H hempularen skrev:
Det behövs lite mer information.
Du har köpt en stuga. Har du köpt en fastighet (fastighet=mark). Eller bara en byggnad på s.k. Ofri grund?

Om du har köpt en fastighet, är servitutet då registrerat på fastigheten ( info finns på lantmäteriet logga in på ”min fastighet”).
Köpt stuga med mark till där förra ägarna avvänt sig av väg ner i 20 år utan servitut. En undran bara om man som markägaren eller granne som skall få servitut till väg har rätt neka en köra i framtiden..?Inte sagt de skall göra det eller att vi också kan få ett servitut på det..

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det krävs inget lov att sätta upp bom som hindrar biltrafik för den som äger en enskild väg. Det är upp till ägaren, väghållaren, att besluta om det.

Det som kommunens miljönämnd kan ha synpunkter på är om vägen ligger i strandskyddat område och bommen avhåller allmänheten från strandområdet. Men jag har inte uppfattat att vi diskuterar strandskyddsundantagen nu.

Inte heller finns någon lagstadgad rätt att åka bil till sin fastighet. Kommunen har inget att göra med civilrättsliga tvister kring enskilda vägar.Det som finns är ett krav i fastighetsbildningslagen att en när en ny fastighet bildas så ska vara lämplig för sitt ändamål, Lantmäteriet tar då hänsyn till att det i alla fall teoretiskt går att lösa transporter till och från fastigheten utifrån fastighets ändamål.

Här styckades exempelvis just av tomter i mitt grannskap som när de bildades saknade formell rätt att åka bil till sina nya tomter, Lantmäteriet bedömde att det inte förelåg risk för att mark- och därmed vägägaren skulle stänga av vägen och lät dessa tomter ligga i detta limbo några år. Om ett par veckor får fastigheterna del av en gemensamhetsanläggning så att ägarna till sist har formell rätt att åka bil till sina tomter. Systemet bygger på att folk kommer överens och är vettiga.

Sen finns ju möjlighet att ansöka om att bilda en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen av en väg som fler än en fastighet har behov av. Och det finns i samma lag också en möjlighet att bilda ett officialservitut för att ta få tillgång till en grannes väg som leder till ens fastighet. Men det kräver ju Lantmäteriförättningar.
Ja du "får ju sätta upp en bom" . men du får ju inte hindra folk att köra på vägen till deras hus som gått där i 100 år som jag tolkat det. hindrar du det är bom olovlig och i väntan på korrekt rätt så brukar det vara vårt att få andra saker att hända med viten osv ingen vill ta i det innan lantmäteriförättning eller att man på annat sätt kommer överens eller det bara rinner ut i sanden när dom flesta åker iaf och risken för rättsligt efterspel är rätt låg.. såna bommar brukar råka ut för skadegörelse rätt snabbt då ingen brukar orka dra det korrrekta rättsliga vägar. det finns väl även viss risk att bom ägaren kan få rättsliga efterspel om det konstateras att han hindrat folks rätt att färdas på vägen.

Få hus är ju byggda utan möjlighet till väg och oftast så finns ju denna rätt även om servituten kan vara muntliga och bortglömda osv..

Jag hade aldrig låtit mig hindras att fortsätta åka bil till en gammal fastighet med väg förbi även om nån påstår att det idag inte finns ett servitut inskrivet hos lantmäteriet.. vägen har infart till fastigheten så självklart har alla åkt på den vägen till och från huset sen huset byggdes.. hävdar dom att dom ska hindra det så startar man en lantmäteriförättning med att skapa en vägförening och den kommer alla längs vägen få vara med och betala för vilket folk brukar vilja slippa så plötsligt brukar ev problem försvinna då. når folk till sist fattar att det kommer kosta dom pengar.

och att det redan hjälps åt med gemensamma krafter att sköta och underhålla vägen tyder ju på att det är nästan en förening redan idag även om den inte finns på papper..

M Mariette B skrev:
Nä ingen har haft servitut på den hittills. Men den som byggde vägen för länge sen har på gång att få servitut av markägaren nu. Handlar inte om att inte göra rätt för sig utan bara om man kan nekas använda vägen då den ändå använts i 20 år för att ta sig till stugan. Sen har de som använt vägen hjälpts åt med den.
Dags att ta kontakt med servitutsskaparen så din fastighet blir med i servitutet...

