Jag kommer få möjligheten att köpa loss fjärrvärmecentralen av min leverantör, men frågan är vad den är värd. Det är en 9 år gammal Metro Therm. Nypriset verkar ligga på runt 16 500 kr. Vad tror ni att den är värd?
 
2-4 tusen kanske är rimligt.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Ja, det är ungefär vad jag tänkte. Har en känsla av att de kommer föreslå 10 000 kr, men det återstår att se.
 
C
Vad "tjänar" du på att köpa loss centralen? Antar att underhållsansvaret följer med ägarskapet så det handlar ju inte bara om marknadsvärdet på själva centralen.
 
Jag slipper årshyran på 4200 kr. Jag kommer byta till bergvärme så tanken var att behålla fjärrvärmen för varmvattnet, men då kan jag inte ha några fasta avgifter för fjärrvärmen. Varmvattnet blir dyrare än om jag hade kört allt via bergvärmen, men investeringen för bergvärmen blir mindre eftersom jag slipper köpa extern varmvattenberedare.
 
C
Varför inte en pump med inbyggd VVB?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
De som lämnat offerter tycker att jag ska ha en extern. Anledningen är att vi kommer ha tre lägenheter i huset. Jag tror att det skulle räcka med en inbyggd vvb, men det blir en liten chansning.
 
FG skrev:
De som lämnat offerter tycker att jag ska ha en extern. Anledningen är att vi kommer ha tre lägenheter i huset. Jag tror att det skulle räcka med en inbyggd vvb, men det blir en liten chansning.
Och du har kollat med fjärrvärmebolaget så att det inte finns någon annan avtalsform som ger dig billigare värme om du nu skall öka till "hyreshus"? Bergvärmeinstallationen är ju inte gratis, så det måste ju vara ganska mycket dyrare med fjärrvärmen för att inte intjäningstiden skall bli mycket lång.
 
Tyvärr är fjärrvärmen dyr oavsett avtal. Med dagens elpris och bergvärme blir det 25-30 öre per kWh och för tillfället betalar jag 85 öre per kWh för fjärrvärmen. Man kan betala en insats på 80 000 kr och får då köpa fjärrvärme för 60 öre per kWh dvs. dubbla priset med dagens låga elpriser.
 
Vilken modell av bergvärmepump är det du skaffar ? Finns det möjlighet att i framtiden koppla in varmvattenberedare ?
 
Det lutar åt en Nibe 1155 så det kommer gå att koppla in varmvattenberedare i efterhand.
 
FG skrev:
Tyvärr är fjärrvärmen dyr oavsett avtal. Med dagens elpris och bergvärme blir det 25-30 öre per kWh och för tillfället betalar jag 85 öre per kWh för fjärrvärmen. Man kan betala en insats på 80 000 kr och får då köpa fjärrvärme för 60 öre per kWh dvs. dubbla priset med dagens låga elpriser.
Ja, OK. Jag betalar bara 40 öre (efter insats iofs, fast det var länge sedan). Då tillkommer inga andra avgifter alls. Jag äger redan centralen, vilket iofs inte är något självändamål som andra påpekat.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, OK. Jag betalar bara 40 öre (efter insats iofs, fast det var länge sedan). Då tillkommer inga andra avgifter alls. Jag äger redan centralen, vilket iofs inte är något självändamål som andra påpekat.
Är det Göteborg energi som du har?
 
FG skrev:
Är det Göteborg energi som du har?
Japp! (Ja, eller Partille Energi, jag vet inte hur de ordnat det på fjärrvärmesidan. Det är i så fall ett helägt dotterbolag så det är sak samma).
 
Då gissar jag att det är avtal 4 som du har. Det togs tydligen bort för att det inte var tillräckligt lönsamt för Göteborg energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.