Hej,
Någon som kan tipsa om ett utomhus uttag med plats som har tillräckligt med plats för ett Shelly relä?
Bonus vore om det är ett tvåvägs på höjden och rött, men det viktigaste är att relät får plats.
Någon som kan tipsa om ett utomhus uttag med plats som har tillräckligt med plats för ett Shelly relä?
Bonus vore om det är ett tvåvägs på höjden och rött, men det viktigaste är att relät får plats.
Inte mini, den vanliga
Måste du montera shellyn ute vid uttaget? Ett alternativ är kanske att montera det i en tidigare dosa eller har du kabelmatning till uttaget med endast 3 trådar, dvs fas, nolla och jord?
Gammalt hus med lite märkligt dragen el, så montering i dosa går inte Utan att påverka andra uttag också.
Jag tänker att en fullstor Shelly är rätt stor. Bra poäng också att det finns fördelar med att sätta Shellyn mer skyddat - jag hade nog satt den inomhus när jag tänker efter. Kan ett alternativ vara att sätta Shellyn i en separat dosa i anslutning till själva uttaget? Det finns ju röda dosor.
Sista utvägen är ju att sätta den i en separat dosa under det befintliga uttaget, men jag tänkte kolla först om det finns uttag som har plats.
Sedan finns ju alltid förhöjningsramar - men det får någon mer kunnig än jag uttala sig om hur klokt det är. Jag antar att det beror mycket på placeringen av uttaget och hur skyddat det är från väder och vind.
Det kan ju också vara värt att fundera eventuell solbelysning för jag gissar att Shellyn nog inte mår så bra om solen ligger på sommaren och väggen blir varm.
Det kan ju också vara värt att fundera eventuell solbelysning för jag gissar att Shellyn nog inte mår så bra om solen ligger på sommaren och väggen blir varm.
Uttaget siter på fasaden, så det är utsatt för väder och vind. Dock i rakt nordlig riktning, så sol och värme är jag inte så orolig för.
Med kabel genom väggen
Jag skulle precis lägga upp samma fråga idag och såg detta inlägg av en slump,
Jag körde med en Shelly 1 Mini, och det är precis så att allt går in i dosan ute, men kablarna som går in i shellyn är precis i vägen för att locket ska gå på ordentligt, så det blir en glipa på 2mm och innebär att den inte sluter tätt.. Skulle vara grymt med ett utomhusuttag med lite mera plats inuti..
Jag körde med en Shelly 1 Mini, och det är precis så att allt går in i dosan ute, men kablarna som går in i shellyn är precis i vägen för att locket ska gå på ordentligt, så det blir en glipa på 2mm och innebär att den inte sluter tätt.. Skulle vara grymt med ett utomhusuttag med lite mera plats inuti..
Det där var ändå rymligt jämfört med mitt nuvarande uttag 😀
Jag tittade precis på en https://www.elbutik.se/product.html/berker-w1-kapslat-2-vagsuttag som jag hade liggande. Den kan jag lätt plocka bort ena uttaget på och då får en Shelly 1 lätt plats. Någon Shelly Plus har jag däremot inte att testa med om det är det som ska gå in.