Hej!

Skulle uppskatta hjälp med att välja värmesystem till vår lilla stuga. Den är på ca 20 kvm, öppen planlösning. Vi har kommunalt vatten och avlopp i stugan och detta är vintersäkrat. Nu vill vi hitta ett vettigt sätt att kunna få värme därute även när det är som kallast. Idag har vi endast ett fast monterat el-element plus ett flyttbart extra element.

Vilka alternativ finns det?

Tacksam för all hjälp som vi kan få.

Lars.
 
Funkar inte elementen bra? Hur tjock isolering har stugans väggar och tak ?
 
Pratar du om uppvärmning när ni är där eller grundvärme när huset står tomt? När ni är där går det att använda någon eldstad. Som underhållsvärme är det nog direktel som gäller i ett så litet hus. Det är enkelt och pålitligt. Det går att komplettera med en luft luftvärmepump, men det är tveksamt om det lönar sig rent ekonomiskt. Hur hög energiförbrukning har ni per år i nuläget?
 
Hur ofta används stugan?

Vi har kommunalt vatten och avlopp i stugan och detta är vintersäkrat
Behöver hela stugan vara frostfri när ni inte är där, eller bara en liten del, eller ingen del?

Om den inte behöver vara frostfri och ni använde den sällan är direktverkande el ett bra alternativ, om den används mer ofta skulle jag leta efter en billig luft-luft pump eller en kamin e.dy (jag tycker det är trevligt med en brasa)
 
Vi hyr ut stugan idag och vill kunna fortsätta med det även under vinten.

Hur tjock isolering är kommer jag faktiskt inte ihåg, vi renoverade upp den för ca 15 år sedan. Men den isolerad i väggar, tak och golv, 13 mm gips i väggar, 9 mm i tak.

Energiförbrukningen är svår att uppskatta då den inte är separerad från elräkningen som gäller vårt egna hus, stugan ligger nämligen på vår tomt.
 
Är det något problem egentligen ?
 
anton_137 skrev:
Vi hyr ut stugan idag och vill kunna fortsätta med det även under vinten.

Hur tjock isolering är kommer jag faktiskt inte ihåg, vi renoverade upp den för ca 15 år sedan. Men den isolerad i väggar, tak och golv, 13 mm gips i väggar, 9 mm i tak.

Energiförbrukningen är svår att uppskatta då den inte är separerad från elräkningen som gäller vårt egna hus, stugan ligger nämligen på vår tomt.
Så ni räknar med att den ska bebos större delen av vintern? Och den ligger i Skåne… Jag skulle köpt en liten luft-luft VP <10'000 och en elmätare.
 
Jonatan. hur menar du, problem?

redarn. Tack för svaret. Hur liten VP tror du skulle passa?

Lars.
 
anton_137 skrev:
redarn. Tack för svaret. Hur liten VP tror du skulle passa?

Lars.
Effektbehovet är säkert <100W/m², så den minsta du hittar kommer vara stor nog (tror inte det finns några under 2kW).
 
Du tror inte att den kommer att bli för stor även om jag skulle hitta en liten, tänker på att det kanske sliter på elektroniken om den slår till o från hela tiden
 
Josth. Tack för länkar. Ska kolla på dem.
 
Josth skrev:
Något som t.ex. de nedan skulle kanske vara rimliga alternativ på luftvärmepumpar:
[länk]
[länk]
Installation tillkommer med 4-5 tkr eller liknande.
MHTT att det är ett sovrum hade jag inte installerat någondera (51dB och 46-47dB) utan snarare den här, men det beror lite på rummets utformning om ljudet dämpas innan det kommer till sängen. Det bör vara max 30dB i ett sovrum.

Edit:

Ser att det finns läge för 21dB på den första du länkade, så den går säkert bra.
 
Redarn. Tack för det tipset. Eftersom det är en öppen planlösning med ett sovloft, dvs inga dörrar att stänga är ju ljudnivån viktig.
 
Panasonicpumpen har en lägsta effekt på 850W och Mitsubishin 1300W!
Som vanligt rekommenderar jag Toshiba, dels för att vi har en själva och tycker den är bäst😀
Men även för att den är väldigt bra på att värma kontinuerligt med jämn och låg ljudnivå
450W kan den ge som minst och det gör att den inte behöver slå av och på hela tiden.
http://klimathuset.net/shop/varmepumpar-luft/toshiba-daiseikai-8/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.