och rätt temperatur...

Bra om ni förklarar vad ni menar så man slipper gissa.

Vad är nackdelarna med motströms varianten ?

Addan91 skrev:
Bra om ni förklarar vad ni menar så man slipper gissa.

Vad är nackdelarna med motströms varianten ?
Det jag menade med rätt temperatur är risken för påfrysning av kondensvattnet med låga utetemperaturer(Hur låga beror på hur mycket fukt du skickar ut).
Hur mycket detta spelar in på energiverkningsgraden över året beror nog från fall till fall.

Jag kan tänka mig att min föregående talares rad om rätt konstruktion kan ha att göra med att det gäller att växlaren är rätt konstruerad för att leda bort detta kondensvatten som kan bildas. Bättre konstruktion=mindre avfrostning.
Var det detta du menade?

Kurt_bestprice skrev:
det finns motströmsväxlare som inte behöver förvärme för att ta bort kondensvatten, nytt tänk. Istället för aluminium används fibermaterial. När det går ut minusgrader ur motströmsväxlaren så sugs fukten in i fibermaterialet vid den temp där ångan övergår till vatten innan den fryser.
Med samma verkningsgrad? Vad är detta för fiber som kan leda värme så bra?

Låter spännande. Ja det borde ju ge lite mer tid innan avfrostning behövs.

Låter även som en fin grogrund för smuts och bakterier.

Har dessa kommit ut på marknaden?

Kurt_Luleå skrev:
Med samma verkningsgrad? Vad är detta för fiber som kan leda värme så bra?

Ingen avfrostning, nya material i samarbete, fiber och plast. Innan fukten övergår till is så sugs det in i fibern,(ett grovt pappersmaterial). Till skillnad från roterande värmeväxlaren som skickar tillbaka fukten med luften.
Verkningsgraden ligger enligt tillverkaren på ca 75-80% beroende på modell.
Även filtrena kan samla bakterier med det resonemanget, går att spola av motströmsväxlarna. Filtrena rengörs eller byts.
Finns på bestprice.nu
Växlarna är fortfarande i teststadiet, men fabriken har kört dom i många år i liknande klimat som men fuktigare än vi har i norr.
Nu förstår jag ditt resonemang. Du säljer helt enkelt motströmsväxlare:)

Nytänk och nytänk. Det låter som en gamal 70-80tals ide som borstats av. Då hade man "kartong-kasetter" som man skiftade mellan sommar och vinter. Har stött på några sådana aggregat. Inget trevligt alls efter 20 år. Omöjliga att göra rent. Jag förstår självklart att det inte är samma material i dessa men det är heller inte Fläkt som tagit fram det heller? Vilken tillverkare är det?
Vad är egentligen meningen med att ta fram en växlare som är sämre än det bästa som finns idag?
Att materialet skulle hålla och transportera fukten så bra och snabbt att man inte får kondens när det är -20 har jag oerhört svårt att tro. Det skulle krävas att rumsluften var så torr att den inte fäller ut fukt vid, säg -18? Eller isolerar växlarmaterialet så att ingen värmeöverföring sker? :)
Ett tecken på god värmeöverföring är ju just kondensen.

Nåt som säljs på bestprice.nu och fortfarande är i teststadiet skulle jag knappast lägga mina pengar på.
Det finns anledningar till att den typen av växlare försvann och att ingen av de stora tillverkarna idag har kommit med iden.
Effektivast, renast och enklast är de nya roterande växlarna. Vintertid gör det inget att delar av fukten kommer tillbaka in i huset då luften efter värmebatteriet håller väldigt låg fukthalt.

Nytänk är bra men här finns det redan bättre alternativ.

/Raptor

Snart får vi flytta denna tråd till Säljes fortumet!

Det är inget större fel på mitt kunnande så där är vi eniga. Visst, jag kanske inte ska kommentera något jag inte sett eller använt själv. MEN!
Ett material som leder fukt i ångform extremt bra men samtidigt är helt tätt, utan luftläckage?
Ett material som leder värme men inte kyla?

Jag märker ju att du förmodligen marknadsför och säljer produkten. Hur många ventilationsentreprenörer har köpt aggregat av dej eller av bestprice?
Inte hur många privatpersoner för då tittas det bara på priset och resten är bara ett plus i kanten.
Återigen, vad är det för fabrikat?

