Hej,
Vi bor i ett 70tals souterränghus, med tre våningar; källarplan som är souterrängplanet, och sedan bottenplan med kök och en övervåning med alla sovrum etc.
Vi skulle vilja öppna upp vårt kök på bottenplan, så vi får större yta för fest (nu i Coronatider får man passa på att preppa inför framtida fester som man förhoppningsvis kan ha när pandemin är över :))

För att kunna veta hur vi bäst planerar bottenplanet så behöver vi veta om väggen mellan befintligt kök och vardagsrum & trappan är bärande eller ej. Är det någon som kan hjälpa mig med att se det utifrån dessa ritningar?
Jag har rödmarkerat den vägg som jag undrar över. Väggen går i linje med taknocken. Den blå delen är bärande, där sitter idag elskåp.

Är väldigt tacksam för all input jag kan få!
/ Sofia
 
Ser misstänkt bärande ut. Hur vet du att den blå är bärande?
Det finns ingen sektionsritning?
 
Sofia76 Sofia76 skrev:
Hej,
Vi bor i ett 70tals souterränghus, med tre våningar; källarplan som är souterrängplanet, och sedan bottenplan med kök och en övervåning med alla sovrum etc.
Vi skulle vilja öppna upp vårt kök på bottenplan, så vi får större yta för fest (nu i Coronatider får man passa på att preppa inför framtida fester som man förhoppningsvis kan ha när pandemin är över :))

För att kunna veta hur vi bäst planerar bottenplanet så behöver vi veta om väggen mellan befintligt kök och vardagsrum & trappan är bärande eller ej. Är det någon som kan hjälpa mig med att se det utifrån dessa ritningar?
Jag har rödmarkerat den vägg som jag undrar över. Väggen går i linje med taknocken. Den blå delen är bärande, där sitter idag elskåp.

Är väldigt tacksam för all input jag kan få!
/ Sofia
Sofia76 Sofia76 skrev:
Hej,
Vi bor i ett 70tals souterränghus, med tre våningar; källarplan som är souterrängplanet, och sedan bottenplan med kök och en övervåning med alla sovrum etc.
Vi skulle vilja öppna upp vårt kök på bottenplan, så vi får större yta för fest (nu i Coronatider får man passa på att preppa inför framtida fester som man förhoppningsvis kan ha när pandemin är över :))

För att kunna veta hur vi bäst planerar bottenplanet så behöver vi veta om väggen mellan befintligt kök och vardagsrum & trappan är bärande eller ej. Är det någon som kan hjälpa mig med att se det utifrån dessa ritningar?
Jag har rödmarkerat den vägg som jag undrar över. Väggen går i linje med taknocken. Den blå delen är bärande, där sitter idag elskåp.

Är väldigt tacksam för all input jag kan få!
/ Sofia
Om den blå väggen är bärande så är även den röda det då den ligger i linje med den blå. Hur vet ni att den blå är bärande?
 
Den verkar ju bärande. Rimligen så ligger väggarna vinkelrätt mot takstolarnas vinkel och är då en hjärtevägg. Men det beror väl på om det är självbärande takstolar eller ej ? Det är ju ett ganska så stort språng till höger om den "rosa väggen". Om det inte är självbärande takstolar borde det väl vara någon typ av avväxlingsbalk där för att ta upp lasterna.
 
Ja den där är troligen bärande för bjälklaget på övervåningen, du har nog en dold eller synlig balk till höger om röda väggen också.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ser misstänkt bärande ut. Hur vet du att den blå är bärande?
Det finns ingen sektionsritning?
Hej, tack för svar!
Jag vet egentligen inte att den blå väggen är bärande. Det är bara något som hantverkare har sagt. Så det kanske är fel.

jag har bifogat det jag tror är sektionsriktningen.

Tack!!
 
Jag vågar inte säga, inväntar svar från proffsen.

Tankar från mig, det verkar vara två hushalvor som sammanfogats så då bör det ju finnas en hjärtevägg i mitten kan man tycka. Och isåfall tolkar jag det som att väggen är bärande. Men sedan i takkosntruktionen så finns det infästningsjärn och grejer. så jag vet inte.

Men det finns garanterat folk som kan svara på det :)
 
Hej, Mittväggen är bärande hela vägen och uppbyggd på 90mm reglar dvs lite gröve än mellanväggar på 70mm enligt sek.ritning.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Mittväggen är bärande hela vägen och uppbyggd på 90mm reglar dvs lite gröve än mellanväggar på 70mm enligt sek.ritning.
Är det inte två rader med 45x70 reglar i väggen? Två rader med 45x70 är ju oavsett mer bärande än inerväggarna som är 34x70 om jag tolkar ritningen korrekt.
 
Jo suddig bild men ser mellanrummet nu men skit samma det är en den bärande delen :)
 
H håbbe1961 skrev:
Jo suddig bild men ser mellanrummet nu men skit samma det är en den bärande delen :)
Vad är suddigt?
Delvis suddig bild av en byggkonstruktionsritning med textangivelser om material och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sofia76 Sofia76 skrev:
Hej, tack för svar!
Jag vet egentligen inte att den blå väggen är bärande. Det är bara något som hantverkare har sagt. Så det kanske är fel.

jag har bifogat det jag tror är sektionsriktningen.

Tack!!
Väggen är bärande.

Men även en bärande vägg går ju idag att ta bort med kraftiga stålbalkar som ersättning. Kostar ju en hel del kan jag tänka mig.
 
Printade ut bladet på skrivaren antagligen därför . borde kanske tagit upp bilden i stället
 
Tack för er information och kommentarer! verkligen, Stort tack!
Kan man ta bort delar av en bärande vägg och regla upp på något annat sätt? Hur gör man då?
Antar att det är svårt och dyrt, eller?
 
Sofia76 Sofia76 skrev:
Tack för er information och kommentarer! verkligen, Stort tack!
Kan man ta bort delar av en bärande vägg och regla upp på något annat sätt? Hur gör man då?
Antar att det är svårt och dyrt, eller?
Man får fälla in en avlastningbalk för att växla av lasterna från taket. Beräkningar och underlag för metod tas fram av konstruktör. Ofta behövs bygganmälan eller bygglov. Det går, men beroende på hus och omfattning så kostar det såklart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.