Menar du att det viktiga är varmvattnet går uppåt genom shunten kanske?
 
Ja precis, men jag är ingen expert. Och sedan sätta cirkpump en bit efter shunt det har jag gjort, vet inte om detta är optimalt men det funkade ganska bra att få runt vattnet med en gång.
 
Sätt shunten på ett T ner från stigaren som du ritat så slipper du luft i radiatorkretsen, cirkulationspumpen orkar väl dra lite mot naturlagarna :)
 
Kanske ska göra så här då?

Vedanläggning ver.4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja eftersom ingen annan kommenterar tycker i alla fall jag att det ser bra ut, men nu ska jag va lite petig anslutning mellan tankar till shunt varför neråt och sen upp?Varför inte bara upp vä upp?
 
Oj då nu såg jag att superpaco hade rekat det. Missade tydligen det inlägget.Det jag undrar över är att du tänker ta ut värme till radiatorslingan på samma som laddning, detta har inte jag så där vet jag inte riktigt hur det funkar, men det jag vet är att du kan inte utnyttja översta delen i tanken eftersom radiatorslingan sitter en bit ner på tanken vilket prioriterar du VV eller värme?
 
Jag tycker det ser fint ut (fortfarande med garderingen att jag bara tror, inte vet) förutom tappvattenberedningen, men det har jag ju redan nämnt. Det är inte så många liter du missar på att ansluta framledningen i sidan och i gengäld får du snabbare varmt vatten på elementen om du tar slut på hela tanken någon gång (plus att det är "luftsäkert").
 
Redigerat:
Ja det kan nog stämma, för mig tar det nog(om det är helt tomt i tankarna på värme) ca 1/2 timme innan det blir värme igen. Nu är det inte så vanligt att värmen tar helt slut utan när den är slut så kan den köra ett varv till (returtemp i tankarna)med helt öppen shunt men framledning -10 grader ca från vad den egentligen vill ha i mitt fall ca 36-40. Krångligt ?ca 26- 30 i framledning.
 
Allways we love you -Silversmeden- :D...................................................:x
 
Tack för all hjälp, då kör jag så här. Men skriv gärna mer om ni har nå tips eller tycker nåt är tokigt. :)
 
Jag kom på en sak som jag skrivit om tidigare, är det nån som har nå bra ideer om var jag ska sätta kulventiler för att tex kunna laga anläggningen utan behöva tappa ut massa vatten m.m. ?
Ritningen jag gjort är ju snodd från termoventiler o lite omgjord men jag känner att jag inte har riktig koll på var o varför jag ska sätta ventiler här o var.
 
Ja så här i efterhand tyckte jag att jag satte mycket kulventiler men man kan tydligen aldrig få för många känns det som. Du har enligt ritningen kulventiler på alla tankar utom teknik uppe, det funkar. Tror att en ventil som jag saknar skulle vilja ha är på returen ganska högt vilket gör att man kan meka med exp kärlet utan att tappa ur en massa vatten.Nu vet jag inte om detta är så lämpligt eftersom det blir en väldigt känslig kran glömma den och hela sytemet flyger i luften.Likaså framl och retur men det brukar sitta en på var sida om cirkpumpen dom ska du definitivt ha. Bättre sätta för många i alla fall än för få det är mitt råd. Likaså avluftning.Något som är bra är att innan avluftn sätta en kulventil, då kan man stänga när luft är ute. Eller meka med avluftnventil utan att tappa vatten.
 
Redigerat:
Avstängning på bägge sidor av C-pumpen skall man givetvis ha, som standard sätter man tex unionventiler som även anpassar pumpens 40R anslutning till mer vettiga (mindre) dimensioner (tex 22 el 28 mm Cu rör klämkoppling).

(Tex Rinkabyrör Nr 3772)

LAddomat 21 levereras färdig med 3 liknande ventiler, men för 32R Gänga att ansluta till..
 
Jag har två stycken grundfos 25/60 C-pumpar men vad jag kan förstå så räcker det med en 25/40, är cirka 4m från pump till högsta elementet. Tror ni jag kan köra med en 25/60 pump på lägsta hastighet kanske? Eller ska man ha en sån där ny fin alpha 2 25/40? Nån som vet för o nackdelar?
 
Min panna är ju klädd med keramik nertill o har omvänd förbränning.
Keramiken är lite trött o jag vill provköra innan jag ev. byter keramik, så jag undrar om jag kan lägga i ett roster av järn i vedmagasinet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.