Jag vill inte klanka ner och var obstinat på något sett. Man jag jobbar med sånt här varje dag. Köper villaaggregat i parti och minut och har aldrig hört talas om en liknande växlare som har funkat bättre än en roterande.
Jag är öppen för nya ideer. Köpte nyligen en "ny typ av fläkt" . Fläkten kostade ca 180'. Projektet har nu kostat mej 1 miljon. Behöver jag nämna att fläkten inte fungerade som utlovat?
Därför är jag extremt skeptisk till revolutionerande nygamla lösningar. Speciellt när det kommer tillsammans med snack som "recensionen" på bestprice.nu:

"En kanonbra värmeåtervinning, ingen förvärmare behövs. motströmsväxlare som är bästa sätt att byta luft i huset. Smart konstruktion som innebär att man inte behöver kondensavlopp. Slår allt annat både till pris och funktion. Ska du ventilera huset så ska du köpa ett HVX aggregat.
Glöm roterande växlare som skickar tillbaks en del av gamla luften i huset (Skrevs den 2010-06-19)"

Bara rent säljsnack/skitsnack.
Hade varit bra om någon opartisk hade kommenterat sitt köp. Men det finns kanske ingen sådan.

/Roterande-Raptor

Jag villa iallafall önska lycka till med dina nya produkter. Det är förstås bra att det kommer alternativ till de konventionella och ibland aldeles för inarbetade lösningarna.
Men jag tror inte att detta forum är rätt plats att saluföra sina produkter. Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite oseriöst att försöka marknadsföra sig på ett sånt här forum.

Kasta skit på produkter får vi göra bäst vi vill här inne. Förmedla våra egna åsikter, erfarenheter och farhågor om nya produkter. Nu råkar bara en leverantör vara inne och läsa. Men det är väl bara bra, eller?

Diskutera påstånd om motströmsväxlare får du göra hur mycket du vill för min del. Men jag har inte sett något av det än. Bara försök till marknadsföring.

Kurt_Luleå skrev:
Vilken pajkastare, du vet inte vad du pratar om just nu. Som du förstår så finns endast ett mindre antal ute i drift i norra Sverige eftersom produkten är ny i Sverige.
Prata när du har kunskap, fråga om du har sakliga frågor, men sluta kasta skit på produkter du inte vet någonting om.
Signaturen Nilvert har rätt. Det här är inget säljforum men jag måste iaf kunna diskutera felaktiga påståenden om motströmsväxlarna
Jag frågade ju tre frågor. Har inte fått svar på någon av dem.
Sedan är den recensionen så uppenbart ditlagd av någon som har vinning av det. Det kan du bara inte säga emot. Det är ju som saxat ur en reklambroschyr.
Där låter det som att roterande växlare i princip är att likställa med återluft. Det kallar jag skitsnack och det står jag för.

Felaktiga påståenden om motströmsväxlare har vi väl knappast tagit upp några?
De påståenden som kommit fram här gäller ju på 99,9% av alla plattväxlare så då kan man väl inte kalla dem felaktiga.
Plattväxlare är bra där man absolut inte får ha någon kontakt mellan från- och uteluft.
Där man tex har matos, starka lukter etc. Då är det bara batteri-återvinning som kan bli aktuell och den är ju ännu sämre verkningsgradsmässigt.

Jag tycker jag har varit saklig i det mesta. Jag blev lite irriterad när jag såg "recensionen" men jag har absolut inte påstått någonting som jag vet INTE stämmer. Har jag gjort det får du gärna tala om vad det var för något.

/Raptor

Redigerat:
Om inte det här är rätt forum för de frågor jag ställt, så är det inte heller rätt forum att sticka ut hakan och påstå saker som man senare inte kan belägga.
Om du inte är beredd att svara på frågor när du uppenbarligen vet något om produkten så tycker jag inte att du ska rekomendera folk att välja motströmsväxlare framför roterande eller det här fabrikatet framför något etablerat.
Jag ser många likheter mellan den här produkten och billiga L/L-pumpar som bedrägligt sålts på okunniga människor som senare fått lärt sej den hårda vägen hur en värmepump fungerer...eller snarare INTE fungerar. Den recensionen som är gjord har många likheter med vad som skrivits om billiga pumpar.
MEN det behöver absolut inte vara så i det här fallet.
Jag har ju försökt att ställa frågan VEM som tillverkar flera gånger. VAR kvittar totalt.
Hur många levererade frågar jag gärna leverantören, men jag trodde att du hade någon slags koppling med dom. Om du inte har det ber jag om ursäkt.

Nu tycker jag att vi slutar lägga energi på detta och laddar upp för sill och nubbe imorgon.

Glad midsommar!

/Raptor

Hur är det med emissioner? Som sagt tidigare låter verkligen som att det kommer bli skitigt efter ett tag.
Är aggregaten Euroventcertifierade?
Låter onekligen intressant med nya aggregat men jag skulle nog avfärda dom som ren skrot om jag ska vara ärlig.
Suspekt låga priser ungefär som 3.000 kronors bilen på blocket. Den funkar när du kör hem den men sen är det rena skroten hehe.
Enda tillverkaren som jag vet har kommit med lita nya finesser angående motströmsväxlare är danska exhausto med sin vex300 serie. Men då pratar vi inte villaventilation.
Roterande växlare är bäst för den vanliga villan och det går att räkna på det om man vet uppvärmningskostnader och förbrukning av kwh m.m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.