Håller på med tvättstugan och funderar på uppvärmningen där inne. Den ligger i källaren, övriga källaren har/ska ha golvvärme, men den är inte inkopplad än.

Nu funderar jag på om jag ska passa på att sätta in ett vattenburet element i tvättstugan eller bara ett vanligt el element.
Det är inga problem att dra rör för vattnet.
Jag kommer ändå ha kostnader för att ta dit röris när vi ska koppla in Värmegolvet och övrigt rörjobb i källaren

Vi har solpaneler så vi har mer eller mindre gratis varmvatten under sommarhalvåret.

Är det lönt att köra på vattenburet om man bara har ett element?

Kan man/är det lämpligt att köra det på samma krets som Värmegolvet?
Vi har idag redan inkopplat värmegolv i resten av huset, kan man köra hela huset på samma krets eller kan man få problem då?
 
Radiatorer går normalt på betydligt varmare vatten än golvvärme, så om du ska göra det på riktigt så ska du shunta av samtlig golvvärme. Kostnaden för detta plus Installationskostnaden för en radiator är ett antal tusenlappar!

Jag tror inte du kan räkna hem det trots solceller. Jag hade nog installerat en elradiator.
 
Det går inte att kompensera med större radiatorer? Den väggen som radiatorn ska sitta på är 3m och den väggen ska inte beprydas av någonting annat
Lågtempsystem går ju på 45-55 grader, golvärmen går i dag på 30-35 grader.
Dessutom är det ett inte allt för stort utrymme (ca 10kvm).
 
Köp eller bygg en fläktkonvektor: en vattenburen radiator med fläkt. Då kan du få mycket värme till stor yta med låg framledningstemp. Jula har en bra modell som liknar en innedel till en luftvärmepump. Inte världens snyggaste men mkt bra i tvättstuga, har det exakt så här hemma.
 
Stenolofanders skrev:
Köp eller bygg en fläktkonvektor: en vattenburen radiator med fläkt. Då kan du få mycket värme till stor yta med låg framledningstemp. Jula har en bra modell som liknar en innedel till en luftvärmepump. Inte världens snyggaste men mkt bra i tvättstuga, har det exakt så här hemma.
Det var en alldeles lysande idé. Vi kommer ha en väggmonterad torkställning mitt emot där elementet ska vara placerad. Då blir det perfekt med en fläktkonvektor som blåser varmluft åt de hållet ;)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.