Hejsan,

Hitta inte någon perfekt kategori för denna tråd men.

Vi har en öppenspis på altanen med två öppningar vilket inte skapar så bra drag upp i skorstenen. Speciellt när det blåser. Jag tänkte glasa in ena öppningen med någon form av kaminglas. Sedan foga med Fireguard Heat 568, men tänkte för snygghetensskull att man sätter dit en ram, likt man gör med kvartstavar eller annat för vanliga fönster. Men vad har ni för idéer vad för material man kan använda som också blir snyggast?
 
  • Röd tegelspis med två öppningar på en altan, omgiven av en bronsfärgad vedkorg, en vit skiva med objekt och brädgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrDizzy skrev:
Ska glaset vara sitta fast, vara öppningsbart eller kunnas tas bort?

Men skulle säga nån typ av stål som sen målas svart med tex biltemas värmefärg
( [länk] )
Okej! Tänkte göra en fast installation, då borde man ändå kunna rengöra från andra hålet. Sen kanske om man glasar in altanen att man sätter igen andra fast med en lucka då.
Men ja nån custom stålram eventuellt👍🏼
 
Även om det bygger igen lite mer , skulle jag nog föreslå antingen öppningsbart eller glas kunnas tas loss.
För även om det går att rengöra från andra sidan måste man in i spisen o i längden blir det bökigt/tråkigt och då ej gjort.

Så kanske en stålram av vinkelprofil där man ställer in rutan i vinkeln utifrån med nån snygg o lättmanövrerad låsmekanism för rutan.
Då är den där permanent förutom just de gånger man plockar bort rutan för rengöring.
 
M MrDizzy skrev:
Även om det bygger igen lite mer , skulle jag nog föreslå antingen öppningsbart eller glas kunnas tas loss.
För även om det går att rengöra från andra sidan måste man in i spisen o i längden blir det bökigt/tråkigt och då ej gjort.

Så kanske en stålram av vinkelprofil där man ställer in rutan i vinkeln utifrån med nån snygg o lättmanövrerad låsmekanism för rutan.
Då är den där permanent förutom just de gånger man plockar bort rutan för rengöring.
Det är sant, jag ska försöka återkomma i tråden när jag gjort klart 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.