/ATW

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Ja du "får ju sätta upp en bom" . men du får ju inte hindra folk att köra på vägen till deras hus som gått där i 100 år som jag tolkat det.
Det beror på omständigheterna man kan inte uttala sig generellt på det viset. Att det sen inte är lämpligt eller socialt acceptabelt att bete sig på detta vis är de flesta överens om. Och om den stackars husägarens som utsätts för bommen ansöker om ett officialservitut på vägen enligt anläggningslagen så lär han få ett sånt. Efter ett antal månader utan bilmöjlighet.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
såna bommar brukar råka ut för skadegörelse rätt snabbt då ingen brukar orka dra det korrrekta rättsliga vägar.

Hade det varit min bom så hade jag satt upp en åtelkamera som visat vem som vandaliserade den. Sen hade nog den sommarstugeägaren fått en del problem med mig ;)

Får tillägga att jag har svårt att se ett scenario där jag sätter upp en bom, men skulle det ske så skulle jag inte låta någon vandalisera den ostraffat.

L lbgu skrev:
Hade det varit min bom så hade jag satt upp en åtelkamera som visat vem som vandaliserade den. Sen hade nog den sommarstugeägaren fått en del problem med mig ;)

Får tillägga att jag har svårt att se ett scenario där jag sätter upp en bom, men skulle det ske så skulle jag inte låta någon vandalisera den ostraffat.
Kameran kräver tillåtelse från länsstyrelsen om den inte ligger på din tomt. Det räcker inte att det är din mark.

Claes Sörmland
Är det inte bättre om ni försöker komma överens grannarna emellan istället?

• Gilla
Mariette B och 4 till
  • Laddar…
Finns det bara en väg till stugan eller finns en alternativ väg till densamma?

pacman42 pacman42 skrev:
Kameran kräver tillåtelse från länsstyrelsen om den inte ligger på din tomt. Det räcker inte att det är din mark.
Måste man ha tillstånd för att sätta upp en åtelkamera i skogen om man ska använda den för att se vilka djur som äter på utfodringsplatsen som 'råkar' ligga inom synhåll från vägbommen? Tror inte det. I värsta fall kan man ju alltid sätta upp en skylt om kameraövervakning på ett träd i närheten.

Fast allvarligt talat så är det inget som skulle bekymra mig. Ingen skulle få se bilderna förutom jag och kameran är givetvis väl dold så vem skulle anmäla detta. Och min 'bestraffning' av vandalen skulle handla om öga för öga utan att blanda in polisen som garanterat ändå inte skulle orka bry sig om det. En sommarstugeägare som vandaliserar ortsbors privata egendom ligger rätt illa till om någon vill ge igen.

L lbgu skrev:
Måste man ha tillstånd för att sätta upp en åtelkamera i skogen om man ska använda den för att se vilka djur som äter på utfodringsplatsen som 'råkar' ligga inom synhåll från vägbommen? Tror inte det. I värsta fall kan man ju alltid sätta upp en skylt om kameraövervakning på ett träd i närheten.

Fast allvarligt talat så är det inget som skulle bekymra mig. Ingen skulle få se bilderna förutom jag och kameran är givetvis väl dold så vem skulle anmäla detta. Och min 'bestraffning' av vandalen skulle handla om öga för öga utan att blanda in polisen som garanterat ändå inte skulle orka bry sig om det. En sommarstugeägare som vandaliserar ortsbors privata egendom ligger rätt illa till om någon vill ge igen.
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/jakt-och-vilt/viltkamera/

De har tydligen lättat på lagen, men du måste kunna förklara varför kameran sitter där den sitter.

L lbgu skrev:

Visst men galna ortsbor som bråkar med sommarstugeägare ses inte med blida ögon av andra ortsbor.

Det finns en galning i varje by och i din verkar det vara du...

Som det sagts ett flertal gånger... TS ska prata med de inblandade och komma överens om en bra lösning och i bästa fall få den på pränt.

/ATW

• Gilla
  • Haha
Peternow och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

De har tydligen lättat på lagen, men du måste kunna förklara varför kameran sitter där den sitter.

