Har funderat på en mjukstartare till spånsugsbygget, huvudsakligen för att minska på stressen på själva impellern när den drar igång. Vid ett tidigare test hade den inga problem att gå från 0 till 2850rpm omedelbums och det slet av ett fläktblad. Nog för att impellern inte var färdig och saknade topplock som skulle gjort konstruktionen mångfalt starkare.

Bygger nu ändå om designen nu för att den ska bli ännu starkare, men starten måste vara den enskillt mest stressande punkten för impellern och detta är något den ska genomlida många gånger.

Så jag tänker en investering i mjukstart kanske vore en idé i det långa loppet.... Jag trodde dom skulle vara dyrare men dessa från Tyskland är ju acceptabelt prissatta:
http://www.klibo.com/softstarter_klibo_e.html?&L=1

123 euro + frakt (runt 20 euro) för en 5.5kw mjukstarare, kanske det vore något åt min 4kw motor? Det finns också en 4kw modell men jag har läst många som rekommenderar man tar till lite extra för säkerhets skull. En 7.5kw modell är bara några euros dyrare dessutom.

gci3jk2.jpg
 
Det ser inte ut som om den har några filter på ingången.. Lite dålig på Tyska dock kanske står nått i texten.
Jag skulle vilja ha softstart på min hydroforpump för att slippa start spikar, men utan filter så får man en massa annat skräp. Den är ju inte så dyr så det är väl värt en test och se om det funkar.
 
Ja bra man frågar för jag hade ingen aning om det du nyss nämde, vad är det för annat skräp?

För min ekonomi är det nog såpass dyrt att det är värt att lära sig allt som går och inte ta en chansning på grejen.
 
Den ser vettig ut tycker jag, det är en enkel teknik som passar bra för fläktar. Och filter är inget för de här fallen det är ingen frekvensomformare utan mer likt en förstorad dimmer som verkar under starten på två motorfaser. När rampen löpt ut kopplas tyristorerna förbi av ett bypassrelä då är funktionen störmässigt som en vanlig kontaktor alltså inget du behöver ta hänsyn till.

Köp du om du tycker priset är vettigt och det verkar det vara.
 
Redigerat:
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Det låter bra, men vad för storlek borde jag sikta på, en modell större än min motor?
 
Egentligen vet jag inte ett jota om dimensionering av mjukstartare men jag har som tumregel att om man lasten ligger på 2/3-3/4 av nominell maxlast så brukar saker hålla ihop. I detta fall skulle jag nog ta den större.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Precis som Fotografen skriver är det ofta bra med lite överdimensionering, särskilt om du kommer starta ofta halvledarna blir varma och även om de håller kan skydd komma in och lösa ut. Så 5.5 kW modellen till 4 kW är ju lagom, men är 7.5 kW obetydligt dyrare är det såklart bra.
 
Jo det är 123 euro vs 127 euro, och 117 för 4kw modellen, så det känns som om den största modellen är värd att ta i alla fall.
 
Skulle det vara möjligt att sätta en triac på varje fas och starta på lägre spänning för att några sekunder senare slå till en omkopplare som kopplar förbi triacarna så motorn får full spänning. Det ger ju ingen upprampning som en mjukstart men sänker ju startmomentet och belastningen i impellern.
Men det blir ju knepigt om man vill starta med kontaktor och manöverkretsen på spjällen.

@Dennis Jag har också planer på att bygga en spånsug, började lite smått för säkert ett år sen med impellern men har inte fått tid att fortsätta. Så det vore kul med lite inspiration då det inte finns mycket på nätet. Har du någon byggtråd?
 
Redigerat:
GK100 skrev:
Den ser vettig ut tycker jag, det är en enkel teknik som passar bra för fläktar. Och filter är inget för de här fallen det är ingen frekvensomformare utan mer likt en förstorad dimmer som verkar under starten på två motorfaser. När rampen löpt ut kopplas tyristorerna förbi av ett bypassrelä då är funktionen störmässigt som en vanlig kontaktor alltså inget du behöver ta hänsyn till.

Köp du om du tycker priset är vettigt och det verkar det vara.
Det är just under rampen man får en massa störningar.. Jag har konstruerat flera sådana och vet av att man kan få problem. Men en drossel/fas i serie kan fixa det. Sätter man mjukstartaren nära motorn så minskar man problemet lite. Håller man på med radio på kortvåg så får man garanterat problem. fast det är ju bara under uppstart förstås. Har man den till en fläkt är väl problemet mindre, har man den på nått som startar sporadiskt kan det nog mer vara problem, men förmodligen är det bättre än startströmmarna,
dom knäcker mina lampor hela tiden.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Självklart får du en viss spänningsdistortion pga fassnittsstyrningen och helt beroende på ditt näts egenskaper, spänningsstyvhet och resulterande källimpedans är avgörande där kommer isf dina kommuteringsdrosslar in som extra hjälp. Men det är i det stora hela normalt sett mycket lågfrekvent och mest betydande är några få första udda övertoner av 50 Hz. Det jag menade är att man inte har externa avstörningsfilter likt vad som är vanligt vid PWM-omformare.

Och i ditt fall hemma med knäckta lampor pga motorstart av pumpen tyder det ju på att nätet inte är top notch.
 
O
Bara för att jag vill kapa tråden lite, hoppas det är okej!
Jag funderar på hur man kopplar in den? Är det in på L och ut på T?
Är det så enkelt eller är det något mer jag missar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.