
Alternativ 1
Stänga ventiler i källaren
Låta dörren var öppen till bottenplan från källaren
Använda avfuktare
Fördel:
Billigt
Nackdel:
Avfuktare låter mycket
Värmer knappt något
Dålig luft?
Alternativ 2
Öppna ventiler källare
Installera en Luftvärmepump med värme sommartid och vintertid
Fördel:
Värme året om
Frisk luft
Nackdel
Installation och drift
Alternativ 3
Flera element och eventuellt en fläktkonvektor
Ackumulatortank till befintlig luft/vatten
Fördel
Värme året om
Cirkulation med fläktkonvektor
Nackdel
Dyr Installation och drift
Vi har en källaren som är dränerad med isodrän och putsad, dock har den oisolerad platta. Tanken är att använda den som replokal och kontor. Huset är från 1958 och har en låg halt av radon.
Vi har idag en Luft/vatten Nibe VVMS320 med Nibe s2125 .
Tempratur sommartid cirka 18 grader, luftfuktighet 68-75%
Vinter med ett stort element cirka 50-55%.
Vi vill hålla nere fukten sommartid och ha en värme på cirka 20 grader året om. Utifrån att ha läst massvis med trådar ser jag följande alternativ, som jag skulle vilja rådfråga er om vad ni tror blir bäst. Vi kommer inte ha någon tvättstuga eller badrum, behövs frånluft? Finns ett hål i murstocken.
Alternativ 1
Stänga ventiler i källaren
Låta dörren var öppen till bottenplan från källaren
Använda avfuktare
Fördel:
Billigt
Nackdel:
Avfuktare låter mycket
Värmer knappt något
Dålig luft?
Alternativ 2
Öppna ventiler källare
Installera en Luftvärmepump med värme sommartid och vintertid
Fördel:
Värme året om
Frisk luft
Nackdel
Installation och drift
Alternativ 3
Flera element och eventuellt en fläktkonvektor
Ackumulatortank till befintlig luft/vatten
Fördel
Värme året om
Cirkulation med fläktkonvektor
Nackdel
Dyr Installation och drift
Redigerat:
Jag vet inte vilket av dina alternativ som är bäst just för dig, men jag har precis gjort ungefär samma resa. Vi har bergvärme och vattenburen uppvärmning och vi hade omkring ca 16-18 grader i källaren tidigare, och ännu kallare i vissa av rummen* under vintertid och kände att det var dags att göra något åt det.
Vi bytte ut två befintliga radiatorer mot nya med bättre effekt, bytte två andra mot fläktkonvektorer och kompletterade med ytterligare en radiator i tvättstugan där det saknats helt innan. Temperaturen har sedan åtgärderna legat på mellan 20-21 grader, så resultatet blev verkligen precis som vi hoppats.
Vi fick betala ca 30k för allt material och installation inklusive en del kompletterande rördragning. Jag hade såklart kunnat spara några tusenlappar om jag gjort det själv, men jag har annat som jag hellre lägger tiden på så den här gången valde jag att betala för att få det utfört.
*Vi saknade vattenradiator i tvättstugan, vilket gjorde att det var svinkallt därinne och för att få tvätten att torka behövde vi stödvärma med en elradiator vilket knappast är det mest ekonomiska.
Vi bytte ut två befintliga radiatorer mot nya med bättre effekt, bytte två andra mot fläktkonvektorer och kompletterade med ytterligare en radiator i tvättstugan där det saknats helt innan. Temperaturen har sedan åtgärderna legat på mellan 20-21 grader, så resultatet blev verkligen precis som vi hoppats.
Vi fick betala ca 30k för allt material och installation inklusive en del kompletterande rördragning. Jag hade såklart kunnat spara några tusenlappar om jag gjort det själv, men jag har annat som jag hellre lägger tiden på så den här gången valde jag att betala för att få det utfört.
*Vi saknade vattenradiator i tvättstugan, vilket gjorde att det var svinkallt därinne och för att få tvätten att torka behövde vi stödvärma med en elradiator vilket knappast är det mest ekonomiska.
Låter rimligt! Satte ni in en ackumulatortank då också? Läste att man bör ha det ifall man ska köra med värme sommartid och stänger av elementen i resten av huset. Ska ni köra med värme på under sommartid eller avfukta?B Bonzo2000 skrev:Jag vet inte vilket av dina alternativ som är bäst just för dig, men jag har precis gjort ungefär samma resa. Vi har bergvärme och vattenburen uppvärmning och vi hade omkring ca 16-18 grader i källaren tidigare, och ännu kallare i vissa av rummen* under vintertid och kände att det var dags att göra något åt det.
Ett rum behöver alltid ha både tilluft och frånluft för att få luftombyte.
Om tilluft/frånluft sker genom ytterväggar eller om det sker via andra rum (överluft) beror på hur systemet konstrueras.
Kontoret kan ha bara frånluft, men replokalen lär nog behöva både friskluft och avluft.
Normalt vill man inte ha upp källarluften till markplanet.
Om tilluft/frånluft sker genom ytterväggar eller om det sker via andra rum (överluft) beror på hur systemet konstrueras.
Kontoret kan ha bara frånluft, men replokalen lär nog behöva både friskluft och avluft.
Har läst i flera trådar folk som rekomenderar stängda ventiler sommartid och med avfuktare, vilket låter ohälsosamt om man ska vistas där längre tid.Demmpa skrev:Ett rum behöver alltid ha både tilluft och frånluft för att få luftombyte.
Tänker isåfall att jag kör med öppna ventiler året om och en paxfläkt i murstocken.
