Hej, ska byta fönster. Nu upptäcker jag att mina väggar är plank väggar med puts och vass på insidan. Putsen är väldigt känslig och skadas när man öppna rund fönsterkarmen.

1. Är det någon som har erfarenhet av detta? Går det att laga putsen efter fönstret byts?
2. Det finns tapet på putsen, som har en dålig fastning. Vad är den bästa sätt att tapetsera sådana putsväggar?

Tack för allt hjälp
Olivier
 
Skulle såga med en liten rondell i putsen först för att undvika att skada den.
Det går att laga efteråt om olyckan är framme, ta ett kc bruk och putsa i med det.
Ang tapeten så finns det speciell patineringsfärg at köpa som man rållar på som sugs inn i dom undre tapetlagren och "armerar" upp dom,självklart river du bort all lös tapet innan du målar väggen.
 
K
Ta reda på vad du har för bruk innan du väljer vad du ska laga med. Har du kalkbruk och lagar med KC så är det ett dåligt drag.
 
...och framför allt; spara den puts du river ner och använd som utfyllnad i det nya bruket. Det tipset fick av en gammal målare när vi renoverade min gamla BRF med reverterade väggar från helvetet. :D
 
Johan, vad skulle meningen vara med att göra så? Låter väldigt konstigt.
 
Jag kan tänka mig att man spara en del bruk på det sätt, men det blir väldigt kladdigt...
Putsen är blandad ihop med vass och metalltråd som håller vassen ihop…
Sedan sitter det tapet ovanpå.

Jag tror att jag kör med en fin ny renoveringsputs.
 
oderooy skrev:
Jag tror att jag kör med en fin ny renoveringsputs.
Ta en bit gammal puts till butiken och hoppas på att du får bra hjälp att välja rätt puts för reparationer. Om den gamla är ren kalkputs så kan du få sprickor mellan gammalt och nytt om du lagar den gamla med en starkare och styvare = cementhaltig putsbruk. Dom två sorter rör sej olika. Hur som helst så är kalkputsen en säker kort vid alla reparationer just på grund av att den är mest elastisk och följsam och orsakar inga spänningar ;).
gaia
 
Toppen! tack för svaret.
f*n vad detta forum är bra!
 
jon_h skrev:
Johan, vad skulle meningen vara med att göra så? Låter väldigt konstigt.
Jag tyckte att det lät som en bra idé för att få samma känsla i putsen. Beror ju naturligtvis på vilken sorts puts man har. I min BRF blev det kalasbra på de 2 m2 att laga. Vi återanvände c:a 80% av volymen och blandade detta med "en typ av fet kalkputs". Har ingen aning om vad det var.
 
Ja, om man använder den gamla putsen som ballast i den nya, istället för mursand och liknande, så funkar det ju. Men inte om man redan har skaffat ett putsbruk av rätt styrka, då försvagar man det ju på samma vis som om man skulle blanda i en massa sand.

Men det var ju säkert det förtnämnda du menade att man skulle göra, inser jag nu. :)
 
jon_h skrev:
Ja, om man använder den gamla putsen som ballast i den nya, istället för mursand och liknande, så funkar det ju. Men inte om man redan har skaffat ett putsbruk av rätt styrka, då försvagar man det ju på samma vis som om man skulle blanda i en massa sand.

Men det var ju säkert det förtnämnda du menade att man skulle göra, inser jag nu. :)
Precis. Ballast eller fylle. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.