Men då skulle det ju vara lugnt om man hänvisar till en utfodringsplats nära vägbommen. Man kan ju till och med använda bommen som ett argument till valet av utfodringsplats då fordon måste stanna vilket minskar risken för viltolyckor vid djurens matplats.

Och den information man skulle vara tvungen att sätta upp placerar man lämpligen på ett sätt så att den inte är direkt synlig från vägen, men synlig från utfodringsplatsen som ju är den plats man 'bevakar'.

Men som jag skrev i förra inlägget är det ett icke-problem då ingen någonsin skulle få kännedom om kameran.

A ArneTW skrev:
Visst men galna ortsbor som bråkar med sommarstugeägare ses inte med blida ögon av andra ortsbor.

Det finns en galning i varje by och i din verkar det vara du..
Nu vet jag inte hur du läser inlägg, men du verkar inte ha förstått vad jag skrev.

Jag svarade på en användare som uppmanade till vandalisering av andras vägbommar. Så det är snarare en galen sommarstugeägare som jävlas med ortsbor du borde förfasa dig över. Eller anser du det vara rätt att vandalisera andras egendom?

P
Bästa är såklart alltid att komma överens...
Men startar en markägare kriget med att slå upp en bom och därmed hindra alla att köra på vägen med bil som ju dom flesta gjort under årtionden eller århundranden så skulle det inte accepteras och då man begär en lantmäteriförrätttning med vägsamfällighet eller servituts rätt att färdas på vägen så är det ovanligt att det tas upp eller att nån annan rättsinstans vill ta upp tjafset. ovanligt att vite osv döms ut i väntan på att rätten att färdas på vägen blir klar..
Att sen markägaren tror den vet vem som sabbat bommen men ligger det många sommarstugor som blir lidande och kanske ytterligare folk som brukar röra sig i området är det inte helt enkelt att veta vem som sabbat bommen.. och i slutändan är det inte svårt att se åtelkameror i skogen och antingen sabbar folk kameran först eller gör sig oidentfierbar på film.. ger man sig då på nån man tror sabbat bomen och det är fel person så har du skaffat dig ytterligare fiender i närområdet och även om sommarstugor är sårbara så är även markägarens ställe också sårbart för jäkelskap och har man precis bommat av hela sommarstugeområdet så brukar man skaffa sig många fiender eller folk som ogillar och plötsligt inte ser nånting längre.. :)

Jag skulle säga att markägarens rätt att sätta upp bom huvudsakligen gäller där man inte har stränder och sommarstugor innanför utan det är liten skogsväg som bara används till att ta ut det som avverkas och vid jakten.. att smälla upp bom utanför med 15 sommarstugor och en badstrand innanför så kommer man få problem som markägare och troligen mer problem än man kan hantera i dom flesta fall

Därför är det bästa alltid att komma överens om nåt rimligt för alla parter och man kan tvinga åt sig rätten att färdas på vägen om markägaren är omöjlig via tvingat servitut eller lantmäteriförrättning och skapa vägförening.

Man får sätta upp en bom men man får inte hindra nån som har nån slags rätt att färdas på vägen och man styckar ju inte av tomter utan att se till att det finns möjlighet till väg till tomten och så har det varit länge..så har man en sommarstuga som är byggd innan 80 talet så kan det ju finnas muntliga servitut som ger en sommarstuga rätt att använda vägen. men det vet inte alltid nuvarande ägare varken av sommarstugan eller markägaren då båda ställena bytt ägare xx ggr . stänger man plötsligt av en sån väg med en bom så är det större chans att bom ägaren är ute på hal is och skulle sommarstuge ägare hitta nå gamla papper från avstyckningen där det ibland står rätten att använda bilvägen ut som går förbi så kan det räcka för att det plötsligt finns en rättighet att färdas på vägen, men det står inget inskrivet hos lantmäteriet då det här ofta uppkom långt innan allt skickades in till lantmäteriet och även såna här avtal kan vara bindande än idag.. det är inte ovanligt när man börjar gräva i gamla sommarstugeområden

TRJBerg
A ArneTW skrev:
Dags att ta kontakt med servitutsskaparen så din fastighet blir med i servitutet...

/ATW
Såvitt jag vet kan man inte "komma med i servitutet". Man måste ansöka för ett för egna fastigheten registrerat servitut.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.