Men fråga gällande uppvärmning kvarstår
Vi har ingen ackumulatortank.D Dennis Levin skrev:
Det är såklart ett mindre problem med värmen på sommartid men i samband med tidigare nämnd åtgärd så flyttade vi även ner tempgivaren från vardagsrummet till källaren, så att källartemperaturen styr värmen ut från pumpen. Detta borde innebära att vi kommer få värme även i sommar, ifall det behövs.
Jag antar att vi kanske behöver stänga termostaterna på radiatorerna i övriga huset när det börjar bli varmt ute. (Eller stänger de sig själva automatiskt kanske? De ska väl vara tempstyrda?)
Vad gäller ventilation så har vi självdrag i huset med en PAX-fläkt som snurrar konstant i badrummet. Vi har funderat på att komplettera med ytterligare en fläkt i källare, men än så länge har det inte behövts.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 013 inlägg
Stängda ventiler är väl för när det är förråd och annat som folk bara är i korta stunder. Ska man vara i ett rum under lång tid behöver rummet ventileras, friskluft in och begagnad luft ut.D Dennis Levin skrev:
Ok, har läst i andra trådar att man bör ha det när man stänger av störra delar av systemet. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62193.0B Bonzo2000 skrev:Vi har ingen ackumulatortank.
Det är såklart ett mindre problem med värmen på sommartid men i samband med tidigare nämnd åtgärd så flyttade vi även ner tempgivaren från vardagsrummet till källaren, så att källartemperaturen styr värmen ut från pumpen. Detta borde innebära att vi kommer få värme även i sommar, ifall det behövs.
Jag antar att vi kanske behöver stänga termostaterna på radiatorerna i övriga huset när det börjar bli varmt ute. (Eller stänger de sig själva automatiskt kanske? De ska väl vara tempstyrda?)
Vad gäller ventilation så har vi självdrag i huset med en PAX-fläkt som snurrar konstant i badrummet. Vi har funderat på att komplettera med ytterligare en fläkt i källare, men än så länge har det inte behövts.
Jag uppfattar den där tråden som att problemet är att man får många start och stopp om man har en "on/off"- pump men att det är ett mindre problem om man har inverterstyrd pump, vilket vi har.D Dennis Levin skrev:
Jag antar att det lär visa sig framåt sommaren om det funkar som vi hoppas även under de varmare månaderna. Prioriteten var dock att få till ett vettigare klimat under resterande 8-9 månader på året, så även om det inte blir optimalt på sommaren så kan vi leva med det. Vi tog hjälp av en av de större och mer etablerade VVS-firmorna på orten, så jag utgår ifrån att de vet vad de gör.
I så fall är det toppen Vår pump är också inverterstyrd, så ifall vi slipper köpa en tank är ingen gladare än jagB Bonzo2000 skrev:Jag uppfattar den där tråden som att problemet är att man får många start och stopp om man har en "on/off"- pump men att det är ett mindre problem om man har inverterstyrd pump, vilket vi har.
Jag antar att det lär visa sig framåt sommaren om det funkar som vi hoppas även under de varmare månaderna. Prioriteten var dock att få till ett vettigare klimat under resterande 8-9 månader på året, så även om det inte blir optimalt på sommaren så kan vi leva med det. Vi tog hjälp av en av de större och mer etablerade VVS-firmorna på orten, så jag utgår ifrån att de vet vad de gör.
"""På vintern ska ventilerna inte stängas, även om du tror att du sparar värme. Låt ventilerna stå öppna så mycket att luften precis kan komma in. På sommaren kan du stänga dem för att varm sommarluft inte ska kondensera i källaren. """ https://gds.se/hus/inomhusklimat/fukt-i-kallare/borra-haal-for-frisk-luftD Dilato skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/staenga-ventiler-i-kaellaren-avfuktare.216013/
Jag har (som du ser i min signatur) källare, så jag har god koll på frågan.D Dennis Levin skrev:
Någon större kondens av sommarluft har jag aldrig upplevt jag har sällan kallare än 17 grader i källaren.
Ventilerna är halvöppna året om, huset har självdrag så det blir vad det blir.
Jag har 4 avfuktare som körs när det finns behov, två av dom är sorptionsavfuktare som ger god värme samtidigt som dom avfuktar.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 345 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle helst vilja undvika att ha en avfuktare, båda för att den låter och det känns inte som en "permant" lösning.Men jag har kanske felD Dilato skrev:Jag har (som du ser i min signatur) källare, så jag har god koll på frågan.
Någon större kondens av sommarluft har jag aldrig upplevt jag har sällan kallare än 17 grader i källaren.
Ventilerna är halvöppna året om, huset har självdrag så det blir vad det blir.
Jag har 4 avfuktare som körs när det finns behov, två av dom är sorptionsavfuktare som ger god värme samtidigt som dom avfuktar.
Är resten av huset vanlig bostad?
Vilken typ av uppvärmning var det från början i huset?
Självdragssystem "kräver" uppvärmd murstock för att fungera hyfsat/bra.
Hur många personer kommer det att vara i replokalen samtidigt?
Om det är flera/många personer och det är hög fysisk aktivitet så blir luften snabbt varm och syrefattig.
Vilken typ av instrument?
Är instrumenten känsliga för fukt-/temperaturvariationer?
Vilken typ av uppvärmning var det från början i huset?
Självdragssystem "kräver" uppvärmd murstock för att fungera hyfsat/bra.
Hur många personer kommer det att vara i replokalen samtidigt?
Om det är flera/många personer och det är hög fysisk aktivitet så blir luften snabbt varm och syrefattig.
Vilken typ av instrument?
Är instrumenten känsliga för fukt-/temperaturvariationer?